سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 60957

سلامت نیوز : عبدالله فضلی‌زاده در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: سرطانهای شایع به ترتیب اولویت همه گیری و ثبت در سامانه سرطان وزارت بهداشت، سرطانهای سینه،معده،روده، مثانه،سیستم خون‌سازی، مری،پروستات، ریه، مغز و سیستم عصبی است.

وی شایعترین سرطانها را از نظر جغرافیایی،سرطان معده در اردبیل و سرطان مری در گرگان عنوان کرد و گفت: این دو نوع سرطان کاملاً ثبت شده و سایر سرطانها به صورت پراکنده در مناطق مختلف کشور شناسایی شده‌اند و نمی‌توان به صورت قطعی گفت که در ناحیه خاصی سرطان دیگری وجود دارد.البته موارد ثبت نشده را هم نباید نادیده گرفت.

رئیس انجمن سرطان ایران در مورد عملکرد ثبت سامانه سرطان در وزارت بهداشت افزود: اداره ثبت سرطان وزارت بهداشت مرتباً با همکاری معاونتهای دانشگاههای علوم پزشکی،مراکز پاتولوژی و مراکز درمان سرطان آمار را جمع آوری کرده و در تماس است با این حال موارد ثبت نشده همچنان وجود دارد اما تعداد آن کم است.

فضلی زاده ادامه داد: با وجود کاستی‌ها، باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا روند ثبت سرطان تسهیل و تکمیل شود و آمار دقیق تری به دست آوریم چرا که با ثبت دقیق آمار می‌توانیم نسبت به شیوع و عوامل ایجاد آن اطلاعاتی کسب کرده و اقدامات تحقیقاتی و راههای پیشگیری را آغاز کنیم.

وی همچنین از سرطان پوست به عنوان یکی از شایعترین سرطانها در کشور نام برد و گفت: این سرطان طی سالهای اخیر روند روبه رشدی داشته اما به دلیل اینکه ضایعات پوستی قابل رویت هستند سریعاً تشخیص داده می‌شوند و حتی در مواردی درمان 100درصدی آن را شاهد هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha