چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6090

ممكن است فكر كنید كه پوست تنها بدن شما را می پوشاند اما پوست بزرگترین اندام بدن شما است و سد اصلی بین بدن شما و محیط بیرون است.

پوست همچنین دارای سلول هایی است كه به دستگاه ایمنی شما در مقابله با عفونت‌ها كمك می‌كند.

نور خورشید حاوی دو نوع پرتو ماورای بنفش است كه به پوست شما برخورد می‌كند: اشعه ماوراء بنفش آ یا UVA اشعه ماوراء بنفش ب یا  UVB.

 نوع سومی هم وجود دارد به اسم UVC كه جو كره زمین آن را قبل از این كه به شما برسد جذب می‌كند.

پرتوهای UVB لایه بالایی پوست یا اپیدرم را می‌سوزانند و باعث آفتاب سوختگی می‌شوند، در حالی كه پرتوهای UVA كه به لایه عمیق‌تر پوست یا درم نفوذ می‌كنند و باعث برنزه شدن می‌شوند.

پرتوهای UVA كه در پیری پوست مقصر محسوب می‌شوند و پرتوهای UVB اغلب با سرطان پوست ارتباط داده می‌شوند، با این حال پژوهش‌ها نشان داده‌اند كه پرتوهای UVA نیز ممكن است در سرطان پوست نقش داشته باشند.

هنگامی كه پرتوهای ماوراءبنفش به پوست شما برخورد می‌كنند، سلول هایی به نام ملانوسیت را كه مولد رنگدانه‌ای قهوه ای به نام ملانین هستند، تحریك می‌كنند. ملانوسیت ها با تولید هرچه بیشتر ملانین به آن پاسخ می‌دهند تا از پوست شما محافظت بیشتری به عمل آید. ملانین مانند نوعی چتر برای سلول های پوست عمل می‌كند و در عین حال رنگ قهوه ای مشخصه برنزه شدن را ایجاد می‌كند.

ملانین تا حدی می‌تواند از پوست شما محافظت كند. اگر شما مدت زیادی در معرض نور خورشید باقی بمانید، پرتوهای ماوراءبنفش نهایتا به پوست شما صدمه می‌زند. این آسیب به صورت چین و چروك، لكه های قهوه ای رنگ پیری، لك و پیس و آویزان شدن پوست خود را نشان می‌دهد. در بدترین حالت قرارگرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند به سرطان پوست، آسیب به چشم‌ها و ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن در مقابله با بیماری‌ها بینجامد.

بهترین راه برای مقابله با نور خورشید یافتن تعادلی میان فعالیت و محافظت است.

 كرم های ضدآفتاب كه جلوی نفوذ پرتوهای مضر را به پوست می‌گیرند، می‌توانند یكی از بهترین وسایل برای جلوگیری از آسیب به پوست باشند.

 شماره "عامل محافظت در برابر نور خورشید" یا SPF كرم ضدآفتاب میزان محافظت آن را نشان می‌‌دهد. كرم های ضدآفتاب دارای شماره SPF بالاتر دفاع بیشتری در مقابل پرتوهای آسیب‌رسان ماوراءبنفش فراهم می‌آورند.

برنزه‌شدن بدون آفتاب

فرآورده هایی در بازار موجودند كه می‌توانند بدون نور آفتاب شما را برنزه كنند. البته این شیوه های بی‌خطر شامل لامپ های برنزه شدن یا تختخواب های خورشیدی نمی‌شوند.

بعضی افراد فكر می‌كنند چون لامپ های برنزه شدن فقط UVA ساطع می‌كنند كه آفتاب سوختگی ایجاد نمی‌كند، بنابراین این وسایل بی‌خطرند.

 اما میزان UVA ساطع شده از این لامپ ها بیشتر از نور خورشید است، بنابراین در درازمدت اشعه بیشتری در پوست جذب می شود كه به پیری پوست می انجامد و خطر سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

یك راه برنزه شدن بدون نور آفتاب استفاده از كرم های حاوی DHA است كه در بیرونی‌ترین لایه پوست اكسیده می‌‌ شود و پوست را از چند روز تا یك هفته قهوه ای رنگ می‌كند.

همچنین در سالن های زیبایی همین ماده را به وسیله یك اسپری تحت فشار روی پوست می‌پاشند و چند ساعت بعد از این كار شما ظاهر برنزه پیدا خواهید كرد.

در هر دو روش اگر قبلا با استفاده از برس های سایشی یا وسایل مشابه سلول‌های مرده سطح پوست برداشته شوند، نتیجه بهتری به دست می‌آید.

بعد از استفاده از شیوه‌های برنزه كردن بدون نور خورشید هم لازم است كرم ضدآفتاب برای محافظت پوست به كار برد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha