سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 60902

وزیر بهداشت امیدوار بود با اجرای مرحله دوم هدفمندی‌یارانه‌ها 6 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت واریز شود اما اجرای مرحله دوم این برنامه منتفی شد.

نظام سلامت زیرتیغ طرح هدفمندی
سلامت نیوز : اجرای هدفمندی یارانه‌ها نه تنها به وصول 6 هزار میلیارد تومان بودجه نظام سلامت از محل درآمدهای این طرح منجر نشد، بلكه به گفته «رمضان محسن‌پور» معاون پارلمانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور، هدفمندی یارانه‌ها و گران شدن برق،آب و گاز ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه اضافی روی دست وزارت بهداشت گذاشت که محل جبران آن مشخص نیست. این درحالی است كه به گفته مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت هزینه مصرف آب واحدهای تحت پوشش وزارت بهداشت در سراسر كشور قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، 80میلیارد تومان بوده است.

همچنین به گفته محسن‌پور، افزایش بی‌سابقه قیمت دارو و تجهیزات پزشکی مشكلات نظام سلامت را چندین برابر كرده است. او می‌گوید: «برای بودجه سال آینده اگر هیچ اتفاق دیگری هم نیفتد و بقیه مشکلات را هم نادیده بگیریم، حداقل این میزان اعتبار باید اضافه شود.» وزیر بهداشت امیدوار بود با اجرای مرحله دوم هدفمندی‌یارانه‌ها 6 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت واریز شود اما اجرای مرحله دوم این برنامه منتفی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ محسن‌پور می‌گوید: «تمام تلاش وزارت بهداشت این است که مشکلات اقتصادی فشار بیشتری بر مردم تحمیل نکند و تا جای ممکن حتی با جابه‌جایی اعتبارات تلاش می‌کنیم به بیماران نیازمند و کم‌بضاعت بخصوص بیماران صعب‌العلاج که هزینه درمان آنها بالاست کمک کنیم.» این درحالی است كه بیماران صعب‌العلاج با كمبود دارو و قیمت‌های جدید داروهایی روبه‌رو هستند كه پیش از این آنها را مجانی تهیه می‌كردند. همچنین پس از تحریم‌ها، شركت‌های طرف قرارداد ایران جای خود را به شركت‌های هندی و یونانی داده‌اند كه عوارض آنها خیلی زود به اعتراض مصرف‌كنندگان منجر شد.

به گفته یكی از پرستاران بیمارستان امام خمینی(ره) چون مواد تشكیل دهنده این داروها برای بیمارستان‌ها مشخص نیست و آزمایش نشده اما بیماران مجبور هستند كه آنها را با قیمت‌های نجومی در بازار آزاد تهیه كنند. همین مسئله باعث می‌شود تا محسن‌پور اعلام كند كه وزارت بهداشت با مشكلات جدی مواجه است. معاون وزارت بهداشت درحالی از مشكلات جدی این وزارت‌خانه سخن به میان می‌آورد كه پیش از آن امامی رضوی معاون دیگر به همراه وزیر بهداشت اجرای هدفمندی یارانه‌ها را باعث افزایش كیفیت خدمات در نظام سلامت دانسته‌اند. همچنین وزیر و معاونان او به تناوب از وضعیت مطلوب و نامطلوب نظام سلامت سخن به میان می‌آورند كه به ‌سوال‌های بی‌پاسخی از سوی افكارعمومی منجر شده است.

محسن پور در تازه‌ترین حرف‌های رسانه‌ای خود می‌گوید: «ردیف اعتبارات کمک به بیماران صعب‌العلاج به طور کامل تامین نشده و از کل اعتبارات جاری وزارت بهداشت تا پایان آبان فقط 58درصد تامین شده است. تخصیص اعتبارات تملک دارایی نیز برای کل دستگاه‌ها امسال صفر است.» محسن‌پور می‌گوید: «علاوه بر این مشکلات باید تورم و گرانی بی‌سابقه چند برابری نرخ داروهای وارداتی و تجهیزات پزشکی را هم در نظر گرفت، کشورهای غربی ناجوانمردانه و بر خلاف اصول قانونی، اخلاقی و عرفی دارو و تجهیزات پزشکی را تحریم کرده‌اند.»

جان بیماران به خطر افتاد

به‌دنبال گران شدن و نایاب شدن داروهای مختلف محمدمهدی قیامت، رئیس انجمن بیهوشی ایران هم خبر از كمیاب شدن داروهای بیهوشی می‌دهد و می‌گوید: «مجبور شده‌ایم از داروهای نسل قبل استفاده کنیم. نگران سلامت بیماران نیازمند عمل جراحی هستیم اما متاسفانه مسئولان در این زمینه پاسخگو نیستند.»

به‌گفته او داروهای بیهوشی که در 2 دهه گذشته به علت کیفیت پایین از فهرست دارویی حذف شده بود اکنون به‌علت کمیاب شدن داروها وارد بازار شده است. قیامت از عنوان کردن نام داروهای از رده خارج شده امتناع می‌كند و می‌گوید: «این مجموعه داروها می‌توانند عوارض کبدی، تاخیر در شل شدن عضلات را در پی داشته باشند.بنابراین احساس خطر جدی می‌کنیم.»به گفته او این مشکل هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی وجود دارد.

او داروی بیهوشی را یک بحث استراتژیک می‌داند و می‌گوید: «وقتی داروی بیهوشی دچار کمبود شود، عوارض شدیدی متوجه بیماران می‌شود و وضعیت را به‌گونه‌ای کرده است که نه‌تنها نگران کیفیت خدمات هستیم بلکه نگران جان بیماران شده‌ایم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha