میكروب‌ها یا ریزجانورانی كه حدود یكصد هزار سال در یخ‌های قطب جنوب منجمد شده بودند با قرار گرفتن در محیط گرم آزمایشگاه و دریافت مواد غذایی به زندگی بازگشته و رشد خود را از سر گرفتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری آسوشیتدپرس ، محققان به سرپرستی "كی بیدل" از دانشگاه "روتگرز" پنج نمونه یخ با عمر هشت میلیون تا یكصد هزار سال را مورد آزمایش قرار دادند.

نتایج این تحقیقات در شماره اینترنتی روز دوشنبه مجموعه مقالات فرهنگستان ملی علوم آمریكا منتشر شده است.

محققان نمونه‌هایی از قدیمی‌ترین یخ‌های شناخته شده بر روی زمین را مورد آزمایش قرار دادند و موفق شدند باكتری‌های بدست آمده از جوانترین نمونه‌ها را رشد دهند.

این در حالی است كه ریز جانوران از یخ‌های قدیمی تر به این خوبی به زندگی بازنگشتند و با سرعت بسیار كندی رشد كردند.

برخی از میكروارگانیسم‌ها یك سال مورد مراقبت قرارگرفتند این در حالی است كه این زمان برای رشد باكتری بطور معمول یك هفته است.

محققان در این هسته‌های یخی كه آنها را "بستنی یخی ژنی" می‌خوانند نشانه‌هایی از برخی از رایج‌ترین باكتری‌های موجود از جمله "فیرمیكوت"، "پروتئوباكتری" و "آكتینوباكتری"، یافتند.

بیدل گفت اینها میكرواورگانیسم‌هایی هستند كه مدتهای مدیدی وجود داشته‌اند و این چیزی است كه تاكنون در زمین بیسابقه نبوده است.

گروه تحقیقاتی بیدل دریافت ‪ DNA‬در باكتری‌ها به شدت پس از حدود ‪۱/۱‬ میلیون سال رو به زوال می‌گذارد.

وی گفت پس از ‪ ۱/۱‬میلیون سال اندازه ‪ DNA‬به نصف كاهش می‌یابد. ‪DNA‬ قدیمی‌ترین یخ‌ها تنها ‪ ۲۱۰‬واحد پیچیده درهم بود در حالی كه بطور معمول دی‌ان‌ای یك باكتری متوسط شامل سه میلیون واحد است.

بیدل افزود، مطالعه این شكل‌های زندگی در شناخت محدوده‌های زمین‌شناختی و فیزیولوژیكی زندگی بر روی زمین تحت شرایط متفاوت، كمك می‌كند.

علاوه دانشمندان علاقمندند در سایر كرات به جستجوی حیات بپردازند و دریابند كه ریزجانوران تا چه مدت می‌توانند در شرایط سرما و انجماد شدید در مكانهایی مانند مریخ زنده بمانند.

وی خاطرنشان كرد، میكروب‌ها بیشترین میزان حیات بر روی زمین را دارند.

این موجودات در هر شرایط ممكنی زندگی می‌كنند از این رو شناخت درباره مقاومت و محدودیتهای آنها برای درك چگونگی فعالیت زمین در طول یك دوره طولانی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha