دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 60879

سلامت نیوز : کارشناس سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ(سرطان کولورکتال) از آذر ماه سال جاری در خوزستان اجرا خواهد شد.

دکتر شهرام ابراهیمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه کنترل بیماری‌های واگیر به دست آمده و همچنین افزایش امید به زندگی و بالا رفتن میانگین سنی جمعیت‌ها، میزان بروز و شیوع بیماری‌های مزمن و غیرواگیر دایم رو به افزایش است، به گونه‌ای که انتظار است تا سال 2020 میلادی بار بیماری های غیرواگیر از حدود 40 درصد فعلی به حدود 60 درصد برسد و 73 درصد کل مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های مزمن و غیرواگیر باشد.

وی افزود: امروز میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در ایران بعد از بیماری‌های قلبی_عروقی و حوادث و سوانح در رتبه سوم قرار دارد و همین مورد متولیان امر سلامت را وادار کرده دست به مداخله لازم بزنند.

ابراهیمی تصریح کرد: با توجه به این که سرطان کولورکتال، سرطانی با شیوع بالا و با احتمال مرگ و میر بالاست و شیوع آن رو به افزایش است و همواره جزو 8 سرطان شایع خوزستان بوده، تشخیص زودرس این سرطان به عنوان برنامه استراتژیک مداخله‌ای توسط معاونت بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز و با همکاری اداره سرطان وزارت بهداشت در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سرطان کولورکتال در صورت تشخیص به موقع (تشخیص در مراحل اولیه) و درمان مناسب تا 95 درصد درمان‌پذیر است. میزان بروز سرطان کولورکتال در کشورهایی که این برنامه در آنها اجرا شده تا حد زیادی کاسته شده است.

کارشناس سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: عوامل مختلفی زمینه را برای ابتلا به این نوع سرطان مهیا می‌کند که از آن جمله عوامل تغذیه‌ای (مانند رژیم پرچرب و کم‌فیبر، گوشت قرمز و چاقی) است. همچنین مصرف سیگار و الکل، سابقه شخصی توده‌های روده، زمینه‌های ارثی و ژنتیکی و نیز بیماری‌های التهابی روده در ابتلاء به این نوع سرطان موثر است. میزان بروز سرطان روده بزرگ در سنین زیر 35 سال ناشایع اما با افزایش هر دهه سنی میزان بروز آن دو برابر می‌شود.

وی گفت: نکته حایز اهمیت این که هر چند این سرطان در بدن رشدی کند دارد، اما چون عوارض آن دیر ظاهر می‌شود، فرد متوجه بیماری خود نمی‌شود و بیماری زمانی علامت‌دار می‌شود که سرطان گسترش یافته و دشوار درمان شود که با توجه به این مساله، اهمیت برنامه غربالگری بیش از پیش نمود می‌یابد.

وی ادامه داد: فاز نخست برنامه با بیماران سرطانی تشخیص داده شده و اجرای غربالگری در خانواده نزدیک آنان شروع خواهد شد، به این ترتیب که از بیمارانی که در سال‌های اخیر سرطان کولورکتال در آنها تشخیص داده شده دعوت می‌شود به همراه خانواده نزدیک خود مراجعه کنند. محل استقرار تیم اجرایی برنامه غربالگری سرطان کولورکتال واقع در بیمارستان گلستان اهواز خواهد بود که کلیه خدمات تشخیصی و درمانی در همین محل به مراجعه‌کنندگان ارایه خواهد شد.

ابراهیمی عنوان کرد: این طرح یک برنامه گسترده و بلندمدت است و نیازمند مشارکت سایر معاونت های دانشگاه به ویژه معاونت درمان و معاونت پژوهشی است که در این زمینه هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است و البته به منظور جلب مشارکت مردم استان در این برنامه حمایت‌های برون‌بخشی از جمله رسانه ملی و اصحاب رسانه و مطبوعات می‌تواند راه‌گشا باشد.

وی بیان کرد: این اولین برنامه مداخله‌ای در حوزه بیماری‌های غیرواگیر و سرطان‌ها در استان خوزستان است که در صورت اجرای مناسب آن با همکاری مردم برای مداخله در سایر سرطان‌های شایع از جمله سرطان سینه در زنان، سرطان پوست و سرطان پروستات در مردان راه باز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha