سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
سلامت نیوز : هلال احمر تاجیکستان با 13 هزار داوطلب و 450 کارمند در آستانه تعطیلی بود که ایران و افغانستان پیش قدم کاری خیر شدند. هلال احمر ایران با ایجاد یک درمانگاه تخصصی و اردوگاهی تفریحی و افغانستان با انعقاد تفاهم نامه متعهد شدند هلال احمر تاجیکستان را توانمند کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ اینجا تاجیکستان است. کشور 143 هزار کیلومترمربعی تاجیکستان با7 میلیون جمعیت از اقوام تاجیک، ازبک روس و تاتار و ترکمن تشکیل شده و 99 درصد این جمعیت را مسلمانان تشکیل می دهند. شهروندان این کشور بیشتر به زبان تاجیکی صحبت می کنند. زبانی فارسی اما با لهجه و ترکیبات خاص ادبی که روسی در آن زیاد است.کشور تاجیکستان را کشوری روستایی می‌نامند زیرا بیشتر مردم به صورت بومی زندگی می‌کنند و هنوز با کشورهای توسعه یافته آسیا فاصله زیادی دارد.«علی‌اصغر شعردوست» که 4 سال است بر صندلی سفارت ایران در این کشور تکیه زده در گفت‌وگو با «حمایت» می‌گوید: از سوی ایران در بخش مسایل زیربنایی کارهایی انجام شده که می‌توان به ایجاد سد، نیروگاه، تونل، فعالیت‌های عمرانی و صدور خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد. البته کشور تاجیکستان بسترهای بسیار خوبی برای سرمایه گذاری دارد و از سرمایه گذاران ایرانی دعوت می‌شود به این کشور سفر کنند و موقعیت‌ها را بسنجند.
5 هزار ایرانی در تاجیکستان

شعر دوست در پاسخ به اینکه چند ایرانی در این کشور ساکن هستند؟ گفت: ما 3 نوع ایرانی داریم که در تاجیکستان زندگی می‌کنند. گروه اول ایرانیانی هستند که از دهه 1330 در این کشورباقی مانده اند که حدودا 100 خانوار می‌شوند. گروه دوم دانشجویان ایرانی هستند که برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های تاجیکستان آمده‌اند که تعداد آنها حدود 2 هزار نفر است و گروه سوم ایرانیانی هستند که برای کار، صنعت و سرمایه‌گذاری به این کشور آمده‌اند که تعداد آنها 3 هزار نفر است.

هدیه هلال احمر به معلولان
به گزارش خبرنگار اعزامی «حمایت» به تاجیکستان ابوالحسن فقیه رییس جمعیت هلال احمر با هیئت همراه برای افتتاح نخستین مرکز درمانی و نخستین اردوگاه تفریحی به این کشور سفر کرده‌اند. همچنین با این گروه ایرانی مدیرعامل انجمن حمایت از معلولان ایران هم همراه بود. انجمن حمایت از معلولان تاجیکستان که بیش از 17 هزار معلول را زیر پوشش خود دارد همزمان با حضور رییس جمعیت هلال احمر وعلی محمد محمود نژاد رییس هیئت مدیره انجمن حمایت از معلولان ایران برنامه ای با هدف گفت وگوی معلولان تاجیک با میهمانان ایرانی ترتیب دادند.در این دیدار که حدود 50 معلول حاد جسمی و حرکتی حضور داشتند معلولان تاجیک یک به یک مشکلات خود را با رییس جمعیت هلال احمر مطرح کردند.معلولان تاجیک از هلال احمر ایران خواستند تا استفاده از اردوگاه جدید هلال احمر برای آنا ن رایگان شود و بتوانند به صورت رایگان در درمانگاه جدید هلال احمر ایران در تاجیکستان معاینه و درمان شوند. ابوالحسن فقیه پس از شنیدن مشکلات گفت: هلال احمر ایران در بخش توانبخشی به دستاوردهای خوبی رسیده و این دستاوردها برای کمک به همنوعان و آسیب دیدگان در سراسر جهان است و این سیاست و برنامه هر جمعیت هلال احمری است. رییس جمعیت هلال احمر با قبول درمان سه معلول حاد تاجیکستان در بیمارستان های ایران به تمامی 50 معلول این برنامه نفری 100 دلار هدیه داد و به 10 معلول بدون پا هم ویلچر اهدا کرد.

مذاکرات سه جانبه
بعد از این برنامه هیئت ایرانی میهمان جمعیت هلال احمر تاجیکستان بود. بعد از صرف شام گفت‌وگوها میان علی اصغر شعر دوست سفیر ایران، ابوالحسن فقیه رییس هلال احمر ایران و فاطمه گیلانی رییس جمعیت هلال احمر افغانستان آغاز شد. ابتدا بحث بر سر ارائه خدمات امدادی بود ولی با پیشنهاد خانم گیلانی گفت وگوها شکل جدیدتری به خود گرفت. خانم گیلانی پیشنهاد داد تا سند دوستی میان سه کشور فارسی زبان و مسلمان ایران، تاجیکستان و افغانستان امضا شود که مورد استقبال فقیه قرار گرفت. ولی رییس جمعیت هلال احمر ایران پیشنهاد داد باید هلال احمر تاجیکستان را خودکفا کرد تا محتاج کمک نباشد.
در این میان رییس هلال احمر افغانستان گفت: حرف «فقیه» را قبول دارم چون افغانستان هم روزی مانند تاجیکستان بود و حتی برای داشتن چادرهای امدادی درخواست کمک می کردیم ولی امسال تعداد زیادی چادر خریداری کردیم. بهتر است دولت تاجیک زمین در اختیار هلال احمر قرار دهد تا مقدمات خودکفایی ایجاد شود. شعر دوست هم گفت: دولت تاجیک مشکل زمین ندارد. سال گذشته 50 هزار هکتار زمین در اختیار کشاورزان ایرانی به صورت رایگان گذاشته شد و کشاورزان به دلیل حاصلخیزی سه بار برداشت محصول داشتند و سود حاصل از زمین ها برای خودکفایی صنایع دفاعی تاجیکستان هزینه شد. خانم گیلانی بعد از صحبت‌های سفیر ایران گفت: پیشنهاد می کنم روی بطری های آب آرم هلال احمر باشد و به دلیل این آرم مبلغی بیشتر از مردم بگیرند. یا اینکه در هزینه های حج 50 دلار بیشتر بگیرند و آن را به هلال احمر بدهند. شعر دوست گفت: البته این طرح ها خوب است ولی نیازمند تصویب آن در پارلمان تاجیکستان است. رییس جمعیت هلال احمر تاجیکستان هم اظهار داشت: اگر کمک های ایران و افغانستان نبود به واقع جمعیت هلال احمر تاجیکستان با مشکل روبه رو می شد. هم اکنون 13 هزار داوطلب هلال احمر تاجیکستان منتظر برگزاری اردو و آموزش هستند ولی امکانات و پول نداریم. در پایان این ضیافت قرار شد سند دوستی سه جانبه تدوین و امضا شود و مقدمات خودکفایی هلال احمر تاجیکستان مهیا گردد. در این مراسم ابوالحسن فقیه هدایایی به رسم یادبود به روسای هلال احمر افغانستان و تاجیکستان اهدا کرد.

افتتاح اردوگاه دوستی
صبح روز دوشنبه روسای هلال احمر ایران و افغانستان و تاجیکستان نخستین اردوگاه دوستی ایران و تاجیکستان را افتتاح کردند. در این مراسم ابتدا به رسم نان و نمک، روسای هلال احمر پس از استماع دکلمه خوش آمدگویی به زبان فارسی، نان و نمک و عسل میل کردند و با قرائت قرآن وارد اردوگاه شدند.محمد جواد جعفریان رییس سازمان جوانان هلال احمر ایران در گفت وگو با «حمایت »در مورد این اردوگاه گفت: این اردوگاه در فضایی به متراژ 11 هزارمتر مربع و 400 متر بنا ایجاد شده و دارای زمین ورزشی و مکان اقامتی و عمومی است. وی افزود: ظرفیت این اردوگاه 100 نفر است و غیر از داوطلبان هلال احمر ایران و تاجیکستان سایر کشورها می توانند از این ظرفیت برای توانمندی جمعیت استفاده کنند. همچنین این اردوگاه بیش از 200 هزار دلار برای هلال احمر ایران هزینه داشته که در فازهای بعدی تکمیل تر خواهد شد.
روسای هر سه جمعیت پس از افتتاح این اردوگاه به سوی افتتاح نخستین درمانگاه تخصصی هلال احمر ایران در تاجیکستان به راه افتادند. این مرکز درمانی پیشرفته به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در تاجیکستان راه اندازی شده که خدمات آزمایشگاهی، عمومی و کلینیکی به بیماران ارائه می کند. هلال احمر درصدد است خدمات پزشکی تخصصی را هم در این مرکز
راه اندازی کند تا به یک مرکز تخصصی در حیطه درمان تبدیل شود. ولی هم اکنون این درمانگاه دارای پزشکان تخصصی زنان وزایمان، دندان پزشکی، کودکان، عمومی، سنوگرافی و... است که مورد استقبال اهالی دوشنبه قرار گرفته است. هر چند سفر چند روزه روسای هلال احمر ایران و افغانستان به تاجیکستان تمام شد ولی همچنان مشکلات هلال احمر تاجیکستان به قوت خود باقی است مگر اینکه به قدرت و توانمندی و خود کفایی دست یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha