سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۳

سوختگى‌هاى دهان و گلو معمولاً از نوشیدن مایعات خیلى داغ، بلعیدن حلال‌هاى شیمیائى یا استنشاق بخار خیلى داغ ناشى مى‌شود.

سلامت نیوز : سوختگی دهان خیلى وخیم هستند، زیرا که بافت‌هاى گلو به سرعت ورم مى‌کند و احتمالاً باعث بسته شدن راه هوا مى‌شود که نفس کشیدن را، مشکل مى‌سازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ عوارض سوختگی دهان عبارتند از:

- پوست آسیب‌دیده اطراف دهان

- اشکال در تنفس

- احتمالاً بیهوشی

اگر از آن دست افرادی هستید که عادت دارید غذای تند بخورید و در سقف دهانتان احساس سوختگی دارید ،پیشنهاد اول، عادت خوردن غذاهای تند را ترک کنید  و پیشنهاد دوم، تسکین دادن این محیط با یک قاشق بستنی یا ماست یخ زده است. در این موقعیت شما درمانی موقتی برای آن در نظر گرفته اید. مخصوصا که سقف دهان تنها چند میلی متر ضخامت دارد و بلافاصله سوزش را به اعصاب منتقل می کند.

نکته: اگر در اثر نوشیدن چای، شیر و یا سوپ داغ بافت داخلی دهان شما بسوزد مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه برای چندین بار آب سرد را در دهانتان نگه داشته و غرغره کنید.

- یک تکه یخ در دهانتان قرار داده و نگه دارید. سرمای حاصل از یخ، درد سوختگی و همچنین دمای داخل دهان را پایین می آورد و در ضمن به کنترل بلع نیز کمک می کند.

- استفاده از محلول آب و نمک نیز از جمله توصیه ها است. به این ترتیب که نصف قاشق چایخوری نمک را در ۲۵۰ میلی لیتر از آب گرم حل کرده و در دهان نگه داشته و غرغره کنید. این کار به تمیز و ضدعفونی کردن محیط دهان و همچنین درمان آن کمک می کند.

- برای چند روز از خوردن مواد غذایی ادویه دار داغ و موادی با بافت خشن که سبب آزار غشای داخلی دهان می شود، بپرهیزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha