دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 60889
سلامت نیوز : محمد جواد محمدی‌زاده گفت: شیر ایرانی الان تنها در هندوستان هست و حتما باید به ایران برگردد و احیا شود که با مسئولان مربوطه در هندوستان توافقات اولیه در این زمینه انجام شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره برنامه‌های این سازمان برای احیای شیر ایرانی اظهار داشت: در آخرین سفری که به کشور هندوستان داشتیم با وزیر محیط زیست این کشور توافقی انجام شد که موضوع احیای شیر ایرانی یکی از این‌ها بود.

وی افزود: بنا شد که کار‌شناسان دو طرف بررسی‌های خود را انجام دهند. شیر ایرانی الان تنها در هندوستان است و حتما باید به ایران برگردد و احیا شود. زیستگاه اصلی آنکه در ایران هست، باید فعال شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: قرار بر این شد که از زمان توافق با تهیه یک پیش نویس، پروتکل آن ظرف یک ماه به امضاء کمیسیون مشترک ایران و هند برسد و فکر می‌کنم ظرف ۱۵ روز آینده در تهران جلسه‌ای در این باره خواهیم داشت و بحث بازگشت شیر ایرانی در آنجا به امضاء برسد.

محمدی‌زاده تصریح کرد: البته آن‌ها تقاضای تبادل یوزپلنگ ایرانی را داشتند اما نظر ما منفی بود. زیرا در نظر داریم برای بعضی از گونه‌هایی که انبوه داریم و در خطر انقراض نیستند مانند آهوی ایرانی تبادلات خود را انجام دهیم و آمادگی هم داریم از آن‌ها بخریم.

احیای یوزپلنگ آسیایی

وی همچنین درباره برنامه‌های این سازمان برای احیای گونه‌های در حال انقراض نیز گفت: خوشبختانه در این بخش برنامه‌های خوبی اجرایی شده و به نتیجه رسیده است. از جمله احیای یوزپلنگ آسیایی است و ایران تنها کشوری است که ادعا دارد این گونه را کاملا احیا کرده و به نتیجه رسانده است.

محمدی‌زاده افزود: احیای گونه‌های دیگری هم متناسب با مناطق مختلف کشور در برنامه داریم. به طور مثال سمندر در لرستان که در خطر انقراض است و باید حمایت کنیم تا نسل این گونه‌های نادر منقرض نشود و در سایر استان‌ها نیز چنین برنامه‌هایی را دنبال خواهیم کرد.

پیشرفت طرح جامع آلایندگی هوای هشت کلانشهر در بخش کاهش گازهای مخرب

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در ادامه با اشاره به پیشرفت طرح جامع کاهش آلایندگی هوا در هشت کلان شهر کشور اظهار داشت: این طرح خوشبختانه به خوبی پیش می‌شود. در تهران امسال در بخش کاهش گازهای مخرب (مونوکسید کربن، اوزون، اکسید نیتروژن) نه در ریزگرد‌ها، حدود ۳۰ درصد شاهد بهبودی بودیم. در اراک، اصفهان، مشهد و در سایر کلانشهر‌ها نیز این طرح‌ها به خوبی پیش می‌رود.

محمدی‌زاده یادآور شد: در راستای اجرای خوب این طرح، هم اکنون شاهد ارتقای استاندارد خودرو‌ها، تولید فرآورده‌های نفتی هستیم و حمل و نقل عمومی و فضای سبز نیز توسعه پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha