سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 60916

زوج‌های موفق قبل از ازدواج، توقعاتی را كه از یكدیگر دارند مطرح می‌كنند، اگر توافق اساسی با هم ندارند از همان اول مشخص می‌شود و كار با ازدواج پیچیده‌تر نمی‌شود.

افسانه زندگی توام با خوشبختی
سلامت نیوز : «... و آنان با هم ازدواج كردند و یك عمر بخوبی و خوشی به زندگی خود ادامه دادند و صاحب بچه‌های زیبا، سالم و فراوانی شدند... .»شما هم متوجه شدید این بخش پایان خوش یك افسانه است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ بله، متاسفانه پایانی چنین خواستنی این روزها دارد به افسانه‌ای دست نیافتنی تبدیل می‌شود. خیلی از جوان‌ها از ترس طلاق، ازدواج نمی‌كنند و می‌ترسند ​در چنین شرایطی دچار پرداخت مهریه‌های كمرشكن شوند.عده‌ای فكر می‌كنند اگر تجربه ازدواجشان با شكست مواجه شود لطمه می‌بینند و عده‌ای دیگر از سرنوشت فرزندان طلاق می‌ترسند.

آنها كه شجاع‌ترند، ازدواج می‌كنند و تن به ریسك آمار در حال رشد ازدواج‌های ناموفق می‌سپارند، ما هم با آنها موافقیم. قرار نیست همه ازدواج‌ها به طلاق ختم شود و این كه یك پیوند چقدر باثبات می‌ماند به خودتان بستگی دارد كه در تشكیل خانواده آدم تاثیرگذار و موفقی هستید یا منفعل و مشكل‌ساز اما می‌توانید از همین امروز برای پایداری ازدواجتان تلاش كنید.

قدم اول​؛صراحت

ما مردمی هستیم كه از صراحت می‌ترسیم. كمتر پیش می‌آید خودمان را همان‌طوری كه هستیم در اولین ملاقات ارائه دهیم. ظاهرمان در قرار ملاقات با همسرمان یك‌طور است و در زمان خواستگاری طور دیگر، اما اگر می‌خواهید زندگی‌تان پایه‌های محكم و تزلزل‌ناپذیری داشته باشد اول از همه صراحت و صداقت داشته باشید.

روان‌شناسان خانواده معتقدند پایدارترین ازدواج‌ها مربوط به زوج‌هایی است كه خواسته‌ها و انتظارات خود را به صراحت می‌گویند.زوج‌های موفق قبل از ازدواج، توقعاتی را كه از یكدیگر دارند مطرح می‌كنند، اگر توافق اساسی با هم ندارند از همان اول مشخص می‌شود و كار با ازدواج پیچیده‌تر نمی‌شود.اما حتی بعد از ازدواج هم زوج‌های موفق به طور منظم در مورد توقعات و انتظاراتشان با هم صحبت می‌كنند و اگر اختلافی پیش آمد در زمان مناسب آن را با درك متقابل حل می‌كنند.

حریم محترم

شوكت حمیدی، روان‌شناس اعتقاد دارد هیچ چیز به اندازه حریم‌های فردی شخص محترم نیست. او اعتقاد دارد موفق‌ترین زن و شوهرها همان‌هایی هستند كه به قابلیت‌های شخصی و حریم خصوصی یكدیگر احترام می‌گذارند، حریم هم را محترم می‌شمارند و اجازه می‌دهند همسرشان در عین احترام به خانواده، استقلال شخصیتی و فردی خود را نیز حفظ كند و خودش باشد.همه زوج‌های موفق زمانی را برای خود و ارتقای شخصی‌شان اختصاص می‌دهند. به این ترتیب زوج فردیت خود را حفظ می‌كند و زندگی، شاداب می‌شود.

تو مركز عالمی

شیدا و علی، زن و شوهری هستند كه 30 سال را با هم سر كرده‌، سه فرزند را به ثمر رسانده‌اند و هنوز عاشقانه یكدیگر را دوست دارند.

شیدا می‌گوید: علی همیشه به من احترام می‌گذارد و من نیز این اصل را رعایت می‌كنم. او از دیگر نكات مثبت زندگی​شان را توجه به یكدیگر می‌داند.

او می‌گوید: همسرم وقتی صحبت می‌كنم نه كتاب می‌خواند، نه روزنامه را باز می‌كند، نه تلویزیون نگاه می‌كند و نه با موبایلش بازی می‌كند و اس‌ام‌اس می‌فرستد بلكه او چنان به حرف‌های من توجه می‌كند كه با نگاهش به من می‌گوید تو مهم‌ترین چیز عالمی و مركز همه چیز هستی. این حس او به تنهایی مرا سرشار از سپاسگزاری و قدرشناسی می‌كند حتی اگر مشكلی كه دارم حل نشود و او فقط حرف‌هایم را بشنود، همین توجهش برای من كافی است. من نیز متقابلا آموخته‌ام كه با همین دقت و توجه به حرف‌های او گوش دهم. فرقی نمی‌كند كه او خاطرات جوانی‌اش را تعریف می‌كند یا مسائلی در مورد گرانی و... من حرف‌هایش را با دقت تمام گوش می‌دهم و به آن علاقه نشان می‌دهم.این زوج موفق هنوز هم به جزئیاتی چون روز تولد و سالگرد‌های مختلف زندگی اهمیت می‌دهند و آن را از قلم نمی‌اندازند.

مهارت حل اختلاف

فرقی نمی‌كند​ شما زوج نمونه باشید یا نه، به هر حال اختلاف در زندگی زناشویی پیش می‌آید.جان گاتمن در نتایج پژوهشی كه طی 20 سال مطالعه زندگی زوج‌ها به دست آورده، دریافته است كه عامل اصلی موفقیت یا شكست ازدواج آنان توانایی یا ناتوانی​حل اختلافات است. مخالفت باعث ناراحتی می‌شود و وقتی زیاد شود عده‌ای به اعتیاد ، خشونت، خیانت و بی‌اعتنایی روی می‌آورند.اما زوج‌های موفق در مورد اختلافات با هم مذاكره می‌كنند تا به نتیجه عادلانه برسند یا به توافق می‌رسند كه به خاطر عشقی كه به هم دارند یكی به نفع دیگری از خواسته خود كوتاه بیاید.

رشد خانوادگی

سهیلا و حمید، زوج موفق دیگری هستند كه فرزندانی موفق و نخبه تربیت كرده‌اند. آنها علاوه​بر این كه به رشد یكدیگر كمك كرده‌اند زمینه رشد و الگوپذیری مثبت فرزندانشان را نیز پدید آورده‌اند.وقتی آنها با هم ازدواج كردند حمید دانشجو بود و سهیلا هنوز در سال آخر دبیرستان تحصیل می‌كرد. امروز هر دو استاد هستند و مشاغل مهمی دارند. فرزندان شان نیز با رتبه ممتاز مدارج بالای تحصیلی را طی كرده‌اند.

آنها همیشه به هم كمك كرده‌اند تا مراحل رشد و بالندگی را راحت‌تر بپیمایند.شما هم اگر بخواهید زندگی موفقی داشته باشید باید در طول زندگی با توجه به تغییر شرایط در انتظار تغییر باشید. خود را از نظر روحی و جسمی ارتقا ببخشید تا بتوانید مشكلات زندگی را بهتر تاب بیاورید. برای این هدف هرچه می‌گذرد باید بردبارتر، پذیراتر و كامل‌تر شوید.

پایش زندگی

زندگی موفق، تحقیقی پیوسته می‌طلبد. تحقیقات میدانی، مشاهده، تحلیل و یك كلام پایش منظم مسائل زندگی.برای این كه ازدواج پایداری داشته باشید باید به​طور منظم زندگی خود و شادمانی و نشاط را در آن بررسی كنید و هر روز و هر ماه موضوعات متنوع و جدیدی برای شادبودن و نشاط زندگی مشترك خلق كنید. اگر یكی یا هر دوی شما از زندگی مشترك ناراضی هستید، مشكل‌تان را حل كنید.

مشورت با افراد مناسب

برای داشتن یك ازدواج پایدار می‌توانید روی مشورت كردن حساب کرده و برای این كار باید مشاور خوبی پیدا كنید كه مجرب و بی‌طرف باشد.این مشاور به احتمال زیاد نمی‌تواند والدین یا همسرتان باشد مگر این كه موضوع چیزی مثل نظرخواهی در مورد یك سرمایه‌گذاری باشد.بندرت پیش می‌آید در مورد درگیری‌های عاطفی، والدین بی‌طرف نظر بدهند، اما مشورت با كسی كه مشكل مشابهی داشته و آن را بخوبی حل كرده است می‌تواند ثمر بخش‌تر باشد.از طرف دیگر اگر فكر می‌كنید از پس مشكلات خود به تنهایی بر​نمی‌آیید از مراجعه به مشاوران خانواده هراسی نداشته باشید.موفق‌ترین انسانها كسانی هستند كه از بهترین افكار مجرب‌ترین انسان‌ها استفاده می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha