بر اثر زدن سوزن به نقاط خاص طب سوزنی، رشته های عصبی کوچک میلین دار که در عضلات قرار گرفته‌اند فعال می‌شوند و تحریکات را به نخاع می فرستند. از این طریق سه مرکز عصبی – نخاعی – مغز میانی و محور هیپوفیز – هیپوتالاموس فعال می‌شوند و اثرات ضد دردی خود را بروز می‌دهند.

طب سوزنی در چه بیماریهایی به کار می‌رود؟
سلامت نیوز: بر اثر زدن سوزن به نقاط خاص طب سوزنی، رشته های عصبی کوچک میلین دار که در عضلات قرار گرفته‌اند فعال می‌شوند و تحریکات را به نخاع می فرستند. از این طریق سه مرکز عصبی – نخاعی – مغز میانی و محور  هیپوفیز – هیپوتالاموس فعال می‌شوند و اثرات ضد دردی خود را بروز می‌دهند.

1- طب پیشگیری:
قبل از اینکه انسان دچار بیماری و یا به عبارتی عدم تعادل انرژی شود بایستی به طور منظم و در پریودهای خاص زمانی به پزشک خود مراجعه کند که با ایجاد تعادل هر از گاهی خود را متعادل نموده تا دچار بیماری نشود.

2- طب سوزنی بر بیماریهایی مؤثر است که بر پایۀ یک روند فیزیولوژیک ایجاد شده باشند.
لذا بیماریهایی که به طور خالص جنبۀ آناتومیک دارند مثلاً سنگ کلیه، کاتا راکت (آب مروارید)، آپاندیسیت .... به طب سوزنی پاسخ نمی دهد.

بیماریهایی که منشاء فیزیولوژیک دارند مانند:

انواع دردهای مزمن: آرتریت، آرتروز، دردهای کمر، (لومبالژی) نوریت سیاتیک، کم شدن درد و تورم مفاصل در آرتریت روماتوئید C.T.S
C.T.S به اصطلاح بسته شدن کانال عصبی دست‌ها، کارپال تونل سندرم، Tenis Elbo یا درد دست تنیس بازان، آرتروز مهره های گردن، آرتروز مهره های کمر و در مواردی دیسکوپاتی مهره های گردن و دیسکوپاتی مهره‌های کمر، آرتروز زانوها.

انواع سردردها مانند میگرن، سردردهای فشاری، گاستریت، زخم معده و زخم اثنی عشر، کولیت، سندروم رودۀ تحریک پذیر، زیادی اسید معده، آلرژی ها مانند: انواع کهیر، رینیت آلرژیک، آسم، درماتیت های تماسی (اگزما).

چاقی، لاغری، کم خوابی، پرخوابی، بی خوابی، استرس، اضطراب، افسردگی، جوش صورت و بدن (آکنه و ولگاریس).پائین بودن قند و بالا بودن قند (دیابت) (بیماری قند) : بالا بودن چربی خون، بالا بودن و یا پائین بودن فشار خون.

در مواردی رشد قد در نوجوانان، ترک اعتیاد سیگار، کم بودن انرژی و ضعف عضلانی – داروها و مواد مخدر طب سوزنی می تواند به عنوان یک درمان اولیه و یا به عنوان همراه با سایر درمانهای کلاسیک ثمربخش باشد.

اساس علمی طبی سوزنی بر مبنای دانش امروز:

خاصیت ضد درد بودن طب سوزنی:
طب سوزنی برای درمان دردهای مزمن بسیار مؤثر است.

مکانیسم اثر:

بر اثر زدن سوزن به نقاط خاص طب سوزنی، رشته های عصبی کوچک میلین دار که در عضلات قرار گرفته‌اند فعال می‌شوند و تحریکات را به نخاع می فرستند. از این طریق سه مرکز عصبی – نخاعی – مغز میانی و محور  هیپوفیز – هیپوتالاموس فعال می‌شوند و اثرات ضد دردی خود را بروز می‌دهند.

این تحریکات در نخاع از طریق آزاد نمودن آنکفالین ENKEPHALINE و لاینورفین DYNORPHINE از انتقال درد جلوگیری می‌کنند. در مغز میانی از طریق آزاد سازی آنکفالین سیستم رافۀ نزولی فعال می‌شود که توسط منوآمینها مانند سروتونین و نور اپی نفرین از صعود پیام درد جلوگیری می‌کند و مرکز سوم یعنی محور هیپوفیز، هیپتوتالاموس با ترشح آندورفین در خون و مایع مغزی، نخاعی در محل‌هایی دورتر ایجاد بی دردی می‌کند. پس هر سه نوع آندورفینها (آنکفالین، داینورفیز و بتا آندورفین) و دو نوع منو آمین (سرو بتونین و نور اپی نفرین) در ایجاد خاصیت ضد دردی طب سوزنی دخالت دارند.

بر اثر تحقیقات انجام شده زدن سوزنها باعث بالا رفتن A.C.T.H که خود قشر غدۀ فوق کلیه را تحریک می‌کند باعث ترشح کورتیزون به داخل خون می شود.احتمالاً تسکین التهاب مفاصل و اسپاسم برونش‌ها در آسم با زدن سوزن تحریک ترشح کورتیزول می‌باشد که ترشح این مقدار کورتیزول برحسب نیاز عضو بیمار آزاد می شود.در موضعی که درد در آنها وجود دارد اگر چنانچه سوزن را در همان نقطه (TRIGER Point) بزنیم همزمان هر سه مرکز عصبی تحریک می‌شوند.

روشهای درمان:

اگر سوزنها را با شدت و فرکانس بیشتری بزنیم اثر ضد درد در لحظه قوی‌تر است و اثر می‌کند ولی اگر با فرکانس و شدت کمتری بزنیم در همان لحظه اثر ضد درد کمتری داریم ولی تأثیر آنها پایدارتر است. منظور از شدت و فرکانس کم و یا زیاد انتخاب اندازۀ سوزنها از نظر قطر – طول – شدت فرو کردن سوزن در نقطۀ موردنظر است.

مدت زمانی که بایستی بیمار زیر سوزنها قرار گیرد 20 دقیقه می‌باشد که در این مدت زمان کوتاه چنانچه بیمار بتواند به خواب رود تعدیل انرژیها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و پس از بیدار شدن و درآوردن سوزنها از آنچنان حس خوب و انرژی ناب و خالصی لذت خواهد برد که کمتر آن را تجربه کرده.

مدت زمان درمان: (طول درمان)

طول درمان در درمان به وسیلۀ طب سوزنی به نوع بیماری، ازمان بالای (مدت زمان مزمن بودن بیماری)، شدت بیماری، پیشرفت بیماری و گرفتاری احتمالی مریدیانهای دیگر بستگی دارد.طب سوزنی شامل یک درمان پریود یک می باشد.

معمولاً طول درمان مثلاً دردهای مزمن بین 3-1 ماه می تواند متغیر باشد. درمانی بدون دارو، بدون عارضه و با سیری کاملاً طبیعی، بطوریکه همانطور که بیماری آرام آرام و یا با حالتی حاد عضوی یا اعضایی را گرفتار کرده همان مسیر را به عکس در کانالها و یا مریدیانها طی می‌کند و با تعادل انرژی در مسیر مربوطه بیماری آرام آرام یا بطور ناگهانی از بدن بیمار خارج می شود.
منبع: وب سایت دکتر نسرین نبوی نژاد [ طب سوزنی ]

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha