سلامت نیوز : کارشناس ارشد مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: آموزش یکی از ارکان اصلی برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سعید مهدوی در همایش یک روزه دیابت که در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد با اشاره به افزایش روزافزون تعداد بیماران دیابتی در سال‌های گذشته اظهارداشت: 80 درصد بیماران دیابتی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 366 میلیون نفر در جهان به بیماری دیابت مبتلا هستند این رقم تا سال 2030 به بیش از 550 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.کارشناس ارشد مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیروزارت بهداشت یادآور شد: در اکثر جوامع نیمی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود بی اطلاع هستند.

دکتر مهدوی با بیان اینکه بیماری دیابت بار سنگینی به نظام بهداشتی درمانی کشورها تحمیل می‌کند، افزود: افزایش شهرنشینی، کم تحرکی و تغییر الگوهای زندگی از عوامل افزایش بیماری دیابت محسوب می‌شود.وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته که بیماری دیابت در سالمندان بیشتر مشاهده می‌شود در حالی که در کشورهای در حال توسعه این بیماری در جمعیت فعال جامعه بیشتر شایع است.

کارشناس ارشد مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه آموزش یکی از ارکان اصلی برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت محسوب می‌شود، افزود: در سال 83 برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت در نظام سلامت جمهوری اسلامی ادغام شد.

دکتر مهدوی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه شهری پیشگیری و کنترل دیابت در 16 دانشگاه در حال اجراست، گفت: حدود 200 هزار بیمار دیابتی و بیش از 170 هزار نفر بیمار پره دیابتی تحت پوشش برنامه شهری پیشگیری و کنترل دیابت هستند.وی یادآور شد: با ادغام برنامه پزشک خانواده در تمامی مناطق شهری برنامه پیشگیری و کنترل دیابت به صورت یکپارچه در سراسر کشور به اجرا در خواهدآمد. شیوع بیماری دیابت در مناطق روستایی کمتر است.

دکتر مهدوی در خصوص برنامه کشوری پیشگیری و کنترل بیماری دیابت گفت: کاهش بروز و شیوع نوع دو دیابت، پیشگیری، کاهش و تاخیر در بروز عوارض کوتاه مدت و درازمدت و کاهش و تاخیر در بروز معلولیت‌ها و از کارافتادگی از جمله برنامه‌های کشوری پیشگیری و کنترل این بیماری به شمار می رود.

وی ادامه داد: انتظار داریم بتوانیم برنامه کشوری برای بهبود کیفیت ارایه خدمات به بیماران دیابتی، استاندارد کردن آزمایش‌ها و مراقبت تیمی از بیماران دیابتی داشته باشیم.کارشناس ارشد مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر در وزارت بهداشت هدف نهایی برنامه پیشگیری و کنترل دیابت کاهش هزینه‌های افتصادی ناشی از عوارض این بیماری، کاهش مرگ و میر و کاهش ناتوانی افراد عنوان کرد.

دکتر مهدوی با تاکید بر ضرورت آموزش برای بیماران دیابتی گفت: با توجه به اینکه دیابت بیماری مزمن است و ماهیت آن با سایر بیماریهای غیرواگیر متفاوت است باید خدمات آموزشی در اختیار بیماران قرار گیرد.وی با بیان اینکه به ازای هر بیمار مبتلا به دیابت 850 دلار است، افزود: تمام تلاش ما این است که از بیماری دیابت و عوارض آن پیشگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha