پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 61093

با بالارفتن شمار درخواست‌كنندگان تهیه و طبخ غذا در حجم زیاد ممكن است رعایت موازین بهداشتی از سوی تهیه و توزیع‌كنندگان غذا كمتر شود.

توزیع‌كنندگان نذری بخوانند
سلامت نیوز : در دهه اول ماه محرم بسیاری از تكایا، مساجد و حسینیه‌ها غذای نذری می‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشورای حسینی نزدیك‌تر می‌شویم، هیات‌های بیشتری به خیل عزاداران و نذری‌دهندگان می‌پیوندند و از طرفی بر گیرندگان غذای نذری هم افزوده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ با بالارفتن شمار درخواست‌كنندگان تهیه و طبخ غذا در حجم زیاد ممكن است رعایت موازین بهداشتی از سوی تهیه و توزیع‌كنندگان غذا كمتر شود.در شهرهای پرجمعیتی چون تهران كه اطلاع‌رسانی در مورد رعایت بهداشت در تهیه و توزیع غذاهای نذری بیشتر است، كمتر شاهد نارسایی‌های بهداشتی هستیم، اما در مناطق دورافتاده یا برخی از مكان‌ها به دلیل نبود آگاهی، اصول بهداشتی كمتر رعایت می‌شود و این خود عاملی است كه می‌تواند تهدیدكننده سلامت عزاداران باشد.

ظروف نذری را خوب بشویید

در برخی مجالس عزاداری بخصوص در روستاها و البته برخی مناطق شهری برای نذری چای، شربت، شیر و غذا به‌جای ظروف یك‌بار مصرف از ظروف دائم استفاده می‌شود كه شست‌وشوی نامناسب آن می‌تواند موجب انتقال انواع آلودگی‌های انگلی، عفونی یا ویروسی به عزاداران حسینی شود.متاسفانه در این مجالس بسیار دیده می‌شود كه استكان‌های چای را داخل ظروفی بزرگ قرار داده و با ریختن مقداری آب روی آن به محض پاك‌شدن رنگ چای بدون آبكشی از آن استفاده می‌شود.

بر سطح بیشتر قاشق و چنگال‌ها نیز لكه‌هایی از چربی یا باقیمانده غذا وجود دارد و بشقاب‌ها اغلب ملامین‌های بی‌رنگ و لعاب و ترك‌خورده است. پارچ‌های آب نیز پلاستیكی بوده و اغلب آثاری از آلودگی بر سطح آنها دیده می‌شود.اما به توصیه كارشناسان بهداشت، ظروفی كه به صورت عمومی استفاده می‌شود لزوما باید با آب، مواد شوینده و ضدعفونی‌كننده شسته و در نهایت خشك شود.ظروف باید از جنس استیل باشد تا علاوه بر قابلیت پاك‌شوندگی در اثر قرارگیری روی هم یا در تماس با ضربه دچار ترك‌خوردگی نشود.بهتر است عزاداران قاشق، چنگال و لیوان شخصی به‌همراه داشته باشند تا از خطرات احتمالی آلودگی‌ها درامان بمانند.

مخازنی با یخ‌های آلوده

در برخی تكایا كه لوله‌كشی مستقیم آب آشامیدنی وجود ندارد، آب در ظروف بزرگی ریخته و برای برداشت آن از پارچ، ملاقه یا كاسه‌های فلزی مشتركی كه به بدنه این مخزن‌ها متصل است و بهداشت چندانی ندارد، استفاده می‌شود.برای خنك‌كردن آب این مخازن نیز از قالب‌های یخی كه مدتی با زمین آلوده در تماس بوده است استفاده می‌شود كه به‌گفته كارشناسان مصرف این آشامیدنی می‌تواند موجب ایجاد اختلالات گوارشی بخصوص اسهال‌های حاد خونی در مصرف‌كننده شود.

داخل سفره نشوید

در بیشتر مجالس برای پذیرایی از عزاداران از سفره‌های باریكی استفاده می‌شود تا راه برای عبور و مرور توزیع‌كنندگان غذا در هر دو طرف سفره باز باشد.یكی از اتفاق‌های غیربهداشتی در زمان پخش غذا، ورود افراد توزیع‌كننده با جوراب و حتی پای برهنه به داخل سفره است.با چنین كاری تعداد زیادی میكروب و آلودگی وارد سفره غذا می‌شود و در تماس با نان یا سبزی‌خوردنی كه مستقیم روی سفره گذاشته می‌شود به بدن انتقال‌یافته و موجب بیماری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha