سلامت نیوز : رییس اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت از پوشش 96 درصدی برنامه کشوری غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در کشور خبر داد.

دکتر محمد علوی‌نیا در گفت‌وگو با (ایسنا)، برنامه کشوری هایپوتیروئیدی (غربالگری کم‌ کاری تیروئید نوزادان) یکی از برنامه‌های موفق و مقرون به صرفه است.

وی با اشاره به پوشش 96 درصدی برنامه غربالگری هایپوتیروئیدی نوزادان در کشور، ادامه داد: خلاء باقی‌ مانده در پوشش غربالگری هایپوتیروئیدی مربوط به جمعیت بیگانه به ویژه افغان‌هاست.

علوی‌نیا با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای پوشش غربالگری هایپوتیروئیدی مادرزادی در جمعیت عشایر کشور، گفت: از آنجا که غالبا زنان عشایر برای زایمان به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می‌کنند، نوزادان آنها بلافاصله تحت پوشش این برنامه قرار می‌گیرند. همچنین کارشناسان وزارت بهداشت به صورت دوره‌ای برای انجام مراقبت‌های جمعیت عشایر، مراجعه می‌کنند و نوزادان جمعیت عشایر در این مراقبت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی افزود: به منظور پوشش برنامه هایپوتیروئیدی در نوزادان جمعیت عشایر، سال گذشته برنامه‌ای در چند دانشگاه علوم پزشکی که از جمعیت عشایر و همچنین جمعیت اتباع بیگانه زیادتری نسبت به استان‌های دیگر برخوردارند، به اجرای آزمایشی گذاشته شد. نتایج این برنامه تا پایان امسال جمع‌آوری می‌شود. امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم این برنامه را در دیگر دانشگاه‌ها نیز گسترش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha