سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 60963
سلامت نیوز : مشکلات اقتصادی و افزایش بی سابقه هزینه‌های درمان، تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مراكز بیمارستانی و جامعه پزشکی، غیر واقعی بودن تعرفه‌ها‌ و گرانی موجود در کشور بیش ازهر زمان دیگری صدای پزشكان و فعالان بخش پزشكی و درمان در كشور را در آورده است. روز گذشته رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تشریح جزییاتی از وضعیت هزینه‌های درمان در ماههای اخیر، از عملکرد اقتصادی دولت که به اختلال جدید در ارائه خدمات بهداشتی، درمانی به مردم منجر شده به شدت انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ؛ رئیس کل سازمان نظام پزشکی در گفت وگویی با خبرنگاران تصریح كرد كه سهم پرداخت از جیب مردم که دو سال پیش بر اساس اعلام وزارت بهداشت 54 درصد بود اکنون با اعلام خود وزارت بهداشت به 60 درصد رسیده و هر روز نیز در حال افزایش است، 7 درصد این هزینه‌ها را بیمه‌ها و 21 درصد را دولت پرداخت می‌کند. بر اساس اعلام دكتر شهاب الدین صدردر زمان حاضر بیمارستانها 750میلیارد تومان به شرکتهای دارویی بدهکار هستند، بیمه‌ها 1400 میلیارد ‌تومان به بیمارستانها بدهی دارند و بیمه‌های تکمیلی نیز 200 میلیارد تومان از مطالبات بیمارستانها را نپرداخته‌اند.‌ وی اضافه کرد: طی یکسال گذشته شرکتهای وارد کننده دارو از 3 شرکت به 120 شرکت و تعداد شرکتهای توزیع دارو از 6 شرکت به 134 شرکت افزایش پیدا کرده‌اند که این روند برخلاف سیاست حمایت از تولید ملی است که متأسفانه در دولت پیگیری شده است.

رشد 245 درصدی قیمت تجهیزات پزشکی
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: کارمزد ایجاد ال سی برای واردات دارو نیز از 20 درصد به 120 درصد افزایش پیدا کرده است. وی گفت: طی یکسال گذشته قیمت تجهیزات پزشکی 245 درصد رشد داشته، فیلم رادیولوژی 240 درصد گرانتر شده، گازهلیوم برای دستگاه ام آر آی 677درصد گرانتر شده، صافی و ست دیالیز 328 درصد افزایش قیمت داشته و کیسه خون 357 درصد گرانتر شده است. وی افزود: هزینه آب نیز بعد از هدفمندی یارانه‌ها برای مراکز بهداشتی و درمانی 5.6 برابر، هزینه گاز 11 برابر و هزینه برق 2.7 برابر شده است. وی گفت:‌در این میان تعرفه خدمات پزشکی با قیمت تمام شده خدمات فاصله زیادی دارد. همچنین آزمایشگاههای تشخیص طبی به علت گران شدن تجهیزات بیش از همه در معرض تعطیل و ورشکستگی هستند و حتی تعدادی از آنها نیز تعطیل شده‌اند.‌

برخورد سیاسی با سلامت مردم
صدر افزود: اگر گاز هلیوم دستگاه آم آر آی یا تبوب دستگاه سی تی اسکن نباشد کل دستگاه می‌خوابد و مرکز تعطیل می‌شود. وی گفت:‌ در این میان حمایت دولت از ارائه کنندگان خدمات سلامت و به خصوص حمایت بیمه‌ها از مردم بسیار ضروری است در حالی که تخصیص اعتبار 6هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها برای سلامت متوقف شده،‌از 220 میلیارد تومان اعتبار پزشک خانواده نیز فقط 50 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است.وی ادامه داد:‌ برخورد سیاسی و شعاری با سلامت مردم درست نیست.

پزشكان گرانفروشی نكنند
وی گفت: مشکلات اقتصادی، تأخیر 5 ماهه بیمه‌ها در پرداخت مطالبات جامعه پزشکی، غیر واقعی بودن تعرفه‌ها‌ و گرانی موجود در کشور باعث مشکلاتی شده است اما ما از جامعه پزشکی می‌خواهیم هیچ کدام از این مشکلات دلیل نمی‌شود که بیش از تعرفه‌های مصوب از مردم مبلغی اخذ شود و هر کس در این زمینه شکایت کند مبلغ اضافه پرداختی را پس خواهد گرفت.رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد:‌ با این حال باید گفت وقتی دولت خودش هزینه بلیت هواپیما را 65درصد گران می‌کند و شاهد افزایش نرخ، آب، برق و گاز هستیم،‌ جامعه پزشکی هم جزئی از همین مردم هستند که با افزایش هزینه مواجه شده‌اند.وی گفت: فعالیت در ارائه خدمات سلامت به مردم کار اقتصادی نیست و سود چندانی ندارد و به جز 5 درصد از جامعه پزشکی که درآمدهای آن‌چنانی دارند، بقیه جامعه پزشکی با مشکلات جدی اقتصادی مواجه هستند. در چنین شرایطی کار آزمایشگاه‌های تشخیص طبی سخت شده و به طور مرتب شاهد تعطیلی این مراکز هستیم.

بحران دارویی جدی نیست
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در سخنان خود به مسئله تحریم دارو و تجهیزات پزشکی در کشور اشاره کرد و گفت:‌ کشور ما طی 32 سال گذشته همواره در معرض تحریم‌ها بوده است اما تحریم دارو و تجهیزات پزشکی به هیچ وجه جنبه قانونی ندارد و هیچ توجیهی ندارد.وی اضافه کرد: تحریم نبودن دارو و تجهیزات پزشکی که از سوی غرب اعلام می‌شود، یک دروغ آشکار است زیرا واقعیتها جور دیگری است با این حال با توجه به توانایی‌های کشور به خصوص در مورد داروها بسیاری از اقلام دارویی وارداتی اکنون نمونه تولید داخل دارند و بحران جدی وجود ندارد. با این حال رفتار غرب غیر قابل توجیه است. صدر گفت: دولت باید در شرایط فعلی به بخش بهداشت و درمان کشور کمک کند نه اینکه با اختصاص ندادن ارز و اعتبارات لازم به این مشکلات دامن بزند، متأسفانه مدیریت اقتصادی دولت و مشکلات ارزی نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کشور را با اختلال جدی مواجه کرده است.وی ادامه داد: با توجه به این مشکلات اقدام عاجل دولت برای تأمین اعتبار و ارز مورد نیاز بخش سلامت و دارویی و تأمین تجهیزات پزشکی ضروری است و اگر قرار باشد این تجهیزات و داروها با ارز شناور و آزاد خریداری شود، مراکز بهداشتی و درمانی ورشکسته می‌شوند و سهم پرداخت از جیب مردم از وضع موجود هم بیشتر و غیر قابل تحمل می‌شود.

هشدار درباره اجرای عجولانه پزشك خانواده
صدر در مورد اجرای برنامه پزشک خانواده نیز گفت: اجرای این برنامه و نظام ارجاع در کشور ضروری است ولی انتقاد ما به نسخه 02 این برنامه است که در آن جایگاه برخی گروهها مانند دندانپزشکان، داروسازان، متخصصان علوم آزمایشاهی و به خصوص ماماها تعریف نشده است. وی گفت: اجرای این برنامه با مشکلات و کمبودهای جدی اعتباری هم مواجه است، همان طور که در اواخر دولت آقای خاتمی این برنامه با شتاب و عجله اجرا شده و مدتها طول کشید تا تبعات این شتابزدگی جبران شود اکنون نیز اگر مسیر اجرای این برنامه اصلاح نشود تبعات زیادی برای نظام سلامت کشور دارد. رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: اجرای این برنامه در آ‌لمان 40 سال طول کشید بنابراین نباید عجله کرد و باید کار کارشناسی جلو رفت، نتایج پایلوت این برنامه در 3 استان قبلی هنوز اعلام نشده است و اکنون نیز به نوعی در مناطق دیگر اجرای این برنامه پایلوت می‌شود.

كاهش 18 درصدی تخلفات پزشکی
رئیس سازمان نظام پزشکی کل کشور گفت:60 درصد شکایات مردمی پزشکی در شوراهای حل اختلاف وابسته به سازمان نظام پزشکی به صلح و سازش رسیده است.سید شهاب الدین صدر در نشست خبری خود با خبرنگاران در سازمان نظام پزشکی کشور گفت: سازمان نظام پزشکی هرگونه شکایتی را در بخش بستری و هزینه‌ها درمانی به شوراهای حل اختلاف خود ارجاع می‌دهد. وی با بیان اینکه همه شکایات مردمی از پزشکان مربوطه به دقت بررسی می‌شود، گفت: تاکنون 60 در صد این شکایات به سازش انجامیده و منجر به جلب رضایت بیماران شده است. به گفته صدر، میزان تخلفات پزشکی نیز در مجموع حدود 18 درصد در سطح کشور کاهش یافته است.رئیس سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر شرکت‌کردن وی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بحث در خصوص ریاست‌جمهوری زودهنگام است و ما در آینده‌ای نزدیک شاهد برگزاری انتخابات نظام پزشکی هستیم که باید بر روی آن متمرکز شده و وظایف خود را در مورد آن به درستی انجام دهیم.

انتقاد از برخورد امنیتی پلیس با جامعه پزشکی
صدر در پاسخ به پرسشی درباره انتقاد فرمانده پلیس کشور از وضعیت پوشش در بیمارستان‌های خصوصی نیز گفت: نگاه امنیتی به جامعه پزشکی نگاه درستی نیست، ما در جریان بد پوششی در مراکز درمانی نیستیم و اگر موضوعی هست باید به صورت رسمی به نظام پزشکی منتقل شود.وی گفت: فعالان مراکز بهداشتی و درمانی جزء آ‌حاد همین جامعه و مردم هستند و بسیاری از آنها در بخش دولتی هم کار می‌کنند. این نوع برخوردها با جامعه خدوم پزشکی که در برهه‌های مختلف از جمله جنگ و فتنه سال 88 سربلند و بدون هیچ گرایشی به خدمت رسانی خود ادامه دادند، زبینده نیست.صدر گفت:‌ ما از هر گونه بد پوششی در مراکز درمانی دفاع نمی‌کنیم اما ابتدا باید کار فرهنگی کرد و شورای عالی انقلاب فرهنگی پوشش ملی را باید در جاهای مختلف تعریف کند تا بعد اگر مصایق مجرمانه مشخص شد با آن برخورد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha