سلامت نیوز : وزیر بهداشت با تاکید بر آن که تجهیزات و ملزومات پزشکی ضروری باید حداکثر در اولویت دو یا سه دریافت ارز مرجع قرار گیرند، گفت: در این راستا نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشتم که تجهیزات و ملزومات پزشکی در اولویت 2و یا حداکثر در اولویت 3 قرار بگیرند که دکتر غضنفری نیز تلویحا با این پیشنهاد موافقت کرده که امید می‌رود در عمل هم اجرا شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مرضیه وحید دستجردی که در حاشیه مراسم اعطای جایزه بنیاد آکادمیک جهانی استاد یلدا در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در خصوص قیمت تجهیزات پزشکی گفت: تجهیزات پزشکی به دلیل این که با قیمت ارز آزاد تهیه می‌شده و هم اکنون هم با ارز آزاد به فروش می‌رسد کمبودی ندارد اما قیمت بالایی دارند. از این رو دسترسی به آن‌ها کمتر است چون اولویت‌های یک و دو دریافت ارز برای تجهیزات پزشکی اختصاص نیافته است.

انتقاد وزیر بهداشت از قرار گرفتن برخی تجهیزات پزشکی در اولویت هشت دریافت ارز مرجع

وی افزود: البته برخی از ملزومات پزشکی جزو اولویت دو دریافت ارز بودند اما بیش از 90 درصد تجهیزات پزشکی در اولویت سه به بعد بوده و حتی برخی از تجهیزات در اولویت هشت دریافت ارز قرار داشتند.

دستجردی ادامه داد: در این راستا نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت که مسوول اولویت‌گذاری دریافت ارز است نوشتم که تجهیزات و ملزومات پزشکی در اولویت دو و یا حداکثر در اولویت سه قرار بگیرند تا تجهیزات ضروری ارز مرجع و تجهیزات پزشکی غیرضروری ارز با نرخ مبادله‌ای دریافت کنند. البته دکتر غضنفری – وزیر صنعت، معدن و تجارت – تلویحا با این پیشنهاد موافقت کرده که امید می‌رود در عمل هم اجرا شود.

گسترش پزشک خانواده؛ نیازمند 900 میلیارد تومان بودجه

در صورت عدم تخصیص بودجه، حداکثر می‌توانیم شش استان دیگر را تحت پوشش برنامه پزشک قرار دهیم

وی درباره گسترش برنامه پزشک خانواده به سراسر کشور در ماه‌های پایانی دولت دهم نیز گفت:‌ وزارت بهداشت برای اجرای طرح پزشک خانواده آمادگی کامل دارد و تقریبا هر هفته پنج دانشگاه علوم پزشکی به متقاضیان برنامه پزشک خانواده می‌پیوندند. در حال حاضر هم 40 دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور متقاضی اجرای برنامه پزشک خانواده شهری هستند که با پنج دانشگاه علوم پزشکی قبلی، سراسر کشور تحت پوشش برنامه پزشک خانواده قرار می‌گیرد؛ اما آنچه که اهمیت دارد این است که بودجه‌های لازم به سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان‌های بیمه‌گر داده شود.

وحید دستجردی تصریح کرد: برآورد ما این است که ظرف هفت ماه آینده، 800 تا 900 میلیارد تومان بودجه جهت تحت پوشش قرار دادن شهرهای کشور نیاز است که امیدواریم معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری این بودجه را در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار دهد. چنانچه اعتبارات تخصیص داده شود قطعا تمام نقاط شهری کشور زیر پوشش برنامه پزشک خانواده خواهد رفت در غیر این صورت با کمک وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی حداکثر می‌توانیم پنج تا شش دانشگاه علوم پزشکی دیگر را ظرف یک ماه زیر پوشش ببریم.

وی با تاکید بر این‌که قطعا باید برنامه پزشک خانواده در دولت‌های بعدی هم ادامه یابد گفت: اجرای این برنامه به نفع مردم است چرا که در جهت اجرای برنامه پنجم توسعه و کاهش هزینه‌های جیب مردم و افزایش دسترسی به خدمات سلامت برای همه مردم است.

تقاضای وزارت بهداشت از دولت برای جذب سه هزار دندانپزشک

وحید دستجردی در خصوص افزودن خدمات دندانپزشکی به فهرست بیمه و تعیین اعتباری مناسب در بودجه سال 92، گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وزارت بهداشت، خدمات دهان، دندان و دندانپزشکی است. با توجه به اینکه این خدمات تحت پوشش بیمه نیست و از سازمان بیمه سلامت ایران و وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی درخواست کرده‌ایم علاوه بر پوشش بیمه‌ای حدود 16.8 درصد از مردم که هیچ پوشش بیمه‌ای ندارند، خدمات دندانپزشکی را تا حدی پوشش دهند. اما در حد بضاعت وزارت بهداشت، کلینیک‌های ویژه دندانپزشکی را در اکثریت دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر کرده‌ایم و سایر دانشگاه‌ها در حال ساخت و ساز یا تجهیز کلینیک‌های دندانپزشکی هستند.

وی افزود: همچنین خواستار جذب سه هزار دندانپزشک از دولت شده‌ایم؛ چرا که هم اکنون شش هزار مرکز بهداشتی ودرمانی در کشور فعال هستند که در سه هزار مرکز یونیت دندانپزشکی و دندانپزشک مستقر وجود دارد؛ بنابراین چنانچه برای سه هزار مرکز بهداشتی درمانی دیگر هم مجوز استخدام دندانپزشک بدهند آمادگی استقرار یونیت دندانپزشکی را داریم تا خدمات بهداشت دهان و دندان را در قالب شبکه و برنامه پزشک خانواده و ارجاع ارائه کنیم.

وزیر بهداشت در خصوص اختصاص بخشی از درآمد اجرای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها به بخش سلامت نیز گفت: با توجه به این که منبع این قضیه از سوی مجلس شورای اسلامی، فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها اعلام شده بود و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها فعلا متوقف شده است، بنابراین هیچ بودجه‌ای از این بابت به وزارت بهداشت تعلق نگرفت. اما با توجه به این که وزارت بهداشت وظیفه ارائه خدمات حوزه سلامت را بر عهده دارد و برخی از تنگناهای بودجه‌ای برای دانشگاه‌های علوم پزشکی رخ داده و متاسفانه هزینه برخی از خدمات به دلیل تغییر نرخ ارز افزایش یافته است؛ بنابراین چنانچه کمکی در این زمینه از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در بودجه 92 شود به کاهش هزینه‌های از جیب مردم برای خرید ملزومات درمان و سلامت کمک می‌کند.

بازگشت بسیاری از متخصصان ایرانی مقیم خارج به کشور

وی در ادامه با بیان این‌که خوشبختانه در حال حاضر شاهد بازگشت بسیاری از متخصصان ایرانی از خارج از کشور هستیم گفت: هم اکنون بسیاری از متخصصان ایرانی جهت دریافت تاییدیه تحصیلی به وزارت بهداشت مراجعه می‌کنند و به طور کلی شاهد مراجعه پزشکان ایرانی خارج از کشور به وزارت بهداشت هستیم که می‌تواند بخشی از بار درمان کشور را بر عهده بگیرد.

داروهای مورد نیاز در حال ورود به کشور است

داروها گران نشده‌اند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص آخرین وضعیت واردات دارو به کشور هم گفت: با توجه به این که از پایان شهریور ماه ارز مرجع به وزارت بهداشت تعلق گرفت براساس آخرین اطلاعات همکاری خوبی با بانک مرکزی وجود دارد که امیدواریم کمبودها در زمینه دارویی به سرعت رفع شود.

وی افزود: هم اکنون برخی از داروها مانند داروهای سرطان، هرسپتین، آوستین و برخی از واکسن‌ها مانند آنفلوآنزا به وفور وجود دارد و ذخیره یک سال این داروها به کشور وارد شده است و باقیمانده داروهای مورد نیاز نیز در حال ورود به کشور است.

وحید دستجردی درباره دلایل افزایش قیمت دارو توضیح داد: قیمت دارو یکبار در ابتدای سال افزایش یافت؛ بنابراین داروها گران نشده‌اند اما آنچه که رخ می‌دهد این است که برخی از داروها به عنوان داروهای تک نسخه‌ای توسط مراکز تک نسخه‌ای وارد می‌شوند و جزو داروهای فارماکوپه کشور نبوند و حتی در شورای تدوین دارویی تصویب نشده‌اند به همین دلیل با توجه به لزوم تهیه آن‌ها از ارز آزاد و قیمت بالای ارز آزاد، شرکت‌های تک نسخه‌ای علاقه‌ای به واردات این داروها ندارند.

وی تصریح کرد:‌از این رو ترتیبی اتخاذ شد که یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران به همراه داروخانه‌های 13 آبان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که در حال حاضر برخی از داروها را در کشور تولید یا وارد می‌کنند به شکل کنسرسیوم جای شرکت‌های تک نسخه‌ای را که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند داروهای با نرخ ارز آزاد را وارد کشور کنند، بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha