چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۶
کد خبر: 61027
سلامت نیوز : در خانواده‌هایی كه گوشت یكی از عناصر تكرار‌شونده و اصلی رژیم غذایی است و به همین دلیل بدن اعضای این خانواده پروتئین بیشتری دریافت می‌كند، زنان بیش از دیگران با خطر سكته قلبی روبه‌رو می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ تحقیقات دانشمندان سوئدی و آمریكایی كه در یك همكاری مشترك، اطلاعات بیش از 40 هزار زن29 تا 50 ساله را از دهه 1990 تا 2007 میلادی بررسی كرده‌اند، نشان داده خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بویژه سكته قلبی در این زنان نسبت به گذشته 30 درصد افزایش داشته است. آنها پس از تحقیق درباره عوامل احتمالی، متوجه بالا بودن میزان مصرف پروتئین و كاهش كربوهیدرات در وعده‌های غذایی افراد مذكور شدند.

گوشت همراه با پروتئین، چربی بدن را نیز افزایش می‌دهد. بر اساس تحقیقی كه چندی پیش در پنسیلوانیای آمریكا انجام گرفت، مشخص شد این افزایش چربی می‌تواند به افزایش میزان كلسترول و تری‌گلیسیرید خون بینجامد و اگر در زمان بارداری با پروتئینی موسوم به پروتئین واكنشی سی (CRP) همراه شود كه میزان آن در افراد مستعد به بیماری‌های قلبی بالاست، خطر تولد زودرس و احتمال نارس بودن نوزاد را سه تا شش برابر افزایش می‌دهد. محققان یادشده زمانی دست به این پژوهش زدند كه نتایج گزارشی نشان داد مادرانی با زایمان زودرس بیشتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند و بر این اساس خطر مرگ آنها بیشتر است. بنابراین به فكر یافتن عاملی مشترك افتادند كه آنها را مستعد ابتلا به بیماری قلبی و زایمان زودرس می‌كرد. آزمایش میزان پروتئین CRP و مقدار كلسترول و تری‌گلیسیرید جواب فوق را فراروی آنها نهاد.

بهتر است زنان كه بیشتر مواقع، بویژه در خانواده‌های ایرانی، آشپزی و تهیه وعده‌های غذایی را به عهده دارند، در مصرف گوشت كه نسبت به مواد غذایی دیگر سرشار از پروتئین است، حداقل برای افزایش سلامت خود زیاده‌روی نكنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha