سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 60923
سلامت نیوز : بیماری دیابت در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین، یا کاهش یا بی اثری انسولین درسوخت و ساز مواد قندی پدید می آید. امروزه، دیابت یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی ،درمانی ، اجتماعی واقتصادی جهان محسوب می شود، به گونه ای که بیش از 150 میلیون نفر در دنیا مبتلا به این بیماری اند. آمارها نشان می دهد از هر ۲۰ ایرانی یک نفر به دیابت مبتلاست و نیمی از این تعداد نمی‌دانند که دیابت دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ هر ۱۰ ثانیه یک نفر در جهان به دلیل ناآگاهی از دیابت و روش کنترل آن، جان خود را از دست می‌دهد. هر ۳۰ ثانیه یک نفر در جهان به علت نا آگاهی از دیابت و روش کنترل آن، پای خود را از دست می‌دهد. از آن جا که خود بیماران و خانواده های آنا ن عمده ترین نقش را در درمان دیابت به عهده دارند، کسب اطلاعات لازم درباره دیابت به شیوه های گوناگون آموزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دراین بین کودکان و نوجوانان دانش آموز وضعیت خاص تری دارند و البته مراقبت های ویژه ای را می طلبد که رعایت آنها از سوی اولیا و مسئولان آموزشی ضروری است.

 افزایش روزافزون دیابتی ها
حدود 9 درصد از جامعه کشور ایران مبتلا به بیماری دیابت هستند. دکتر اسدالله رجب رییس انجمن دیابت ایران در این باره به "حمایت" می گوید: هر روز بر تعداد افراد مبتلا به بیماری افزوده می شود و این موضوع در کشورهای درحال توسعه به دلیل اهمیت کمتر به موارد پیشگیری، هزینه نکردن برای سلامتی افراد و فرهنگ سازی در مقایسه با کشورهای پیشرفته شیوع بیشتری داشته است.

دارو به اندازه کافی داریم
رجب با بیان اینکه داروهای دیابت مانند قرص و انسولین با قیمت مناسب و به اندازه کافی در داخل کشور تولید می شود، افزود: در این زمینه هیچ مشکلی نداریم. داروی خارجی نیز در بازار موجود است که هیچ تفاوتی با داروی ایرانی ندارد. ضمن اینکه بیماران دیابتی که بیمه هستند می توانند به طور کامل هزینه داروهای خود را از طریق بیمه دریافت کنند.

به پزشک مراجعه کنید
وی با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد از مبتلایان به عارضه دیابت از بیماری خود بی خبر هستند، توصیه کرد: افراد با مراجعه به پزشک و انجام یک آزمایش، از میزان قند خون خود آگاهی پیدا کنند. پر ادراری، کاهش وزن و خواب آلودگی از جمله مواردی است که باید فرد نسبت به آن حساس شده و فورا به پزشک مراجعه کند. ممکن است فرد قند خون بالایی نیز داشته باشد اما علائمی در زمینه دیابت از خود بروز ندهند.

قدر سلامتی خود را بدانیم
وی می افزاید: در مورد بیماری ها حتی حاضر به صحبت با دیگران نیستیم و همیشه با جملاتی مانند: «بلا به دور» از کمی اندیشیدن به سلامتی مان در زندگی فاصله می گیریم. رجب در ادامه گفت: سلامتی نعمتی است که از سوی خداوند مهربان به رایگان در اختیار ما گذاشته شده و همین برای غفلت مردم کافی ست تا توجهی به این نعمت بزرگ نداشته باشند.

برگ اطلاعاتی محرمانه برای
دانش آموزان دیابتی
از سوی دیگر معاون سلامت آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان دیابتی مانند دیگر افراد جامعه می‌توانند به مدرسه بروند، زیرا در برخی موارد کودکان دیابتی باهوش‌تر از همکلاسی‌های خود هستند، بنابراین ضروری است کودکان دیابتی محیط مدرسه و مشکلات را بشناسند و با نحوه سازگاری با آنها آشنا باشند. محمد چینیان در این باره ادامه داد: آنها باید قادر باشند در مدرسه به طور آزادانه به آنچه که برای مدیریت و کنترل دیابت خود از جمله تجهیزات تست قند خون، انسولین، میان وعده‌ها و کربوهیدرات‌های زود اثر، دسترسی داشته باشند. همچنین خانواده یا تیم مراقبت، برای ارتقای یک برنامه مدیریت دیابت باید با مسئولان در ارتباط و همکاری کامل داشته باشند. مدیران مدرسه ها باید «دانش‌آموزان دیابتی» را به تفکیک کلاس، از آغاز سال تحصیلی شناسایی کنند و یک برگ اطلاعاتی خاص و محرمانه در داخل شناسنامه سلامت آنها قرار دهند.

علامت های دیابت
در صورت تشخیص ندادن بیماری قند در کودکان و نوجوانان، بروز علایمی مانند بدحالی و یا تغییر خلق به عنوان نشانه‌هایی از این بیماری قابل توجه است. چینیان افزود: والدین و اولیا باید در صورت مشاهده علایمی همچون بی‌حوصلگی، عطش فراوان، ادرار مکرر (اجازه‌های مکرر برای خروج از کلاس)، بی رغبتی در انجام تکالیف، ناتوانی در خواندن مطالب به خصوص مطالب نوشته شده بروی تخته سیاه، بی‌قراری و نداشتن دقت در کارها، خواب‌آلودگی و پاره‌ای مواقع خوابیدن در کلاس، کم اشتهایی و حالت تهوع، بی‌علاقگی به ورزش و احساس خستگی، لب‌های خشک و پوسته پوسته شده با ترک خوردن‌های متوالی، سریعا اقدامات لازم را انجام دهند. به گفته معاون سلامت آموزش و پرورش، کاهش آب بدن، خشک شدن پوست بدن و مخاط، خشک و باردار شدن زبان، ترک خوردن لب‌ها، کاهش وزن بدن، کاهش قند خون (در صورت درمان غلط) از علایمی است که به دنبال بی‌توجهی به دیابت و کنترل صحیح نکردن قند خون بروز می‌کنند و در صورت معالجه نکردن ممکن است بیمار دچار بیهوشی و بدحالی شدید شود.

وضعیت های هشدار دهنده
قند خون پایین مهم‌ترین اتفاق ممکن برای دانش‌آموزان دیابتی است. چینیان اظهار کرد: زمانی که غلظت قند خون زیر 50 میلی‌گرم برسد، علایمی چون تعریق سرد، گرسنگی شدید، لرزش در اندام‌ها (به ویژه اندام‌های فوقانی)، دلشوره، طپش قلب، از دست دادن تمرکز، مور مور شدن اطراف دهان، خواب آلوده بودن، پوست مرطوب، سرد و رنگ پریده، سردرد، شکم درد، گود رفتن دور چشم‌ها، سست شدن زانوها بروز می‌کند.

چه باید بکنیم؟
به محض مشاهده علایم قند خون پایین، باید سریعا از مواد بالا برنده قند خون یعنی همان موادی غذایی که برای بیمار ممنوع است، از جمله چند حبه قند که در آب حل شده باشد، آبمیوه‌ همراه با شکر و یا نوشیدنی‌های شیرین استفاده کرد و چنانچه دانش‌آموز هوشیاری خود را به طور کامل از دست داده و نمی‌توان از راه خوراکی قند به او رساند، باید فورا به اولین درمانگاه، کلینیک یا بیمارستان نزدیک به مدرسه منتقل و با ارائه تاریخچه بیماری سریعا و به صورت تزریقی قند خون وی را بالا برد.

یک آزمایش ساده
فقط با یک آزمایش ساده منجی فرزندانتان باشید. مقدار زیاد قند را در ادرار فرزندتان مشخص می کند. قبل از بیست سالگی، معمولا بیماری دیابت از نوع اول است که آن را «وابسته به انسولین» یا «دیابت جوانی» می دانند. در موارد نادری دیابت نوع دوم مشاهده
می شود. این بیماری پیش رونده است و می توان امیدوار بود که در صورت تشخیص زود هنگام، بتوان با استفاده از روش های درمانی نوین، بروز دیابت را تا چند ماه و حتی چند سال به تأخیر انداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha