سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 60995

سلامت نیوز :  رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور از تدوین و معرفی سبد مطلوب غذایی خانوار ایرانی تا دو سال آینده و در صورت تامین منابع مالی لازم خبر داد و گفت: در حال حاضر پروپوزال انجام این طرح آماده و به وزارت بهداشت ارائه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مجید حاجی فرجی در نشست خبری که در راستای اعلام نتایج بررسی «الگوی کمی و کیفی روغن مصرفی شهر تهران» برگزار شد، با بیان اینکه آخرین سبد غذایی خانوار در سال 83 بر اساس یافته‌های الگوی میزان مصرف تدوین شد، عنوان کرد: نمی‌توانیم سالانه سبد غذایی خانوار را ارائه کنیم.

وی ادامه داد: اجرای این طرح هر 10 سال یکبار امکان پذیر است، زیرا کار بسیار دشواری است. زیرا علاوه بر گزارش این سبد مطلوب در چهار فصل، بایستی درآمد خانوار، نرخ تورم، مسائل اقتصادی و اجتماعی هم باید لحاظ شود.

حاجی‌ فرجی با اشاره به اینکه سعی می‌کنیم سبد جامع مطلوب غذایی افراد را حداکثر تا دو سال آینده در صورت تامین منابع مالی تدوین کنیم، عنوان کرد: پروپوزال اجرای این طرح ماه گذشته تدوین و به وزارت بهداشت ارائه شده است.

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم تعامل متخصصان و کارشناسان تغذیه با بخش صنعت اظهار کرد: این تعامل دو جانبه و هم اندیشی موجب ارتقای وضعیت تغذیه‌ای در کشور خواهد بود. در حال حاضر این انستیتو 10 تفاهم نامه با بخش صنعت امضا کرده و سعی در گسترش این روابط دارد.

رییس انجمن علمی تغذیه ایران با بیان اینکه مطابق مطالعه انجام شده در سطح شهر تهران میزان مصرف روغن زیتون زیر یک گرم است، عنوان کرد: روغن زیتون به عنوان چاشنی مورد مصرف قرار می‌گیرد، البته با وجود اینکه پیش از این بسیار مظلوم واقع شده بود با پیشرفتی که حاصل شده وارد سفره‌های خانوار ایرانی شده است.

وی افزود: مردم دریافتند که استفاده از این دست روغن‌ها نظیر روغن زیتون، ذرت و کانولا در سلامتی‌شان نقش دارد. البته نباید انتظار داشته باشیم جایگاهی که روغن‌های نباتی برای طبخ دارند، پیدا کنند. اما می‌شود این فرهنگ را تقویت کرد.رییس انجمن علمی تغذیه ایران در پایان تاکید کرد: اگر پروزنی در کشور کاهش یابد می‌توان ادعا کرد که جامعه سالمی داریم.

در ادامه این نشست خبری دکتر تیرنگ نیستانی، استاد دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اگر مطابق مطالعات انجام شده میزان مصرف روغن در کشور در مقایسه با 10 سال گذشته 10 گرم در روز کاهش پیدا کرده باشد، می‌توان گفت دریافت کالری از جانب روغن 32 هزار و 850 کالری کاهش یافته است، گفت: این در حالی است که شاهد شیوع پروزنی در کشور هستیم.وی ادامه داد: همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش یافته است. این موارد نشان می‌دهد الگوی غذایی مردم مطلوب نبوده است و کاهش مصرف روغن به تنهایی ضامن سلامتی افراد نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha