سلامت نیوز: بارها کارشناسان بهداشتی درباره خطرمصرف غذا و نوشیدنی داغ در انواع ظروف پلاستیکی و پلی‌اتیلنی هشدار داده اند اما چرا به‌رغم آنکه همه می‌دانند که استفاده ناصحیح از این ظروف، سلامت انسان را تهدید می‌کند،

باز این ظروف جای ویژه‌ای در زندگی ایرانی‌ها دارد؟ این روزها، همچون مناسبت‌های خاص دیگر، ظروف پلی‌اتیلنی در تهران و سایر شهرهای کشور، با شکل و شمایل و در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف خوب عرض اندام می‌کنند و مردم هم جز تعداد بسیار کمی که از مضرات استفاده ناصحیح از این نوع ظروف باخبر هستند، از این ظروف استفاده می‌کنند.حال این سؤال باقی است که آیا امسال تمهیدات خاصی برای کاهش خطر استفاده ناصحیح از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی اندیشیده شده است؟

مهندس محسن فرهادی، رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این‌باره به همشهری گفت: براساس مصوبه هیأت وزیران درباره الزام دستگاه‌های دولتی برای استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی به جای ظروف پلاستیکی و سایر دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مختلفی که وزیر بهداشت به همه دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است، در این زمینه تکلیف قانونی داریم به همین منظور امسال هم چون سال‌های گذشته، قبل از محرم، تمهیدات خاصی اندیشیده شده است چرا که معتقد هستیم برای اینکه غذا و نذورات سالم در ایام سوگواری به‌دست مردم برسد باید چرخه طبخ و توزیع غذا از ابتدا تا انتها به‌طور صحیح و بهداشتی انجام شود. به همین منظور همکاران ما موظف شده‌اند تا در کشیک‌های مستمر خود، روی این چرخه، نظارت دقیق داشته باشند.

فرهادی با بیان اینکه استفاده از ظروف پلی‌اتیلن امروزه بسیار رواج دارد، گفت: این ظروف باید دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت باشند و علاوه بر آن، نباید در این ظروف غذا و نوشیدنی‌های داغ مصرف شود چراکه وقتی غذا و نوشیدنی داغ در این ظروف ریخته می‌شود، مونومرهایی از سطوح داخلی ظروف یک‌بار مصرف پلی‌اتیلنی شکسته شده و سبب خواهند شد که این مونومرها در مواد غذایی آزاد شوند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اماکن و مراکز عمومی باید از ظروف آلومینیومی و یا ظروف یکبار مصرفی که پایه گیاهی دارند استفاده کنند و اگر این موارد را رعایت نکنند بعد از اخطارهای قانونی با آنها برخورد قضایی می‌شود و حتی ممکن است که پلمب شوند.

وی درباره نحوه نظارت بر تکایا، حسینیه‌ها و هیئت‌های مذهبی نیز گفت: همکاران ما قبل‌از ماه محرم به مسئولان حسینیه‌ها و هیئت‌ها آموزش‌های لازم را درباره استفاده‌نکردن از ظروف یکبار مصرف پلی اتیلنی داده‌اند و از آنها خواسته‌اند که برای غذا و نوشیدنی‌های داغ از ظروف یکبار مصرف پلی‌اتیلنی استفاده نکنند و در ایام محرم نیز هر روز با اعزام تیم‌های سیار از آنها می‌خواهیم که تا می‌توانند برای غذا و نوشیدنی داغ از ظروف یکبارمصرف پلاستیکی استفاده نکنند.

دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه هم در این‌باره گفت: استفاده از ظروف پلاستیکی به‌دلیل آنکه از ترکیبات پلیمری ساخته شده است برای مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای گرم و داغ مناسب نیست و سلامت انسان را تهدید می‌کند.
او افزود: وقتی در ظروف پلاستیکی نوشیدنی و غذای داغ مصرف می‌شود، ترکیبات شیمیایی که خوراکی نیستند به همراه غذا و نوشیدنی وارد بدن می‌شوند و چون این ترکیبات مسموم‌کننده هستند به کبد و کلیه‌ها آسیب می‌رسانند و آنها را تخریب می‌کنند و علاوه بر آن، در درازمدت سبب ایجاد سرطان نیز می‌شوند.
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha