چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۶
کد خبر: 61026
سلامت نیوز : ابتلای كسی به سرطان ناراحت‌كننده است، چه رسد به این‌كه شخص مبتلا كودك باشد. درمان كودك مبتلا به سرطان سبب شادی و شعف بسیار است و در ذهن كودك نجات یافته از سلول‌های سرطانی، ممكن است بعدها فقط خاطره‌ای بد بماند، اما اگر كودك پسر باشد، یك غم و اندوه هیچ‌گاه فقط خاطره‌ای بد نمی‌شود و همواره ذهن او را درگیر می‌كند: عقیمی!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ خبر امیدوار‌كننده برای مردانی كه در كودكی از سرطان جسته‌اند، اما شیمی‌درمانی و پرتودرمانی طی دوران ابتلا، علاوه بر تومورهای سرطانی، سلول‌های تولید‌كننده اسپرم را از آنها ستانده است، نتایج پژوهش دانشمندان روی میمون‌ها و امكان تولید اسپرم از سلول‌های بنیادی آنهاست.

محققان دانشگاه پترزبورگ همراه با پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتی زنان مگی طی آزمایشی، سلول‌های بنیادی تولید اسپرم را پیش از درمان سرطان از بدن میمون‌ها خارج كرده، با انجماد و نگهداری آنها در فریزری مخصوص، پس از درمان سرطان دوباره سلول‌های تولید اسپرم نگهداری شده را به بدن میمون‌ها بازگرداندند. 9 میمون از 12 میمون بزرگسال و سه میمون از پنج میمون نابالغ امكان تولید اسپرم را بازیافتند. نتایج حاصل از آزمایش نشان داد ​ اسپرم‌های مذكور قادر به بارور‌كردن تخمك ماده‌ هستند.

گرچه دكتر كایل اورویگ، عملی شدن این فرآیند را در انسان‌ها به تحقیقات بیشتر منوط كرده، اما نتایج پژوهش امكان عملی شدن این ایده و خروج از دایره تئوری صرف را نشان می‌دهد.با سرعت پیشرفت علم و تكنولوژی، بعید نیست كاشت سلول‌های بنیادی (اسپرماتوگونی) برای مردانی كه امكان اسپرم‌سازی و باروری را از دست داده‌اند، در آینده‌ای نزدیك حیطه آرزو و احتمال را ترك كند و به دایره عمل و قطعیت برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha