سلامت نیوز :  وزیر بهداشت، افزایش قیمت تجهیزات پزشکی را ناشی از واردات آنها با ارز آزاد دانست و گفت: برخی از تجهیزات پزشکی در اولویت 8 دریافت ارز قرار داشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر مرضیه وحید دستجردی در جمع خبرنگاران گفت: تجهیزات پزشکی به دلیل اینکه با قیمت ارز آزاد تهیه می‌شده و هم اکنون هم با ارز آزاد به فروش می‌رسد کمبودی ندارد اما قیمت بالایی دارند. از این رو دسترسی به آنها کمتر است چون اولویتهای 1 و 2 دریافت ارز برای تجهیزات پزشکی اختصاص نیافته است.

برخی تجهیزات پزشکی در اولویت 8 دریافت ارز
وی افزود: البته برخی از ملزومات پزشکی جزو اولویت دو دریافت ارز بودند اما بیش از 90 درصد تجهیزات پزشکی در اولویت سه به بعد بوده و حتی برخی از تجهیزات در اولویت 8 دریافت ارز قرار داشتند.

دستجردی ادامه داد: در این راستا نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت که مسئول اولویت‌ گذاری دریافت ارز است نوشتم که تجهیزات و ملزومات پزشکی در اولویت 2 و یا حداکثر در اولویت 3 قرار بگیرد تا تجهیزات ضروری ارز مرجع و تجهیزات پزشکی غیرضروری ارز با نرخ مبادله‌ای دریافت کنند.وی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تلویحا با این پیشنهاد موافقت کرده و امیدواریم اجرا شود.
 
شرط اجرای کامل برنامه پزشک خانواده در کشور

وزیر بهداشت در ادامه به برنامه پزشک خانواده در کشور اشاره کرد و گفت:‌ وزارت بهداشت برای اجرای این برنامه آمادگی کامل دارد و تقریبا هر هفته 5 دانشگاه علوم پزشکی به متقاضیان برنامه پزشک خانواده می‌پیوندند. در حال حاضر هم 40 دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور متقاضی اجرای برنامه پزشک خانواده شهری هستند که با 5 دانشگاه علوم پزشکی قبلی، سراسر کشور تحت پوشش برنامه پزشک خانواده قرار می‌گیرد اما آنچه که اهمیت دارد این است که بودجه‌های لازم به سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان‌ای بیمه‌گر داده شود.

دستجردی تصریح کرد: برآورد ما این است که ظرف 7 ماه آینده، 800 تا 900 میلیارد تومان بودجه جهت تحت پوشش قرار دادن شهرهای کشور نیاز است که امیدواریم معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری این بودجه را در اختیار سازمانهای بیمه‌گر قرار دهد. چنانچه اعتبارات تخصیص داده شود قطعا تمام نقاط شهری کشور زیر پوشش برنامه پزشک خانواده خواهد رفت در غیر این صورت با کمک وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی حداکثر می‌توانیم 5 تا 6 دانشگاه علوم پزشکی دیگر را ظرف یک ماه زیر پوشش ببریم.

وی با تاکید بر اینکه قطعا باید برنامه پزشک خانواده در دولتهای بعدی هم ادامه یابد گفت: اجرای این برنامه به نفع مردم است چرا که در جهت اجرای برنامه پنجم توسعه و کاهش هزینه‌های جیب مردم و افزایش دسترسی به خدمات سلامت برای همه مردم است.
 
3 هزار دندانپزشک نیاز داریم

دستجردی در ادامه به وضعیت سلامت دندانها و خدمات دندانپزشکی در کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه این خدمات تحت پوشش بیمه نیست و از سازمان بیمه سلامت ایران و وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی درخواست کرده‌ایم علاوه بر پوشش بیمه‌ای حدود 16.8 درصد از مردم که هیچ پوشش بیمه‌ای ندارند، خدمات دندانپزشکی را تا حدی پوشش دهند. اما در حد بضاعت وزارت بهداشت، کلینیکهای ویژه دندانپزشکی را در اکثر دانشگاههای علوم پزشکی مستقر کرده‌ایم و سایر دانشگاهها در حال ساخت و ساز یا تجهیز کلینیکهای دندانپزشکی هستند.

وی همچنین خواستار جذب سه هزار دندانپزشک توسط دولت شد و گفت: در حال حاضر 6 هزار مرکز بهداشتی و درمانی در کشور فعال هستند که در سه هزار مرکز یونیت دندانپزشکی و دندانپزشک مستقر وجود دارد. بنابراین چنانچه برای سه هزار مرکز بهداشتی درمانی دیگر هم مجوز استخدام دندانپزشک بدهند آمادگی استقرار یونیت دندانپزشکی را داریم تا خدمات بهداشت دهان و دندان را در قالب شبکه و برنامه پزشک خانواده و ارجاع ارائه کنیم.

داروهای مورد نیاز در حال ورود به کشور است

وزیر بهداشت به آخرین وضعیت دارو در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون برخی از داروهای سرطان و برخی از واکسنها مانند آنفلوانزا به وفور وجود دارد و ذخیره یک سال این داروها وارد کشور شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha