جمعه ۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 61112
سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه گفت: سالم ترین نوع ذبح در کشتار گاه‌ها زیر نظر دام پزشکان صورت می‌گیرد و باید از ذبح کردن دام ها در محیط‌های مسکونی و خیابان‌ها پرهیز کرد.

دکتر علی اکبر سهیلی آزاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ذبح دام در مقابل دسته‌های عزاداری در خیابان‌ها و مناطق مسکونی افزود: در این موارد معمولا تشخیصی در مورد وجود بیماری در حیوانات داده نمی‌شود، ولی زمانی که این کار در کشتارگاه‌ها و زیر نظر دامپزشکان صورت می‌گیرد می‌توان از سلامت حیوان ذبح شده اطمینان حاصل کرد.

این متخصص تغذیه با اشاره به مشکلات دیگر ذبح دام در خیابان‌ها اظهار کرد: اگر دام ذبح شده در شش‌های خود کیست‌هایی به شکل کیسه‌های کوچک و بزرگ داشته باشد این دام مبتلا به بیماری کیست هیداتیک است که این کیست‌ها بعد از جدا شدن از بدن دام توسط فرد ذبح کننده معمولا مورد تغذیه حیوانات ولگرد به ویژه سگ‌ها قرار می‌گیرد و در روده آنها به شکل تخم انگلی به نام ایکینوکوکوس گرانس در می‌آید.

وی در ادامه افزود: مدفوع حیوانات ولگرد که از این نوع کیست مصرف کردند با گذشت زمان و از راه‌های مختلف از قبیل باد، باران و رود خانه به شکل گرد و غبار وارد زندگی و غذای انسان‌ها می‌شود که با ورود این ماده خطرناک به بدن روده فرد آن را به شکل تخم انگل جذب و از طریق جریان خون به کبد، جگر، ریه‌ها و یا مغز و استخوان راه پیدا می‌کنند که منجر به بیماری کیست هیداتیک می‌شود و درمان آن بسیار مشکل و برای بیمار عذاب آور است و گاهی مشکل با جراحی نیز حل نمی‌شود که در کشور ما 13 درصد از زنان مبتلا به بیماری کیست هیداتیک هستند.

دکتر سهیلی در مورد سلامت و بهداشت غذاهای نذری گفت: توجه به نکات ایمنی و بهداشتی در حین پخت غذاهای نذری در کنار سلامت افرادی که در قسمت آشپزخانه حسینیه‌ها و مسجدها و تکایا مشغول به فعالیت هستند مورد توجه قرار گیرد، در ضمن باید این افراد ضمن عاری بودن از مشکلات عفونتی، پوستی و قارچی از وزارت بهداشت نیز مجوز بگیرند.

وی با تاکید بر اهمیت ظروف استفاده شده برای پذیرایی از عزاداران اظهار کرد: نوع ظروف مصرفی تا حد امکان باید یک بار مصرف و از جنس و بافت مناسب ساخته شده باشد و ترجیحا از ظروف گیاهی باشد و بهتر این است که غذا در این ظروف به مدت طولانی نماند زیرا موجب تغییرات شیمیایی در ساختار این ظروف شده که برای بدن بسیار مضر است.

این متخصص تغذیه در ادامه گفت: در ایام عزاداری معمولا نوشیدنی‌هایی نظیر شیر، شیر کاکایو، چایی و شربت برای پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد که در انتخاب جنس لیوان‌های یکبار مصرف باید به دمای مایع توجه ویژه‌ای شود که معمولا برای نوشیدنی‌ها ی گرم از لیوان ها یکبار مصرفی که جنس آن گیاهی است استفاده شود، ولی برای نوشیدنی‌های سرد از لیوان‌های یکبار مصرف پلاستیکی نیز می‌توان استفاده کرد، البته جنس مواد اولیه مورد استفاده در این لیوان‌ها اهمیت بسیاری دارد که نباید از مواد بازیافتی و دسته دوم باشد.

سهیلی در پایان افزود: از رسومی که در این ماه صورت می‌گیرد سوزاندن بیش از حد اسپند است. برخی از جوامع و اقوام دود حاصل شده را عامل ضدعفونی و پاک کنندگی محیط از ویروس‌ها و میکروبها می‌دانند که این کار نه تنها پایه و ارزش علمی ندارد، بلکه برای افرادی که آلرژی‌های تنفسی و زمینه‌های ژنتیکی آسم دارند، بسیار مضر و خطرناک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha