سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 60931

سلامت نیوز : به گفته یک متخصص عفونی کودکان، شایع‌ترین بیماری عفونی در کودکان بر اثر ورود "سیتومگالو ویروس" به بدن فرد ایجاد می‌شود که در برخی موارد باعث کری یا مشکلات عصبی می‌شود.

دکتر سعید ساسان استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه افزود: این بیماری در آدم‌های سالم مشکل قابل ملاحظه‌ای ایجاد نکرده و مانند یک سرماخوردگی ساده است اما اگر به بدن جنین یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند وارد شود، می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.به گفته وی، انتقال این ویروس در 90 درصد مواقع بر اثر تماس‌های نزدیک مانند بوسیدن و در آغوش گرفتن صورت می‌گیرد و از آنجا که هیچ علامتی ندارد، قابل پیشگیری نیست.

ساسان در ادامه افزود: انگل دیگری نیز وجود دارد که میزبان اصلی آن گربه بوده که راه‌های انتقال آن بسیار گسترده است و از طریق سبزیجات، گوشت، کالباس، سوسیس و ... انتقال پیدا می‌کند و اگر فرد با گربه تماس مستقیم داشته باشد این ویروس را دریافت می‌کند.به گفته این متخصص عفونی اطفال، انتقال این ویروس به بدن زنان باردار علائمی را مانند تورم غدد لنفاوی ایجاد می‌کند که اگر تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است و با تجویز دارو از انتقال آن به جنین جلوگیری می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیماری سرخچه را یکی دیگر از بیماری‌های عفونی مادرزادی دانست و افزود: این بیماری با انجام واکسیناسیون کنترل شده و دیگر مشکل چندانی را به وجود نمی‌آورد.ساسان در ادامه اضافه کرد: سیفلیس یکی دیگر از بیماری‌هایی است که از طریق مادر به فرزند انتقال می‌یابد که این بیماری با پرهیز از روابط پرخطر کاهش می‌یابد.به گفته وی، تبخال نیز یکی دیگر از بیماری‌های عفونی است که از طریق مادر به فرزند انتقال می‌یابد که در هنگام وضع حمل به شکلی بسیار شدید در نوزاد بروز می‌کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این رابطه افزود: در صورت سزارین انتخابی این بیماری به فرزند انتقال نمی‌یابد اما اگر زایمان پیش از سزارین شروع شده و کیسه آب مادر پاره شده باشد، احتمال انتقال بیماری بالاست.این متخصص عفونی کودکان با اشاره به بیماری ایدز به عنوان یکی دیگر از بیماری‌هایی که از مادر به فرزند انتقال می‌یابند، افزود: این بیماری در مادرانی که همسران معتاد یا مشکوک به روابط جنسی خارج از خانواده دارند، شایع‌تر است و از آنجا که ممکن است بیماری HIV تا سال‌ها بدون هیچ علائمی در فرد پنهان بماند، امکان انتقال آن به بیمار افزایش می‌یابد.

به گفته ساسان، ویروس HDLV1 نیز یکی دیگر از ویروس‌هایی است که از طریق شیر مادر به فرزند انتقال یافته و راه انتقال داخل رحمی ندارد که با قطع شیر مادر می‌توان از سرایت آن جلوگیری کرد.وی ادامه داد: این بیماری که در برخی نقاط کشور مانند خراسان رضوی شایع است. معمولا مشکل خاصی ایجاد نکرده و تنها در پنج درصد کسانی که به آن آلوده باشند، باعث بیماری‌های عصبی و خونی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha