جمعه ۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 61127

هشدا درباره کمبود دارو و اعلام داروهایی که بیماران خاص به آن احتیاج دارند از چند وقت پیش موضوعی بود که رسانه ها به کرات آن را اعلام کردند.

وعده جدید؛مشکلات دارویی حل می شود
سلامت نیوز: هشدا درباره کمبود دارو و اعلام داروهایی که بیماران خاص به آن احتیاج دارند از چند وقت پیش موضوعی بود که رسانه ها به کرات آن را اعلام کردند.

این بار وزیر بهداشت هشدار داد که نظام سلامت مانند دوران جنگ است. وی اعلام کرد زمانی که هنوز سختی های تحریم به این حد نرسیده بود گفتم که برای امسال باید کمربندها را ببندیم. امروز همان روز است، شرایط سختی داریم و باید با تدابیر لازم از این گردنه ها عبور کنیم.

اما این بار دکتر محمدرضا شانه ساز معاون داروی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با مهر وعده می دهد که مشکات دارویی کشور به زودی حل می شود و اگر ارز مرجع به موقع تخصیص یابد، تمامی کمبودهای دارویی کشور ظرف 2 ماه آینده جبران می شود.

وی ادامه می دهد: ممکن است برخی داروها به مدت یک هفته تا 10 روز دچار کمبود شده باشند اما به فوریت دارو وارد شده و مردم نگران نباشند. در مورد داروهای بیماران خاص و یارانه ای نیز ذخایر خوبی داریم، در خصوص برخی داروهای غیر هم که ضروری هستند در اسرع وقت به ذخایر چندماه قبلمان برسیم.

معاون داروی سازمان غذا و دارو گفت: با تخصیص ارز جدید مابقی کمبودها تهیه می شوند و اگر سیستم بانکی به همین طریق به تامین دارو اولویت بدهد، ذخایری که تهیه خواهیم کرد بازار را به صورت طبیعی بر می گرداند.

گرانی داروها
رهبر مژده ای آذر رئیس انجمن داروسازان حدود یک ماه پیش اعلام کرد که نوسانات نرخ ارز بر داروهای وارداتی و تولید داخل آثار منفی بسیاری تحمیل می کند و مسلما رفع این معضل منوط به تسریع بانکهای عامل در اجرایی شدن تصمیم شایسته دولت در خصوص اختصاص ارز به دارو است.

وی می افزاید: نوسان قیمت ارز روی داروها تاثیرگذار است به نحوی که در پرداخت هزینه خرید دارو و تامین آن، میان شرکت های تولیدکننده،واردکننده و توزیع کننده مشکلاتی به وجود آمده است. متاسفانه کارخانجات، تولید کنندگان و وارد کنندگان به مشکل برخورد کرده‌اند و در آینده نیز مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد چرا که شرکت‌های واردکننده به داروخانه‌ها الزام کرده‌اند که بایستی حتما خرید نقدی داشته باشند.ما هم به عنوان انجمن داروسازان به این مسئله معترض هستیم چون داروخانه‌ها قدرت خرید نقدی ندارند به این دلیل که در گذشته خرید به صورت چک‌های چند ماهه بود اما در حال حاضر این شرکت‌ها به داروخانه‌هایی که توان خرید نقدی ندارند دارو نمی‌دهند و این مسئله خود در آینده برای شرکت‌های بیمه و بیماران بیمه شده مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

در همین راستا دکتر سعید واقفی، عضو هیات علمی انجمن داروسازان درخصوص برخی داروهای بیماران خاص که عمدتا وارداتی بوده و تحت‌تأثیر نوسانات ارز قرار دارند در گفت وگو با فارس می گوید: قیمت دارو باید براساس ارز که مصوبه دولتی دارد عرضه شود حال اگر گزارش‌هایی مبنی بر تخلفات داروخانه‌ها منعکس می‌شود باید وزارت بهداشت را مقصر دانست که در مواقع بحرانی نظارت‌های خود را بیشتر کند تا تخلفی صورت نگیرد. اگر یک داروخانه دارویی را با نرخ ارز دولتی خریداری کرده ولی به‌دلیل شرایط اقتصادی فعلی به چندین برابر قیمت عرضه می‌کند قابل نظارت است.
منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha