بر اساس بررسی های انجام شده، موارد همزمانی سل و اچ آی وی افزایش یافته بطوریکه در حال حاضر از هر 10 مورد سل، یک مورد با عفونت اچ آی وی همراه است.

سلامت نیوز: بر اساس بررسی های انجام شده، موارد همزمانی سل و اچ آی وی افزایش یافته بطوریکه در حال حاضر از هر 10 مورد سل، یک مورد با عفونت اچ آی وی همراه است.
منصور خالصی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: متاسفانه بیماری سل، هنوز به عنوان یکی از علل مهم ناخوشی و مرگ و میر در جهان محسوب می شود.

وی افزود: در سالهای اخیر به دلیل الگوهای نامناسب زندگی و گسترش بیماری های مزمن و زمینه ای، موارد سل به ویژه سل فعال افزایش یافته است.

خالصی با بیان اینکه شیوع بیماری ایدز یکی از مهمترین دلایل افزایش موارد سل فعال بوده است، تاکید کرد: بر اساس بررسی های انجام شده، موارد همزمانی سل و اچ آی وی افزایش یافته بطوریکه در حال حاضر از هر10 مورد سل، یک مورد با عفونت اچ آی وی همراه است.

وی یاد آور شد: علاوه بر سل بیماری های دیگری همچون دیابت، نارسایی های مزمن کلیوی، برخی از انواع سرطان و مشکلات و نارسایی های گزارشی نیز در افزایش موارد سل فعال نقش بسیار مهمی داشته اند.

خالصی اظهار داشت: البته برخی از شیوه های زندگی نیز در گسترش موارد سل فعال نقش داشته اند که از مهمترین آنها می توان به مصرف خود سرانه داروها اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: مجموع عوامل فوق علاوه بر اینکه در فعال کردن سل نهفته نقش دارند، بلکه می توانند موجب کاهش اثر بخشی درمان نیز شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha