اصولا شیشه به دلیل خنثی‌بودن، یكی از بهترین ظروف برای نگهداری موادغذایی است اما اگر شیشه شفاف باشد و نور را از خود عبور دهد، برای نگهداری بیشتر موادغذایی مناسب نیست.

در بطری شیشه‌ای شفاف آبمیوه و شیر نریزید
سلامت نیوز: امروزه بطری‌های شیشه‌ای رنگی و طرح‌داری وارد بازار شده‌اند و بسیاری خانم‌ها برای اینكه نوشیدنی‌های مصرفی در یخچال نمای زیباتری داشته باشند، آنها را بعد از خریداری به این بطری‌ها منتقل می‌كنند...

 اصولا شیشه به دلیل خنثی‌بودن، یكی از بهترین ظروف برای نگهداری موادغذایی است اما اگر شیشه شفاف باشد و نور را از خود عبور دهد، برای نگهداری بیشتر موادغذایی مناسب نیست.

آب را می‌توان در شیشه شفاف نگهداری كرد اما مثلا منتقل‌كردن شیر از بطری پلاستیكی یا پاکت به بطری شفاف باعث اكسیداسیون چربی‌های شیر می‌شود و زمینه فساد آن را فراهم می‌كند. ویتامین c آبلیمو نیز در صورتی كه این مایع به شیشه‌های شفاف منتقل شود، به سرعت اكسید و رنگ آن تیره می‌شود و مزه‌اش تغییر می‌كند. این موضوع در مورد آبمیوه‌ها نیز صدق می‌كند. بسیاری از ویتامین‌ها در مقابل نور مقاومت كمی دارند و از بین می‌روند، بنابراین در صورتی كه می‌خواهید نوشیدنی‌ها و دیگر مایعات را به ظروف شیشه‌ای منتقل كنید، بهتر است از شیشه‌های رنگی و مات استفاده کنید که نور را از خود عبور نمی‌دهند. البته تمام بطری‌‌های شیشه‌ای برای نگهداری مواد غذایی مناسب نیستند؛ خیلی از بطری‌های شیشه‌ای رنگی غیر از سیلیس‌ حاوی تركیب‌های رنگی و شیمیایی دیگری هستند كه مناسب نگهداری موادغذایی نیستند. بهترین کار این است مایعاتی كه بسته‌بندی مناسبی دارند، در ظرف بسته‌بندی‌ كارخانه‌ای خود نگهداری كنیم. مثلا شیر بهتر است در پاكت خود در جای مناسبی از یخچال قرار داده شود زیرا پاكت‌های چندلایه كه مقاوم به نور و اكسیژن هستند، بهترین ظروف برای نگهداری شیر محسوب می‌شوند.

اگر حین خرید دیدید موادی كه اسیدیته بالایی دارند مثل سركه و آبلیمو در ظروف پلاستیكی تهیه و نگهداری شده‌اند، یا بهتر است آنها را نخرید یا بعد از خرید آنها را به بطری‌های شیشه‌ای رنگی كه مصارف غذایی دارند، منتقل كنید. حتی اگر این‌گونه بطری‌ها در دسترس نبودند، می‌توانید از شیشه‌های شفاف استفاده كنید و خارج بطری را با فویل آلومینیومی بپوشانید.
منبع: هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha