سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 60903
سلامت نیوز : تلاش‌های مدیریت شهری تهران برای توسعه فضای سبز پایتخت از یكسو و از سوی دیگر احیای دوباره بوستان‌های بزرگ شهر برای استفاده شهروندان در طول 7 سال اخیر باعث شده تا سرانه فضای سبز برای هركدام از پایتخت نشینان به 15 متر مربع به ازای هر نفر برسد، موضوعی كه به اعتقاد كارشناسان شهری یك اتفاق منحصر به فرد در تاریخ كلانشهرهای كشور محسوب می‌شود. اما در كنار كارشناسان داخلی، عملكرد چند سال اخیر مدیریت شهری تهران از نگاه سازمان بین‌المللی اسكان بشر نیز پنهان نمانده است، به گونه‌ای كه این سازمان در ششمین نشست مجمع عمومی شهرها در كتاب تهران در مسیر توسعه و عدالت به آن اشاره كرد و تپه‌های عباس‌آباد را نگین سبز گردشگری پایتخت ایران اسلامی نامید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ براساس اطلاعات این كتاب، تبدیل اراضی عباس‌آباد به قطب گردشگری پایتخت سبب شده تهرانی‌ها فضای بیشتری برای اوقات فراغت داشته باشد و این همان تحقق حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی در كلانشهر تهران است. این روزها حجت‌الله ملاصالحی، مدیرعامل شركت نوسازی عباس‌آباد خبر از تبدیل بوستان طالقانی به یكی دیگر از قطب‌های گردشگری پایتخت می‌دهد. بوستانی كه هرچند در گذشته رفته رفته می‌رفت تا به كانون معضلات و آسیب‌های اجتماعی تبدیل شود اما این روزها با واگذاری مدیریت این بوستان به شركت نوسازی عباس‌آباد و افزایش امنیت محیطی در آن، شهروندان می‌توانند از امكانات طبیعی آن بهتر و بیشتر استفاده كنند.

تهرانی‌های قدیم خوب به خاطر دارند كه درخت‌های چنار و باغ‌های انار پایتخت منحصر به فرد بود. اما اكنون از چنارستان قدیم فقط درختان چنار خیابان تاریخی ولیعصر(عج) باقی مانده و چند بوستان بزرگ كه نشانه‌هایی از سرسبزی تهران قدیم را در قلب پایتخت حفظ ‌كرده‌اند. یكی از این بوستان‌ها، بوستان جنگلی طالقانی است كه در كنار بوستان‌های دیگر اراضی عباس‌آباد به نگین سبز پایتخت تبدیل شده است. حجت‌الله ملاصالحی، مدیرعامل شركت نوسازی عباس‌آباد دراین باره به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «بوستان طالقانی از نظر بافت و پوشش گیاهی، موقعیت جغرافیایی، عملکرد زیست‌محیطی و ظرفیت‌های بالای گردشگری و تفریحی، مورد توجه جدی مدیریت شهری پایتخت است و شرکت نوسازی عباس‌آباد به همین علت طرح گسترده‌ای را برای احیای دوباره این بوستان در نظر گرفته است.» هرچند در سال‌های گذشته بوستان جنگلی طالقانی به علت نبود امكانات رفاهی و تفریحی و مسیرهای مناسب برای استفاده شهروندان به یك مكانی برای رشد و نمو معضلات و آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده بود اما آنطور كه مدیرعامل شركت نوسازی عباس‌آباد توضیح می‌دهد، با تامین نورپردازی و ایجاد مسیرهای ایمن و ازهمه مهم‌تر اتصال این بوستان به سایر بوستان‌های عباس‌آباد به تفرجگاهی ایمن برای پایتخت نشینان تبدیل شده است.

به جرات می‌توان گفت كه بوستان طالقانی یكی از منحصر به فردترین بوستان‌های شبه جنگلی پایتخت است كه 256 هزار متر مربع با توپوگرافی تپه ماهوری روی تپه‌های عباس‌آباد قرار گرفته است. یكی دیگر از مزیت‌های بوستان طالقانی قرار گرفتن آن در ارتفاعات عباس‌آباد است كه بر چشم‌انداز پایتخت افزوده است. چشم‌اندازی كه از شمال در بزرگراه شهید حقانی، از سمت غرب به بزرگراه شهید مدرس و از سمت جنوب در بزرگراه شهید همت قابل رویت است. حجت الله ملاصالحی درباره ویژگی‌های دیگر این بوستان جنگلی به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «پوشش و تنوع گیاهی این بوستان نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد به‌گونه‌ای كه 75 نوع گونه درختی در آن شناسایی شده و در مجموع 40 هزار اصله درخت و درختچه در بوستان طالقانی قرار دارد كه همین تنوع گیاهی آن را شبه جنگلی كرده است.»

سال گذشته بود كه مدیریت شهری تهران تصمیم گرفت برای احیای دوباره بوستان طالقانی مدیریت آن را به شركت نوسازی عباس‌آباد واگذار كند. به گفته مدیرعامل این شركت، تاكید شهردار تهران در تغییر مدیریت این بوستان به این علت بود كه امكان استفاده بهینه از بوستان طالقانی برای تهرانی‌ها ایجاد شود. حجت‌الله ملاصالحی در این‌باره نیز به روزنامه تهران‌امروز توضیح می‌دهد: «تا قبل از این اقدام، بوستان طالقانی در ایجاد امنیت محیطی و اجتماعی دچار مشكلاتی بود و همین مسئله باعث شده بود تا برخی از معضلات اجتماعی در آن رشد و نمو كند. از سوی دیگر نبود نورپردازی كافی در این بوستان در شب و نبود مبلمان پاركی و عدم وجود مسیرهای دسترسی باعث شده بود شهروندان نتوانند به خوبی از این تفرجگاه شهری استفاده كنند.» اولین اقدام شركت نوسازی عباس‌آباد خروج سایت نگهداری پسماند منطقه3 از بخشی از بوستان طالقانی بود و قدم بعدی نیز اتصال این بوستان به سایر بوستان‌های عباس‌آباد به وسیله پل طبیعت به عنوان بزرگ‌ترین پل عابر پیاده خاورمیانه بود. آن‌طور كه مدیرعامل شركت نوسازی عباس‌آباد توضیح می‌دهد، براساس مطالعات انجام شده توسط كارشناسان، قرار شده است تا عملیات اجرایی احیای دوباره بوستان طالقانی در سه مرحله اجرایی انجام شود.

حجت‌الله ملاصالحی، مدیرعامل شركت نوسازی عباس‌آباد اعتقاد دارد كه با اجرای سه مرحله عملیات اجرایی احیای بوستان طالقانی، این بوستان شبه جنگلی در آینده‌ای نزدیك به یكی از قطب‌های گردشگری و تفریحی پایتخت تبدیل خواهد شد. او در این باره به روزنامه تهران امروز می‌گوید: «براساس مطالعات انجام شده قرار است كه در مرحله اول عملیات اجرایی احیای بوستان طالقانی،‌ قرار است كه شركت نوسازی به اصلاح و ترمیم وضع موجود در بوستان طالقانی بپردازد. در این مرحله فعالیت‌هایی چون كف‌سازی راه‌های دسترسی به بوستان، تكمیل و ترمیم فضای سبز و همچنین مبلمان پاركی و شهری در این بوستان ایجاد خواهد شود. همچنین در نظر داریم تابلوهای اطلاع‌رسانی، نقشه كامل بوستان و مسیرهای دسترسی به آن را در نقاط مختلف بوستان طالقانی نصب كنیم. اصلاح نورپردازی بوستان طالقانی هماهنگ با فضای جنگلی و محیط‌زیست آن نیز یكی دیگر از برنامه‌های شركت نوسازی عباس‌آباد مرحله نخست عملیات اجرایی احیای این بوستان است.» آن طور كه ملاصالحی به روزنامه تهران امروز توضیح می‌دهد؛ در كنار اجرای عملیات عمرانی مرحله اول، ایجاد امنیت محیطی و اجتماعی یكی دیگر از برنامه‌های شركت نوسازی عباس‌آباد در این بوستان جنگلی است. او در این باره تاكید می‌كند: «در نظر داریم تا تعداد نگهبان‌های بوستان طالقانی را افزایش دهیم. همچنین كانكس‌های حضور نیروی انتظامی در نقاط مختلف این بوستان فرامنطقه‌ای نیز ایجاد می‌شود.»

اما احیای دوباره بوستان طالقانی فقط به همین موارد منتهی نمی‌شود. بلكه در مرحله دوم عملیات اجرایی احیای بوستان طالقانی شركت نوسازی عباس‌آباد در نظر دارد تا عملكردها و قابلیت‌های جدیدی را به این بوستان اضافه كند. حجت‌الله ملاصالحی در این باره به روزنامه تهران‌امروز می‌گوید: «با توجه به رویكرد طبیعی بوستان طالقانی در نظر داریم تا امكانات ورزشی آن را با در نظر گرفتن توپوگرافی و فضای جنگلی آن اضافه كنیم. به همین علت در نظر گرفته‌ایم تا مسیر ویژه دوچرخه سواری كوهستان را با توجه به وجود تپه‌ ماهورهایی كه در این بوستان قرار دارد؛ ایجاد كنیم. همچنین مسیرهای سواركاری نیز در این ایجاد خواهد شد. در واقع از امكانات سواركاری‌ای كه در بوستان آب و آتش ایجاد شده در این بوستان نیز استفاده می‌كنیم. شهروندان همچنین می‌توانند از سایر امكانات ورزش‌های پیاده روی و ست ورزش‌های جمعی متناسب با این بوستان مانند صخره‌نوردی و بانجی جامپینگ نیز استفاده كنند.» مدیرعامل شركت نوسازی عباس‌آباد درخصوص مرحله سوم اجرای عملیات احیای دوباره بوستان طالقانی نیز تاكید می‌كند: «در این مرحله در نظر داریم تا بوستان طالقانی را به بزرگ‌ترین دهكده سلامت در قلب تهران تبدیل كنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha