سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 60932

سلامت نیوز : وجود احساس گرم و امن محبت و عشق ورزیدن بین والدین و فرزندان رکن اساسی برای داشتن یک خانواده سالم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وقتی افراد خانواده‌ای از یک محیط شاد و سالم بهره‌مند هستند می‌توانند با دنبال کردن الگوها و عادات سالم خانوادگی به این سلامت، امنیت و خرسندی بیفزایند.بهترین عادت موثر، کم‌هزینه و درعین حال مفید برای حفظ سلامت خانواده عبارتند از:

- داشتن یک برنامه غذایی منظم و عدم حذف وعده‌های غذایی اصلی؛

اگر علاقه‌مند هستید که هم خودتان و هم خانواده‌تان وزن مناسب و سالم داشته باشید همیشه به موقع غذا بخورید وهیچ یک از وعده‌های غذایی اصلی را حذف نکنید. بدن شما به انرژی مداوم احتیاج دارد بنابراین باید برنامه غذایی منظم و مشخصی داشته باشد. اگر مدت طولانی گرسنه بمانید، در وعده غذایی بعدی بیش از اندازه غذا خواهید خورد و در خوردن افراط خواهید کرد.

- با اعضای خانواده به طور منظم ورزش کنید؛

ورزش منظم مزایای بسیاری از جمله کاهش استرس، بهبود خلق و بهبود کارآیی مغز دارد. بعلاوه تاثیرات مطلوب ورزش روی بهداشت روانی موجب پیشگیری از مشکلات جسمی نظیر چاقی و دیابت می‌شود. به طور کلی اگر خانواده خود را تشویق به ورزش کردن کنید همواره جوانتر و شادتر خواهید ماند و از بسیاری از بیماری‌ها در امان خواهید بود.

- اعضای خانواده را به استفاده روزانه از نخ دندان تشویق کنید؛ بهداشت مطلوب دهان و دندان نقش مفیدی در حفظ سلامت عروق دارد. به علاوه پزشکان توصیه می‌کنند اگر مایل هستید که طول عمر شما و اعضای خانواده آن افزایش یابد، دو نوبت در روز نخ دندان بکشید.

- باز هم بازی کنید؛ در تعطیلات آخر هفته برای رفتن به پیک نیک و تفریح در فضای سبز، برنامه‌ریزی کنید و همراه خانواده در کمپ‌ها و بازی‌های ورزشی و دسته‌جمعی شرکت کنید.

- تغذیه مناسب و سالم را هرگز فراموش نکنید؛ یکی از بهترین هدایا برای اعضای خانواده، انتخاب رژیم غذایی سالم است که در آن میوه‌ها، سبزی‌ها و گوشت سالم بویژه گوشت ماهی جایگزین غذاهای چرب و شیرین می‌شوند.

- هر روز را با یک صبحانه سالم آغاز کنید. بی‌تردید صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در طول روز است و خوردن یک صبحانه کامل و سالم هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان مفید و ضروری است.

- همه اعضای خانواده قبل از هر وعده غذایی دست‌های خود را بشویند. به یاد داشته باشید که برای خلاصی از بیماری‌ها، شست‌وشوی دست‌ها به اندازه یک رژیم غذایی سالم اهمیت دارد و بدون رعایت کردن این نکته، سلامت خانواده به خطر می‌افتد.

- خواب بخش مهمی از زندگی تمام افراد یک خانواده سالم است. تمام اعضای خانواده باید در طول شب شش تا هشت ساعت خواب کافی داشته باشند چون کمبود خواب پیامدها و عوارض نامطلوبی شامل افسردگی، کسالت، تحریک‌پذیری، افزایش وزن و افزایش خطر بیماری‌های قلبی را در پی دارد.

- معاینات دوره‌ای را فراموش نکنید؛ بهتر است تمام اعضای خانواده پس از مشورت با پزشک خود معاینات پزشکی دوره‌ای داشته باشند تا به موقع از مشکلات بهداشتی غیر ضروری و هزینه‌های گزاف درمانی پیشگیری کننید.

همچنین متخصصان تاکید دارند پدر و مادری که به یکدیگر عشق نمی‌ورزند و با محبت و احترام با هم رفتار نمی‌کنند هرگز در ایجاد یک خانواده سالم و فرزندان شاد و سلامت موفق نخواهند بود. ارتباط خوب بین زوج‌ها لازمه حفظ سلامت خانواده است و در عین حال طول عمر آنها را نیز افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha