سلامت نیوز : حسن امامی رضوی در گفت‌وگو با فارس، افزود: مهمترین برنامه وزارت بهداشت در زمان حاضر مدیریت منابع مالی در حوزه سلامت است، تمام تلاش ما این است که به نوعی با اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در بیمارستانها و مراکز درمانی و بالابردن بهره‌وری کاری کنیم که منابع لازم برای اداره بیمارستانها تأمین شود و در موارد لزوم نیز با استفاده از کمکهای دولت از بیمارستانهای دولتی حمایت کنیم تا بتوانند سر پا بایستند.

وی ادامه داد: ما در شرایطی هستم که به علت مشکلات اقتصادی مراجعه مردم به بیمارستانهای دولتی نسبت به گذشته حداقل 10 درصد افزایش یافته است. بنابراین بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی در این شرایط موظف هستند از تمام توان خود برای ادامه خدمت به مردم و بیماران نیازمند استفاده کنند.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: سیاست وزارت بهداشت این است که در این شرایط خاص با استفاده از منابع عمومی دولت از بیمارستانها حمایت مالی کنیم تا به هیچوجه میزان پرداختی مردم برای دریافت خدمات سلامت افزایش نیابد و در هر صورت باید رعایت حال مردم بشود.

امامی رضوی ادامه داد: لزوم حمایت از مردم در مراکز درمانی دولتی زمانی جدی تر می شود که می‌بینیم مراکز درمانی خصوصی به خصوص مراکز پاراکلینیکی، آزمایشگاهی و تصویربرداری به علت افزایش مقطعی قیمت تجهیزاتی مانند قیلم رادیولوژی با مشکلات مالی مواجه هستند و به علت مشکلات اقتصادی، مردم بیش از گذشته به بیمارستانهای دولتی مراجعه می‌کنند.

وی گفت: البته ما امیدواریم به علت نوسانات نرخ ارز افزایش قیمت تجهیزات آزمایشگاهی و تشخیصی موقتی باشد و این اقلام به قیمت قبلی برگردند اما در زمان حاضر مسئولان بسیاری از این مراکز، معتقدند که نمی‌توانند هزینه‌هایشان را تأمین کنند.

معاون وزیر بهداشت افزود: به تمام بیمارستانها تأکید شده است که به هیچوجه نباید میزان ارائه خدمات به مردم کم شود و حتی باید بار بیشتری را تحمل کنند و به خصوص مراکز دولتی باید میزان خدمات خود را برای حفظ سلامت مردم افزایش دهند.

امامی رضوی ادامه داد: بیمارستانها و مراکز درمان دولتی حتی اگر ضررده هم باشند، حق تعطیل کردن را ندارند و باید باز باشند و حتی اگر نتوانند هزینه‌هایشان را تأمین کنند یا با تأخیر مطالباتشان را دریافت کنند باید با مدیریت منابع و مثلاً به تعویق انداختن اقدامات توسعه‌ای و سرمایه‌ای، افزایش خدمات داشته باشند تا به مردم فشاری وارد نشود.

وی در پاسخ به این پرسش فارس که آیا تاکنون با تعطیل شدن مراکز تشخیصی و درمانی در کشور مواجه شده‌ایم، توضیح داد:‌ اصلاً، تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر تعطیل شدن مراکز درمانی دولتی در کشور نداشته‌ایم بلکه شاهد افزایش بار کاری آنها هستیم. در بخش خصوصی نیز تاکنون چنین گزارشی نداشته‌ایم. البته برخی مراکز خصوصی تهدید به این کار کرده‌اند اما چون حیات و معیشت خود آنها نیز به ادامه فعالیت این مراکز وابسته است تاکنون چنین موردی نداشته‌ایم.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: فقط ممکن است در موارد معدودی به علت نبود یک قطعه دستگاه پزشکی مثلاً سوختن تیوب دستگاه سی تی اسکن، خدمات چنین مراکزی موقتاً قطع شود. در مورد تعدیل نیرو در مراکز درمانی هم گزارشی نداشته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha