سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 60901
سلامت نیوز :كسری بودجه وزارت بهداشت،تامین نشدن ارز دارویی، كاهش50درصدی اعتبارات كمك به بیماران صعب‌العلاج، افزایش 245درصدی لوازم مصرفی پزشكی،كمبود و گرانی داروو... هر كدام بخش‌هایی از سریال بی‌مهری دولت به بخش سلامت است؛ سریالی داستانی كه هر هفته یكی از مسئولان وزارت بهداشت بخشی از آن را برای مردم بازگو می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ در حالی كه این روزها سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت به54درصد رسیده است، دولت از پرداخت تعهدات خود در این حوزه شانه خالی می‌كند و همین موضوع سبب زیر خط فقر رفتن 7درصد مردم به علت ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج می‌شود.

موضوع ساده و روشن است؛بخش سلامت نه تنها از درآمدهای طرح هدفمندی یارانه‌ها منتفع نشده بلكه اجرای این طرح ۸۰۰میلیارد تومان هزینه اضافی روی دست وزارت بهداشت گذاشته است که محل جبران آن مشخص نیست. این در حالی است قانون برنامه پنجم توسعه دولت را موظف کرده که ۱۰درصد از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها را (معادل ۶ هزار میلیارد تومان) به حوزه سلامت اختصاص دهد اما تاكنون كه 8ماه از سال گذشته این موضوع تحقق نیافته است و به نظر نمی‌رسد كه عزم و پیگیری جدی در دولت برای جامه عمل پوشاندن به این تعهد وجود داشته باشد.كارشناسان بر این باروند كه پایین بودن سهم سلامت از تولید ناخالص ملی از یکسو موجب افت و کاهش کیفی خدمات پزشکی و درمانی می‌شود و مهم‌ترین نتیجه آن تحمیل فشار سنگین هزینه‌های درمانی بر دوش مردم و افزایش بیش از حد متعارف سهم مردم از هزینه درمان است. نمی‌توان گفت مسئولان از این موضوع آگاه نیستند كه سرمایه‌گذاری در بخش سلامت موضوعی فراتر از حوزه بهداشت و درمان است، چون سرمایه‌گذاری در این بخش موجب رشد و رفاه بیشتر جامعه می‌شود و از آن به عنوان یكی از شاخص‌های اصلی توسعه یافتگی نام می‌برند.

حال سوال اینجاست كه تحمیل هزینه‌های سنگین درمانی به مردم درحالی‌كه آنها با مشكلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌كنند،چه تبعاتی به‌دنبال خواهد داشت؟آیا رواست كه خانواده‌ای به علت بیماری صعب‌العلاج یكی از اعضایش به زیر خط فقر برود و مقدمات از هم پاشیدن آن فراهم شود؟

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده كه مجلس شورای اسلامی به صورت جدی موضوع كم توجهی دولت به حوزه سلامت را بررسی و در صورت نیاز در این باره جدیت بیشتری از خود نشان دهد.حوزه سلامت از آن بخش‌هایی نیست كه بتوان با اغماض از كنار آن گذشت چون سلامت تك تك افراد جامعه با آن گره خورده است و تضمین سلامت نسل فردا در گرو نگاه مسئولانه،تامین نیازها و رفع كمبودهای این بخش است. در یك جمله باید گفت بخش سلامت در اورژانس است و می‌بایستی به‌صورت اورژانسی وضعیت آن را بررسی كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha