سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۲
سلامت نیوز : وقتی حرف از زندگی در این دوران می‌شود همه روی یك موضوع اتفاق نظر دارند و آن این‌كه به هر دلیلی، استرس به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما آدم‌ها تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ استرس حالا دیگر یك مساله شخصی نیست؛ به یك موضوع خانوادگی تبدیل شده و به همین دلیل می‌توان گفت همه‌گیر است.امروزه خانواده‌ها با نخستین رفتارهای نابهنجار فرزندان به یاد استرس و اثرات آن روی شخصیت و آینده آنها می‌افتند.همین زنگ خطر هم یعنی رفتارهای گاه وسواس ‌گونه پدرها و مادرها كه معلوم نیست استرس بچه‌ها را بهبود می‌بخشد یا بر شدتش می‌افزاید.

ابتدا اجازه دهید به نقل قولی از یك متخصص بپردازم؛ او می‌گفت: «تصور اغلب ما در مورد استرس اشتباه است؛ نكته اصلی هم در این مورد آن كه فكر می‌كنیم می‌توان استرس را از زندگی امروزی حذف كرد.»او می‌گفت: «باید یادمان باشد استرس یك وسیله نیست؛ به عنوان مثال استرس یك كت نیست كه اگر دوستش نداشته باشیم، بتوانیم درآورده، به چوب‌لباسی آویزانش كنیم، از شرش خلاص شویم و بدون آن به سر كار برویم. تنها كاری كه از دست ما ساخته است آن كه موارد استرس‌زا را بشناسیم و سعی كنیم كمتر دور و برشان بگردیم و كمتر در معرض‌شان قرار بگیریم.»

با توجه به توضیحات این متخصص، نخستین گام شناختن اموری است كه در ما یا فرزندان‌مان استرس ایجاد می‌كند. البته این موضوع به هیچ‌وجه كار ساده‌ای نیست. چرا كه خلق‌وخو و علایق ما انسان‌ها با یكدیگر بسیار متفاوت است؛ آنچه را من دوست دارم الزاما دوستم دوست نخواهد داشت. به همین ترتیب آنچه او را ناراحت یا عصبانی می‌كند ممكن است برای من امری ساده و از بدیهیات زندگی باشد.

پس باید یاد بگیریم و به فرزندان‌مان هم یاد دهیم كه در این موارد به دقت و نگاهی موشكافانه نیاز داریم. باید بدانیم مرور سرسری مسائل زندگی به رفع این موارد كمك نمی‌كند.از سوی دیگر باید بدانیم برخی عادت‌ها می‌تواند استرس ما را بیشتر كند؛ كم‌خوابی، بی‌حوصلگی، تغذیه نامناسب و... از جمله عواملی است كه می‌تواند به استرس بیشتر ما بینجامد.پس پیش از مصرف هر دارویی می‌توان ضمن مشورت با افراد آگاه و متخصص، این مسائل را تا حدی شناخت و با تلاش برای دور شدن از محیط‌ها و مسائل استرس‌زا به فرد كمك كرد.

همچنین تغییر شرایط زندگی (در حد امكان) گام دیگری است كه در این مورد بسیار موثر خواهد بود.پس خوب است با تامل و صبر، مشكلاتی را كه به استرس منجر می‌شود بشناسیم؛ آنها را روی یك برگ كاغذ بنویسیم و راه‌های مقابله با آنها را نیز در برابرشان یادداشت كنیم.حالا موقع عمل است. باید با حوصله و گام به گام پیش رویم و یكی یكی این مشكلات را حل كنیم و به حداقل برسانیم.شما هم این روش را امتحان كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha