سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۹
کد خبر: 60988

سلامت نیوز :مجید حاجی فرجی پیش از ظهر امروز در نشست خبری دستاوردهای تحقیقات میزان مصرف روغن خوراکی اظهار داشت: آخرین سبد غذایی خانوارهای ایرانی در سال 83 و بر اساس یافته‌های بررسی مصرف خانوار برآورد شد چرا که ما سالانه به دلیل حجم کار در سطح کشور نمی‌توانیم سبد غذایی خانوار را برآورد کنیم و هر چند سال یکبار که معمولاً هر 10 سال یکبار است سبد غذایی خانوار برآورد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ به گفته حاجی فرجی سبد غذایی خانوار زمانی مطلوب است که با تکیه بر 4 فصل و وضعیت درآمد خانوار، نرخ تورم و مسائل اقتصادی و اجتماعی سطح کشور بررسی شده باشد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه اذعان داشت: قاعدتاً هر طرحی که ارائه کنیم دچار نقایصی هست ولی سبد مطلوب غذایی خانوار باید حداقل نیازها را پوشش دهد و یک درصدی هم نسبت به قبل پیشرفت داشته باشد تا در اختیار سیاستگزار قرار گیرد.

وی از تدوین سبد غذایی خانوار در ماه اخیر خبر داد و گفت: این سبد غذایی در 14 گروه سنی و به تفکیک جنسیتی بر اساس نیازهای مواد مغذی شکل گرفته و تدوین شده که ماه گذشته در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت تا بتواند حداقل نیاز غذایی مردم را تأمین کند.

حاجی فرجی اظهار امیدواری کرد تا با تأمین بودجه مورد نیاز امکان اجرایی شدن سبد غذایی مطلوب ایرانیان در چند سال آینده فراهم شود.

وی ارتباط بین متخصصان تغذیه و صنعت را راهی برای ارتقایی سطح سلامت و بهبود تغذیه ایرانیان دانست و گفت: هدف ما این است که با امضای تفاهمنامه، صنعتگران و متخصصان تغذیه را به هم نزدیک کنیم تا با همفکری به هدف مطلوب برسیم.

وی از انعقاد 10 تفاهمنامه با بخش صنعت و شرکت‌های مرتبط خبر داد و گفت: مایلیم تا این ارتباط گسترش یابد.

در ادامه این نشست مشاور سازمان ملی استاندارد در صنایع غذایی کشاورزی گفت: سازمان ملی استاندارد چیزی حدود 4 هزار مورد استاندارد در زمینه صنایع غذایی و بسته‌بندی دارد که حاصل تلاش جمعی به بخش صنعت و غذایی کشور است که هر از گاهی این استانداردها تجدید نظر می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که روی آن خوب کار شد کاهش میزان ترانس در روغن‌ها بود چرا که قبلاً این میزان بالای عدد 30 بود و اکنون طی 10 تا 15 سال گذشته به زیر 10 رسیده است.وی گفت: اما چیزی که همیشه در استانداردهای علمی کم داریم و باید بیشتر به آن توجه کرد تعیین سبد مطلوب غذای خانوار است که اگر سالانه آن را داشته باشیم در به‌روز کردن استانداردها به ما کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha