چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۳

ناتوانی در خرید مواد غذایی به دلیل نبود اعتبار مالی از سوی اداره آموزش و پرورش در حالی چند مدرسه شبانه‌روزی در استان گیلان را تعطیل و ۵۰ دانش‌آموز به دلیل گرسنگی مجبور به ترک تحصیل شده‌اند که وزیر آموزش و پرورش در فرانسه به سر می‌برد.

گرسنگی ؛ عامل ترک تحصیل دانش‌آموزان
سلامت نیوز : ناتوانی در خرید مواد غذایی به دلیل نبود اعتبار مالی از سوی اداره آموزش و پرورش در حالی چند مدرسه شبانه‌روزی در استان گیلان را تعطیل و ۵۰ دانش‌آموز به دلیل گرسنگی مجبور به ترک تحصیل شده‌اند که وزیر آموزش و پرورش در فرانسه به سر می‌برد. دانش‌آموزان مدرسه شبانه‌روزی رانکوه املش، به دلیل نبود مواد غذایی مدرسه را ترک کرده‌اند.

ترک دسته‌جمعی مدرسه از سوی دانش‌آموزان و بازگشت به مناطق ییلاقی، البته منجر به واکنش مقامات محلی در گیلان شده است. یکی از مسئولان ارشد آموزش و پرورش در این‌باره به «قانون» می‌گوید: «نبود غذا در مدارس شبانه‌روزی را تایید نمی‌کنم، اما اعتراف می‌کنم بازار دیگر برای فروش مواد غذایی به ما اعتماد ندارد.»

جیره ۲۵ میلیونی تامین نشد
وی تاکید می‌کند: «قبلا ماهانه ۲۵ میلیون تومان اعتبار خرید مواد غذایی (جیره غذایی) برای ۴۵۰ دانش‌آموز مدارس شبانه‌روزی در این شهر از سوی دولت تامین می‌شد که در حال حاضر این مسئله با مشکلاتی مواجه شده و کمبود و حتی نبود اعتبار مدارس شبانه‌روزی را دچار مشکل کرده است، اما باید گفت که وزارتخانه منکر دادن اعتبار نیست.» نبود اعتماد در بازار‌ به دلیل فشارهای وارده بر اقتصاد کشور، کار را به جایی رسانده که فروش مواد غذایی مانند مرغ به مدارس شبانه‌روزی کشور با مشکلاتی مواجه شده و دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی گیلان مجبور به خوردن نان و گوجه شده‌اند.

 وضعیت پیش آمده تابعی از شرایط اقتصادی تحمیلی بر کشور است چرا که به گفته این مقام آموزش و پرورش گیلان آن‌ها قبلا از بازار خرید کرده و می‌توانستند چهار ماه بعد پول را پرداخت کنند ولی الان دیگر این اعتماد در بازار وجود ندارد و برای مثال تهیه مرغ با وضعیت اعتباری فعلی برای آن‌ها ممکن نیست.
این مسئول درباره این اتفاق این‌گونه توضیح می‌دهد: «روز دوشنبه به بچه‌ها غذا دادیم ولی الان دیگر امکانش نیست. ۲۵۰ دانش‌آموز دختر در مقطع راهنمایی و ابتدایی داریم که امکانات برای آن‌ها فراهم است و مدرسه را ترک نکرده‌اند. تعطیلات پیش‌رو در ایام عاشورا و تاسوعا باعث شده بچه‌ها به خانه‌هایشان بروند که با اولیای آن‌ها صحبت می‌کنیم تا مشکلات رفع شود.»

 نان اما همیشه هست!
به گفته این مسئول آموزش و پرورش نان باید همیشه در خوابگاه باشد و این یعنی غذا وجود دارد. «ناگفته نماند ما در خانه‌های خودمان هم ریخت و پاش نداریم، ما با اطمینان می‌گوییم امکانات ما در خوابگاه‌ها از خانه‌های بچه‌های دانش‌آموز بهتر است.»به نظر می‌رسد فشارهای شدید اقتصادی و نبود اعتبار مالی، مواد پروتئینی را از سبد خرید خوابگاه‌های دانش‌آموزی حذف کرده است. دانش آموزان مدارس هم آن‌طور که به «قانون» گفته‌اند از خوردن نان خسته شده‌اند. این در حالی است که این مسئول آموزش و پرورش می‌گوید: «مرغ در غذای بچه‌ها وجود دارد و از ترکیبات پروتئینی استفاده می‌کردیم و چیزی از غذای آن‌ها حذف نشده است، اما آن نظم گذشته دیگر از بین رفته است و ما با حداقل‌ها مواجه شده‌ایم.»

مردم چایی‌کار املش که از تابستان سال جاری، محصولات کشاورزی خود را تحویل کارخانه‌ها داده‌اند هنوز پولی بابت آن دریافت نکرده‌اند و نمی‌توانند هزینه‌های درخواستی آموزش و پرورش برای تحصیل فرزندان خود را تامین کنند. به گفته پدر یکی از دانش‌آموزان، وضعیت مردم در این مناطق بسیار سخت شده است، آن‌ها نمی‌توانند خرج دانش‌آموزها خود را بدهند و بچه‌های آن‌ها در حال ترک تحصیل هستند.

شبانه‌روزی‌ها فقیر شده‌اند
نماینده مردم املش و رودسر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت مالی پیش‌آمده برای مدارس شبانه‌روزی سراسر کشور به «قانون» می‌گوید: «وضعیت پیش‌آمده در مدارس شبانه‌روزی استان گیلان که دانش‌آموزان مجبور به ترک تحصیل و فرار شده‌اند، نتیجه کاهش هزینه‌های جاری است که اعتبارات جاری از۱۰۰ هزار میلیارد تومان به ۸۰ هزار میلیارد تومان کاهش داده شده و این کاهش شامل حال دانش‌آموزان املشی هم شده است.»

محمدمهدی رهبری تاکید می‌کند: «اعتبار و هزینه‌ها به غیر از حقوق و مزایا کاهش پیدا کرده و به نظر می‌رسد اعتباری برای هزینه‌های دیگر ندارند و همین فشارهای اقتصادی مزایا را تا ۹۰ درصد کاهش داده است. وضعیت پیش‌آمده نتیجه کاهش هزینه‌های جاری است که در مدارس شبانه‌روزی کشور انعکاس پیدا کرده و به خصوص در منطقه ما نمود بیشتری داشته است.» وی تاکید کرد برای حل این موضوع با حیدری معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش صحبت کرده‌ایم‌ که برای کل کشور اقدامی صورت بگیرد ولی هنوز نتیجه‌ای به او اعلام نشده است.

 بدهکاری ۳۰ میلیونی و تعهد کتبی
با این حال دانش‌آموزان به قانون گفته‌اند علاوه بر مدرسه شبانه‌روزی امام صادق(ع)، مدرسه دخترانه فاطمیه نیز به چنین سرنوشتی دچار شده و یکی دو روز است که مدیران این مدرسه مشکلات تامین مواد غذایی دارند. همچنین یکی از معلم‌های مدرسه امام صادق(ع) می‌گوید: «مدرسه شبانه‌روزی امام صادق (ع) بالغ بر ۳۰ میلیون تومان بدهکاری دارد و از اولیای دانش‌آموزان خواسته شده هر کدام ۴۵ هزار تومان پرداخت کنند.

 این در حالی است که والدین مدرسه دخترانه فاطمیه دانش‌آموزان خود را به مدارس عادی برده‌اند، چون توانی برای پرداخت هزینه‌های درخواستی مدارس را ندارند.» یکی از اولیای دانش‌آموزان هم می‌گوید: «برای مسئولان آموزش و پرورش و متولیان تعلیم و تربیت املش بسیار متاسفم که خودشان عاجز از تأمین غذا هستند ولی از دانش‌آموزان تعهد کتبی گرفته و آن‌ها را روانه خانه‌هایشان کرده‌اند و گفته‌اند هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال ترک آن‌ها از مدرسه ندارند.»

 فرماندار: با استاندار مذاکره شده
همچنین مهدی جعفری، فرماندار املش در این‌باره به رسانه‌ها گفته که همه مدیران توان خود را برای رفع مشکلات مدارس شبانه‌روزی به کار می‌گیرند. وی تأکید کرده در مورد مشکلات مدارس شبانه‌روزی املش با استاندار مذاکراتی انجام شده و دستور کتبی به مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس برای تامین اعتبار از محل بودجه عمرانی صادر شده است. فرماندار املش مشکل عمده مدارس شبانه‌روزی این شهرستان را بودجه و اعتبار ناکافی برای تهیه غذای مناسب دانش‌آموزان عنوان کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha