چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 61008
سلامت نیوز : وزیر بهداشت آن روز كه وعده آمدن روزهای سخت نظام سلامت را داد، از 10 درصد سهم وزارت‌خانه متبوع خود از درآمد هدفمندی یارانه‌ها مطمئن بود. آنقدر مطمئن بود كه به معاونان خود گفته بود كه باید از اعتبار امسال وزارت‌خانه برای سال‌های سخت‌تر هم ذخیره كرد.اما امروز بدون آنكه ریالی از این درآمد به حساب وزارت بهداشت ریخته شود، خبر از آمدن روزهای سخت می‌دهد و می‌گوید: «امروز همان روزی است که گفتیم باید کمربندها را برای مواجهه با مشکلات و تحریم‌ها ببندیم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ تلاش‌های «مرضیه وحید دستجردی» برای رفع كمبود ارز دارویی هم به جایی نرسیده است. در روزهایی كه او به‌دنبال تامین ارز دارویی بود، ارزها صرف خرید ماشین‌های لوكس ‌شد و خانم وزیر را سردرگم كرد تا در نهایت در پاسخ به اعتراض‌ها بگوید نمی‌دانم كه ارز دارو كجا مصرف شده است. درنهایت دستجردی خبرهای خوبی هم برای رفع كمبودها در زمینه دارو و تجهیزات پزشكی دارد و تاكید می‌كند وزارت‌خانه پیگیر حل مشكلات مردم است: «ستاد تدابیر ویژه تحریم هفته‌ای 3 جلسه تشکیل می‌دهد تا برای رفع مشکلات تامین واکسن، دارو و تجهیزات پزشکی تدبیر کند.» وزیر بهداشت درباره اقتصاد مقاومتی در شرایط سخت می‌گوید: «جلوی بسیاری از نشتی‌ها را گرفته ایم و این کار با توجه به اعتبارات کم حوزه سلامت باید ادامه یابد.» وزیر بهداشت خواستار اجرای راهنماهای بالینی در عرصه دارو می‌شود و می‌افزاید: «بالاخره تا چه زمانی باید دارو و تجهیزات وارد کنیم. مردم چقدر باید به آزمایشگاه بروند و تصویر بگیرند. اگر سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده کامل اجرا شود بسیاری از این مشکلات را نخواهیم داشت. دستجردی در نشست معاونان و مدیران وزارت بهداشت با یادآوری کارهای خوبی که ظرف مدت 3 سال و 4 ماه گذشته در حوزه نظام سلامت انجام شده است، می‌گوید: «جمع شده ایم که مشخص کنیم چه کارهایی انجام داده‌ایم و برای 4 ماه مانده به پایان سال چه برنامه‌هایی برای اجرا در پیش داریم.»

دولت سهم وزارت بهداشت را از یارانه‌ها نمی‌دهد

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز در نطق میان دستور روز گذشته خود با بیان اینکه دولت سهم هدفمندی یارانه‌ها مربوط به وزارت بهداشت و درمان را نمی‌دهد، ‌می‌گوید: «ما نمایندگان به آنچه که تعهد کرده‌ایم ساکتیم و وقتی می‌خواهیم سوال کنیم می‌گویند سوال نکن مصلحت نیست.» به گفته او، در قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه نمایندگان مجلس نوشتند که 10 درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بهداشت و درمان فقرا و محرومان باید اختصاص یابد، اما دولت این مبلغ را نمی‌دهد و اجرا نمی‌کند و ما هم ساکت نشسته‌ایم. او در نهایت می‌پرسد: «آیا اینکه حرف بزنیم و پایبند آن نباشیم مصلحت است یا اینکه حرفی نزنیم و هر کاری خواستند بکنند مصلحت است؟ کدام چیز مصلحت است. قرار بود ما به همه شغل بدهیم و فقر و بیکاری و بی‌عدالتی را در جامعه برچینیم پس چرا این کار را نکردیم؟ مشکل کجاست؟ مشکل خود ماییم که جرات و جسارت نداریم.»

رفع كمبود واكسن آنفلوانزا

ایرج خسرونیا،رئیس انجمن متخصصان داخلی کشور نیز با تأکید بر لزوم تعویق دید و بازدید‌های حجاج بیمار می‌گوید: «اکنون به علت مشکلات ارزی،واکسن آنفلوانزای فصلی در بازار کم شده است، بنابراین توصیه می‌شود فقط افرادی که نیاز ضروری دارند آن را خریداری کنند.» اما وزیر بهداشت با رد خبر كمبود واكسن آنفلوانزا می‌گوید: «هفته گذشته برای مصرف یک سال واکسن آنفلوانزا را به کشور وارد کردیم.» اگر چه رئیس انجمن متخصصان داخلی کشور توضیح می‌دهد: «به علت تحریم‌ها و مشکلات ارزی،ورود واکسن آنفلوانزا به کشور با مشکلاتی روبه‌رو شده در حالی که طبق قوانین بین المللی داروها و مواد غذایی نباید تحریم شوند.این شرایط همچنین باعث افزایش قیمت واکسن آنفلوانزا شده است.» خسرونیا تاكید می‌كند: «به علت ورود حجاج به کشور، ویروس آنفلوانزا منتشر شده است بنابراین به حجاج توصیه می‌شود که چنانچه بیمار هستند مراسم دید و بازدید خود را به بعد از بهبود موکول کنند.» به گفته او،ویروسی که با حجاج می‌آید جدید است و سطح دفاعی مردم نسبت به آن کم است و بدون اینکه بخواهیم ویروس به شدت شایع می‌شود.

مشكل بیمار سرطانی در تامین دارو

البته مشكل بخش بهداشت و درمان به همین جا ختم نمی‌شود.عبدالله فضلی‌زاده، رئیس انجمن سرطان ایران می‌گوید: «طبق آمار به دست آمده در بین سال‌های ۸۵ تا ۸۸ که تعداد مبتلایان به سرطان ۸۵ هزار نفر بود، برآورد می‌شود،این آمار هم اکنون به ۹۰ هزار نفر رسیده باشد.» تحریم‌ها، كمبود دارویی، ناخن خشكی بانك‌ها برای تهیه ارز دارویی بیشتر تاثیر را روی زندگی و مرگ این تعداد افراد دارند كه البته كارشناسان احتمال می‌دهند تعداد آنها بیشتر از 90 هزار نفر باشد.

توقف عرضه پمپ تزریق داروی بیماران تالاسمی‌

بیماران تالاسمی مدتهاست كه با كمبود دارو دست و پنجه نرم می‌كنند. حالا هم خبر خوبی از این حوزه نمی‌رسد. «محمدرضا مشهدی» دبیر انجمن تالاسمی ایران با انتقاد از نحوه توزیع داروی تزریقی بیماران تالاسمی و تجهیزات درمانی مورد نیاز بیماران می‌گوید: «تعدادی از مراکز درمانی تهران عرضه تجهیزات درمانی از جمله پمپ تزریق داروی دسفرال را متوقف کرده‌اند.

همچنین به گفته او در شهرستانها نیز برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی به ازای دریافت وجه،تجهیزات درمانی در اختیار بیماران تالاسمی قرار می‌دهند. این درحالی است كه بیماران تالاسمی جزو بیماران خاص هستند و براساس قوانین مصوب، تجهیزات باید به صورت رایگان در اختیار آنها قرار گیرد. همچنین به گفته مشهدی تجهیزات پزشکی که هم اکنون با کمبود مواجه شده شامل سرنگ 20cc و 10cc، اسکالپ پونزی(تالاسو)، سرنگ انسولین،نوار تست قندخون و پمپ دسفرال تزریقی است. او می‌گوید: «توزیع داروی تزریقی بیماران تالاسمی نیز به حداقل رسیده و ممکن است هر بیمار فقط 30‌درصد داروی مورد نیاز خود را دریافت ‌کند.» دبیر انجمن تالاسمی ایران با اشاره به گلایه برخی بیماران از کاهش کیفیت داروی تزریقی بیماران تالاسمی می‌گوید: «موضوع از طریق پزشکان به وزارت بهداشت منعکس شده و امید است که این شرکت‌ها در چنین شرایط حساسی،مسئولیت بیشتری احساس کنند.» مشهدی با یادآوری شرایط خطیر بیماران تالاسمی، تداوم وضع موجود را باعث احتمال بروز مشکلات قلبی برگشت ناپذیر در بیماران می‌داند و می‌گوید: «در شرایط فعلی انتظار می‌رود که مسئولان، تصمیم سازان و مشورت دهندگان بیماران را در اولویت تمام تصمیمات خود قرار دهند.»

کمبود شیرخشک هنوز مرتفع نشده

رئیس انجمن داروسازان ایران نیز با بیان اینکه مشکل کمبود شیرخشک هنوز مرتفع نشده است، می‌گوید: «شیرخشک با سهمیه‌بندی توزیع می‌شود. از داروخانه‌ها خواسته‌ایم تا زمانی که کمبودها برطرف نشده‌اند با در نظر گرفتن موجودی اقدام به توزیع شیرخشک کنند.» دکتر رهبر مژدهی آذر، درباره مشکلات دارویی بیماران خاص نیز می‌گوید:« ارتباط مستقیم با بیماران خاص نداریم اما در جریان مشکلات‌شان قرار گرفته‌ایم. بیماران صعب‌العلاج و سرطانی نیز گرفتار کمبود و گرانی دارو هستند البته وزارت بهداشت در تلاش است تا کمبودهای دارویی را جبران کند.» به گفته او باید اعتبارات لازم برای ورود دارو و مواد اولیه فراهم شود و توجه داشت که ارز دارویی به موقع در اختیار مسئولان سازمان غذا و دارو قرار نمی‌گیرد. رئیس انجمن داروسازان با تاکید بر اینکه لازم است همکاران برای شکستن تحریم‌ها در حوزه‌های تولید و توزیع، مراقب افراد سودجو نیز باشند، می‌گوید:«اکنون مشکلاتی که در دوران جنگ داشتیم، در حال خودنمایی هستند.» هرچند نمی‌توان تاثیر تحریم‌ها روی وضعیت كشور و نظام سلامت را نادیده گرفت اما از سخنان نمایندگان مجلس برمی‌آید كه دست‌هایی هم در حال ماهی گرفتن از آب گل‌آلود تحریم‌ها هستند. نمایندگان مختلفی این موضوع را با رسانه‌ها در میان گذاشته‌اند اما معلوم نیست كه چرا اقدامی برای جلوگیری از این سوءاستفاده‌ها نمی‌شود تا به مردم هزینه‌های بیشتری وارد نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha