سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 60908
سلامت نیوز : رئیس اتحادیه دامداران با انتقاد از واردات غیر قانونی دام زنده به کشور گفت: هنگامی که اجازه واردات دام زنده به کشور داده می شود در کنار آن امکان بروز هرگونه تخلفی نیز وجود دارد.

سعید سلطانی سروستانی در گفت‌و‌گو با «قانون» با اشاره به اینکه در حدود نیمی از دامی که به کشور وارد می‌شود بدون مجوز سازمان دامپزشکی است و به صورت قاچاق انجام می‌شود، افزود: مسئله واردات بی‌رویه دام و نیز قاچاق آن‌هم در سالی که به نام سال حمایت از تولید ملی نام گرفته‌است، به دام‌های داخلی ضربه می‌زند. سلطانی با بیان اینکه امکان بیماری برای هرموجود زنده از جمله دام وجود دارد،گفت: بسیاری از دام‌هایی که به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند بیمار هستند و این وظیفه بر دوش بازرسان سازمان دامپزشکی کشور است که نسبت به جمع‌آوری دام بیمار از شبکه توزیع اقدام کند. سلطانی در ادامه با تاکید بر اینکه متاسفانه دام‌هایی که هیچ اطمینانی از سلامت آن‌ها وجود ندارد به کشور وارد شده و در شهرهایی مانند ورامین و قم نگهداری، پروار و بعد از کشتار به شبکه توزیع وارد می‌شوند،گفت: هیچ نهاد مسئولی نمی‌تواند وجود دام قاچاق و بیمار در کشور را منکر شود، شخصا حاضر هستم دست مسئولان را گرفته و به محل نگهداری این دام‌ها ببرم تا از نزدیک ببیننداما متاسفانه صدای اعتراض ما به گوش کسی نمی‌رسد. وی ادامه داد: ظاهر دام ایرانی به راحتی از دام‌های هندی ، افغانی و پاکستانی قابل تشخیص است و با کمی نظارت بیشتر
می شود جلوی ورود این دام‌ها را به شبکه توزیع کشور گرفت.

دام‌های افغانی و پاکستانی در ایران

چندی پیش خبر ورود دام‌های زنده افغانی و پاکستانی به ایران نگرانی دامداران ایرانی و نیز مصرف‌کنندگان را برانگیخته بود.هرچند که گفته می‌شود این اولین بار نیست که واردات دام به صورت غیرقانونی به کشور صورت می‌گیرد اما این‌بار این اقدام با واکنش تند بسیاری از دامداران رو به رو شده است. از سویی، بعد از انتشار این خبر بخش قرنطینه و امور بین الملل سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد که سازمان دامپزشکی هیچ مجوزی برای واردات دام سنگین از کشورهای پاکستان و افغانستان صادر نکرده است و واردات دام سنگین از کشورهای مذکور به صورت غیررسمی‌انجام می‌شود.

دام زنده به کشور وارد نمی‌شود

سازمان دامپزشکی اعلام کرده است در مکان‌ها و شهرهایی که این سازمان قرنطینه دارد ، از جمله سیستان و بلوچستان ، اجازه ورود دام زنده به کشورداده نمی‌شود ، چه این دام وارداتی باشد و چه دام برای خود سیستان و بلوچستان بوده باشد. در همین رابطه نیز، معاون بهداشتی و پیشگیری دامپزشکی در گفت‌و‌گو با «قانون» با اشاره به اینکه به دلیل تفاوت قیمتی که به وجود آمده قاچاق دام همانند گذشته چندان به صرفه نیست گفت: سازمان دامپزشکی در شهرهایی که قرنطینه داشته باشد اجازه ورود دام زنده را به داخل شهرها نمی‌دهد. محسن مشکات در خصوص واردات غیر قانونی دام زنده از افغانستان و پاکستان افزود: این واردات بدون مجوز سازمان دامپزشکی صورت گرفته و سازمان وظیفه‌ای در این باره ندارد و نظارت باید از سوی مراجع انتظامی صورت گیرد. مشکات در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان دامپزشکی با بازرسی قصابی‌ها از فروش گوشت بیمار و مورد دار جلوگیری می‌کند یا خیر، توضیح داد: این‌کار از وظایف سازمان دامپزشکی‌است اما این سازمان در خصوص ورود دام قاچاق به کشور مسئولیتی ندارد. وی گفت: تحقق امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان جهاد کشاورزی به شمار می‌رود. محسن مشکات با تشریح مراحل ورود قانونی گوشت به شبکه توزیع تصریح کرد: دام‌ها ابتدا در قرنطینه نگهداری می‌شوند و پس از آنکه از سلامت آنها اطمینان حاصل شد به کشتارگاه فرستاده شده و در مرحله آخر نیز به صورت بسته بندی وارد شبکه توزیع می‌شود.

صادرات نیمه قانونی، واردات غیرقانونی

هرچند مسئولان سازمان دامپزشکی با اصرار اعلام می‌کنند که میزان قاچاق دام به کشور کاهش یافته است اما اگر کمی به عقب بازگردیم مشاهده خواهیم کرد که طی سال‌های گذشته به دلیل کمبود دام و گوشت قرمز در کشور قاچاق دام به اقدامی پر سود تبدیل شده است. از سوی دیگر، طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی‌، ایران سالانه 350 هزار راس دام به کشورهای عربی صادر می‌کند که در نتیجه این اقدام بازار عرضه و تقاضای گوشت قرمز در ایران بر هم ‌خورده است و در نتیجه عده‌ای هم برای کسب سود و هم برای تامین نیاز داخل اقدام به واردات غیر قانونی دام به کشور می‌کنند. صادرات بی رویه دام به کشورهای عربی و کمبود گوشت قرمز در کشور از ابتدای سال تا‌کنون قیمت گوشت قرمز را به حدی افزایش داده است که از توان خرید بسیاری از دهک‌های درآمدی خارج شده است.

قاچاق سالانه 750 هزار راس دام به کشور

آمارها می‌گویند افزایش قاچاق دام به کشور از سال 87 شروع شد. بر اساس آمار مرکز پیشگیری و هماهنگی امور سازمان‌ها و استان‌ها ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا ، درسال‌های 87 و 88 ورود دام قاچاق به خصوص از پاکستان به صورت بی رویه افزایش پیدا کرد به طوری‌که سالانه 700 تا 750 هزار راس دام به صورت قاچاق به کشور وارد شده است.این واردات بی‌رویه و مشکوک موجب شد در نیمه دوم سال 88 انواع مختلف بیماریهای مشترک بین انسان و دام در کشورمان شیوع پیدا کند به طوری‌که دام‌های بومی‌هم تحت تاثیر این دام‌های بیمار قرار گرفتند. این وضعیت به حدی اسف بار بود که رئیس سازمان دامپزشکی اواخر سال 88 در مصاحبه اش اعلام کرد به دلیل قاچاق دام آلوده از پاکستان هم اکنون کشوردر وضعیت بحرانی قرار دارد.

ارزآوری به قیمت جان مردم؟

با بروز و ظهور نشانه‌های بیماری خطرناک مشترک بین انسان و دام بنام تب خونریزی دهنده «کریمه کنگو» در برخی از شهرهای کشورزنگ خطری برای مسئولان به صدا درآمد به‌طوری‌که برخی از نمایندگان مجلس نهم اخیرا درصحن علنی مجلس و در جریان بررسی مشکلات بخش کشاورزی با انتقاد از عملکرد مسئولان دولتی نسبت به واردات بی رویه گوشت به کشور صراحتا اعلام کردند که واردات گوشت از برخی کشورها مثل پاکستان به صورت کاملا غیر بهداشتی در کشور اتفاق می‌افتد و تحقیقات مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد یک عده خاص در واردات گوشت دست دارند. این واکنش‌ها درحالی است که مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی‌وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده است که سال گذشته در حدود 350 هزارراس دام سبک به کشورهای حوزه خلیج فارس و در حدود 1050 راس دام سنگین (تلیسه) به صورت موردی به کشورهای افغانستان و تاجیکستان صادر شد. به گفته این مقام مسئول، صادرات دام سبک در حدود 600 هزار دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته است. نکته قابل تامل آن است که واردات سالانه 350 هزار راس به کشورهای عربی و همسایه از دید مسئولان کشور با هدف ارز آوری انجام می‌شود و بسیار برای کشور منفعت دارد. اما نکته اینجاست که آیا مسئولان در بررسی‌هایی که برای صادرات دام انجام دادند احتمال بر هم خوردن عرضه و تقاضا، افزایش قیمت گوشت قرمز در داخل کشور و نیز احتمال قاچاق را در نظر گرفته بودند یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha