سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 60936

سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه گفت: تغذیه درمانی بخش مهم مدیریت بیماری دیابت محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی قائمی، روز دوشنبه، 29 آبان در همایش استانی روز جهانی دیابت که در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: تغذیه درمانی جزء جدایی ناپذیر در مراقبت، مدیریت و کنترل بیماری دیابت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در مشاوره‌ها باید به بیماران دیابتی آموزش تغذیه موثر و خودکنترلی ارایه شود، خاطرنشان کرد: اصلاح شیوه زندگی و انجام فعالیت‌های مناسب بدنی مهمترین نقش را در کنترل و پیشگیری از این بیماری دارد.

یک متخصص تغذیه با تاکید بر این‌که ورزش اولین گزینه برای پیشگیری و به تاخیر انداختن بیماری دیابت است، عنوان کرد: این بیماران می‌توانند از مواد غذایی از جمله نان بربری، ذرت، توت خشک، نان سنگک، انجیر خشک و لوبیای سفید که نمایه گلیسمی پایین تری دارند استفاده کنند.

قائمی با اشاره به این‌که غذاهایی که با حرارت زیاد پخته شوند مناسب بیماران دیابتی نیست، ادامه داد: این افراد استفاده از روش آب پز و بخارپز کردن مواد غذایی را جایگزین غذاهای پرچرب کنند.

وی یادآور شد: رژیم غذایی پر انرژی و بدون فیبر و پرخوری (تغذیه نامناسب) از دلایل ابتلا به دیابت محسوب می‌شود. چاقی سبب می‌شود سلول‌ها نتوانند از انسولین موجود در بدن استفاده کنند و در نتیجه گلوکز وارد سلولها نمی‌شود تا بسوزد و مقدار آن در خون بالا می‌رود و فرد را مبتلا به دیابت می‌کند.

قائمی اظهار کرد: بیماران دیابتی باید از مصرف مواد غذایی پرچرب از قبیل لبنیات پرچرب، کره، دنبه، روغن حیوانی، مغز، کله و پاچه، جگر، دل، قلوه و زرده تخم‌مرغ خودداری کند.وی تاکید کرد: بیماران دیابتی به استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها در طول روز اهمیت دهند.این متخصص تغذیه با اشاره به این‌که مصرف سیگار ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، افزود: مصرف سیگار سبب افزایش چربی شکمی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha