سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶
سلامت نیوز : شاید خیلی از ما از اهمیت این موضوع غافل باشیم كه اگر به اندازه خودمان درباره علائم و نشانه‌های گازگرفتگی و چگونگی كمك رسانی به فرد دچار گازگرفتگی بدانیم، می‌توانیم در همان دقایق اولیه ناجی یك مصدوم شویم و او را از مرگ حتمی نجات دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ با دانستن چند نكته ساده و به ظاهر پیش‌پاافتاده، اما در واقع بسیار مهم و حیاتی می‌توانیم به جای این ‌كه هنگام وقوع حادثه بالای سر فرد دچار گازگرفتگی ایستاده و فقط نقش تماشاچی را بازی كنیم، مانند فرشته نجات برای او وارد عمل شویم.

در این خصوص دانستن چند نكته برای امدادرسانی اولیه به مصدومان گازگرفتگی برای هر شهروندی در هر سن و سالی ضروری است:

ـ بهترین و البته اولین قدم در مواجهه با فرد گازگرفته این است كه با حفظ خونسردی مصدوم را از شرایط مسمومیت‌زا خارج كرده و درها و پنجره‌ها را باز كنید تا اكسیژن كافی به فرد برسد.

ـ علائم حیاتی مصدوم را كنترل كنید و از بازبودن مجاری تنفسی او مطمئن شوید.

ـ از تجمع در اطراف فرد مسموم جدا خودداری كنید زیرا این كار از رسیدن سریع اكسیژن به او جلوگیری می‌كند.

ـ در مورد فردی كه دچار گاز گرفتگی شده، لازم است لباس‌های تنگی را كه مانع تنفس مناسب وی می‌شود به سرعت آزاد یا خارج كرده و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

ـ نباید به فرد حادثه‌دیده مواد خوراكی داد چرا كه باعث خفگی وی می‌شود.

ـ در زمان حادثه، نجات گروه‌های آسیب‌پذیر مانند زنان باردار، كودكان، افراد سالخورده و بیماران تنفسی در اولویت است.

ـ در بسیاری از موارد كه افراد در خواب هستند و مدت زمان طولانی در معرض استنشاق گاز منواكسیدكربن قرار دارند، غلظت این گاز سبب آسیب مغزی شدید بر فرد و در نهایت به آسیب برگشت‌ناپذیر و مرگ مغزی منجر می‌شود.

ـ افرادی كه به مصدومان كمك می‌كنند، خود نیز در معرض گازگرفتگی قرار دارند بنابراین لازم است این افراد بلافاصله در بدو ورود، درها و پنجره‌ها را باز كرده و به تهویه مناسب هوا كمك كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha