سلامت نیوز : رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با هشدار نسبت به مسمومیت با مونوکسیدکربن همزمان با فصل سرما به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد، گفت: با وجود آموزش‌های ارایه شده برای پیشگیری از مسمومیت با مونوکسیدکربن، از ابتدای مهر ماه تا 26 آبان ماه در 50 مورد گازگرفتگی با اورژانس 115 تماس گرفته شده است.

دکتر غلامرضا معصومی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: به دنبال اعزام تیم‌های امدادی به محل حادثه، تکنسین‌های اورژانس پیش بیمارستانی پس از ارائه خدمات پزشکی اولیه به افرادی که دچار گازگرفتگی شده بودند، 104 نفر را جهت دریافت مراقبت‌های بیشتر به بیمارستان منتقل کردند.

رییس اورژانس کشور میانگین زمانی رسیدن آمبولانس و تیم امدادی بر بالین این مسمومین را 7 دقیقه و 24 ثانیه اعلام کرد.

وی مکش نامناسب یا عدم مکش لوله‌های بخاری گازی یا نفتی، سوختن ناقص نفت بخاری، بد کار کردن شومینه گازی یا سوختن ناقص شومینه‌هایی که سوخت آنها چوب است، سوختن ناقص ذغال (در منقل‌هایی که برای کرسی استفاده می‌شود)، سوختن ناقص یا نامناسب آبگرمکن، ژنراتورهای خانگی و در جا کار کردن خودرو در پارکینگ دربسته را از دلایل عمده مسمومیت با گاز مونواکسید کربن اعلام کرد.

معصومی تاکید کرد: پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن امری ضروری است. بر این اساس استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاری‌ها، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش توصیه می‌شود.

وی همچنین سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و نهایتا اغما و مرگ را از نشانه‌های مسمومیت با گاز مونواکسید کربن عنوان و توصیه کرد که در صورت مشاهده موارد گازگرفتگی اولین و مهم‌ترین اقدام برای نجات فرد مسموم، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به وی است. به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز کرده تا هوای تازه سریعا وارد اتاق شود. همچنین منبع نشت گاز شناسایی و قطع شود و با اورژانس 115 تماس گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha