شنبه ۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 61135

این روزها چه در هیأت‌ها و چه در خانه‌ها، بساط نذری هم حسابی به راه است؛ از شربت‌هایی كه در لیوان‌های یك بار مصرف به رهگذران تعارف می‌شود تا قربانی‌كردن گوسفند و ردیف دیگ‌هایی كه عطر و بوی برنج و خورشتش محله را پر می‌كند؛ اما در این میان آنچه مهم است رعایت بهداشت و نكات تغذیه‌ای است تا سلامت مصرف‌كنندگان هم به بهترین شكل ممكن حفظ شود.

نذرتان را با سلامت ادا كنید
سلامت نیوز : محرم كه از راه می‌رسد، شهر و روستا حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد. در هر گوشه‌ای هیأتی برپا شده و چهاردیواری‌ای سیاه‌پوش می‌شود تا عزاداران بیایند و بشنوند و بگریند و چیزی بیاموزند تا برای داشتن زندگی بهتر كمك حالشان باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ این روزها چه در هیأت‌ها و چه در خانه‌ها، بساط نذری هم حسابی به راه است؛ از شربت‌هایی كه در لیوان‌های یك بار مصرف به رهگذران تعارف می‌شود تا قربانی‌كردن گوسفند و ردیف دیگ‌هایی كه عطر و بوی برنج و خورشتش محله را پر می‌كند؛ اما در این میان آنچه مهم است رعایت بهداشت و نكات تغذیه‌ای است تا سلامت مصرف‌كنندگان هم به بهترین شكل ممكن حفظ شود.

دكتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران ضمن تاكید بر اهمیت رعایت بهداشت در تهیه و طبخ غذاهای نذری به جام‌جم می‌گوید: اولین و ساده‌ترین موردی كه در این زمینه باید در نظر داشته باشید رعایت بهداشت هنگام تهیه غذاهای نذری است، كه در این مورد می‌توان به تمیز نگه داشتن دست‌ها، اطمینان از تمیزبودن ظروف، وسایل آشپزخانه و مواد اولیه و نظایر اینها اشاره كرد.

وی ضمن تاكید بر اهمیت انتخاب ظرف‌های مناسب برای پخش غذاهای نذری نیز چنین توضیح می‌دهد: با توجه به حجم زیاد غذاهایی كه در این روزها تهیه می‌شود، معمولاً افراد توزیع این غذاها را در ظروف پلاستیكی یك بار مصرف انجام می‌دهند؛ در حالی كه باید توجه داشته باشید این نوع ظروف به هیچ وجه برای پخش غذاها یا نوشیدنی‌های گرم و داغ مناسب نیست.

به گفته این متخصص تغذیه، گرمای زیاد خوراكی‌ها و نوشیدنی‌هایی كه درون این ظرف‌ها ریخته می‌شود، موجب انتقال مواد شیمیایی از ظرف به داخل غذا شده و مشكلات متعددی برای مصرف‌كننده غذا یا نوشیدنی ایجاد می‌كند.

به توصیه دكتر وفا، برای توزیع خوراكی‌های داغ اصلاً نباید از ظروف پلاستیكی استفاده كنید و به جای آنها باید از ظرف‌های مناسب یا ظروف یك‌بار مصرف كاغذی كمك بگیرید.

نه خیلی چرب، نه خیلی شیرین!

خیلی‌ها اعتقاد دارند غذا هر چه چرب‌تر باشد، لذیذتر است! با این‌كه شاید چنین باوری چندان هم اشتباه نباشد، اما به هیچ‌وجه نباید سلامت خود و دیگران را فدای خوشمزگی غذا كنید و به همین بهانه مقدار قابل توجهی روغن به آن بیفزایید. البته این موضوع در مورد خوراكی‌های شیرین مانند شله‌زرد به نوع دیگری رخ می‌نماید و معمولاً برای خوش‌طعم‌شدن این نوع خوراكی‌ها، از شكر و شیرینی بیشتری استفاده می‌شود. در حالی كه هیچ‌یك از متخصصان تغذیه چنین شیوه‌ای را تائید نمی‌كنند و مصرف غذاهای خیلی چرب یا خیلی شیرین را برای سلامت انسان مضر می‌دانند.

دكتر وفا نیز با تائید این مطلب خاطرنشان می‌كند: بعضی از غذاهای نذری معمولا خیلی شیرین بوده یا هنگام تهیه آن از مقدار زیادی روغن استفاده می‌شود؛ در حالی كه هر دوی این موارد می‌تواند برای سلامت همه افراد دردسرساز باشد. بنابراین در صورتی كه تصمیم دارید چنین خوراكی‌ها یا غذاهایی تهیه ‌كنید، حتماً از مقدار كمتری شكر یا روغن استفاده كنید تا سلامت افرادی را كه از این غذاها میل می‌كنند به خطر نیندازید. به گفته وی، چربی زیاد غذا به دریافت كالری بیش از حد در یك وعده غذایی منجر می‌شود و در نتیجه می‌تواند مشكلاتی را برای گروه‌های سنی و جنسی مختلف در پی داشته باشد.

شورش را درنیاورید

قبول دارید نمكدان پای ثابت سفره‌های ما شده است؟ اینقدر به نمكدان و نمك پاشیدن روی غذا عادت كرده‌ایم كه گاهی حتی قبل از چشیدن غذا هم از آن استفاده می‌كنیم و غذا را كمی از آنچه هست هم شورتر می‌خوریم. متخصصان هم بارها و بارها درباره مضرات مصرف زیاد نمك گفته‌اند؛ اما بعضی وقت‌ها واقعاً گوش شنوایی وجود ندارد!

بنابراین خیلی عجیب نیست اگر بعضی از غذاهای نذری آنقدر شور باشد كه كمبود نمكدان را هم جبران كند؛ گویا حالا كه فرصتی برای نمك پاشیدن روی غذا نیست، از قبل مشكل را حل كرده‌اند! غافل از این‌كه این شیوه نه‌تنها راه‌حل مشكل نیست، بلكه موجب ده‌ها مساله و مشكل دیگر هم می‌شود.

دكتر وفا در این باره می‌گوید: مصرف زیاد نمك یا ادویه‌ها به هیچ‌وجه برای تهیه غذاهای نذری توصیه نمی‌شود و بهتر است غذاها را بیش از حد شور نكنید.

همچنین متخصصان تاكید می‌كنند از سنگ نمك برای تهیه غذا استفاده نشود و به جای این سنگ‌ها، نمك‌های بهداشتی موجود در بازار را مصرف كنید.

غذای سالم با مواد اولیه مناسب

بی‌شك برای تهیه یك غذای خوش‌طعم و سالم باید از مواد اولیه مناسب هم استفاده شود بنابراین اگر شما هم درصدد تهیه غذای نذری هستید، حتماً این موضوع را در نظر داشته باشید، به عنوان مثال اگر برای پخت غذاهایی كه حاوی گوشت است، از گوشت‌های نامرغوب كه چربی زیادی دارد استفاده كنید، حتما مشكلاتی را برای مردم به وجود خواهید آورد.

آن‌طور كه دكتر وفا می‌گوید در چنین شرایطی چربی زیاد گوشت وارد غذا شده و چون این چربی در گروه چربی‌های اشباع قرار می‌گیرد، فوق‌العاده مضر خواهد بود بنابراین بدون این‌كه فرد مصرف‌كننده متوجه شود، با مصرف این‌گونه غذاها مقدار زیادی چربی مضر نیز مصرف خواهد كرد.

به گفته وی، تولیدكنندگان این غذاها و افرادی كه می‌خواهند در این روزها غذای نذری‌شان را میان مردم پخش كنند، حتماً باید به مرغوبیت و سلامت مواد اولیه توجه داشته و از بهترین مواد استفاده كنند.

غذای بیشتر، كیفیت كمتر!

بسیاری از افرادی كه در این روزها مشغول تهیه غذاهای نذری می‌شوند، ناچارند مراحلی از پخت غذا را در روزهای قبل انجام دهند تا همه كارها بموقع انجام شود. اما سوالی كه پیش می‌آید این است كه این كار مشكلی برای مصرف‌كنندگان ایجاد نمی‌كند؟

دكتر وفا به این سوال چنین پاسخ می‌دهد: با توجه به این‌كه میان مقدار غذای تولیدی و كیفیت آن رابطه معكوسی وجود دارد، هرچه غذای بیشتری آماده شود كیفیت هم به همان نسبت كاهش می‌یابد بنابراین در مورد غذاهای نذری با تعداد زیاد بهتر است این كار در چند آشپزخانه یا مركز تهیه و طبخ غذا انجام شود.

به گفته این متخصص تغذیه، در صورتی كه بخشی از غذا 24 ساعت زودتر آماده شود، حتماً بركیفیت آن تاثیر می‌گذارد و احتمال آلودگی‌ نیز بیشتر می‌شود. علاوه بر این، زمانی‌كه غذا پس از طبخ برای مدتی نگهداری‌‌شده و دوباره گرم شود، مواد مغذی موجود در آن از بین رفته و از نظر ارزش غذایی كیفیت آن بشدت كاهش پیدا می‌كند.

با توجه به همه این موارد باید خاطرنشان كرد، تعداد غذای كمتر و با كیفیت بهتر راه مناسبی برای نذری دادن است و سخن آخر این كه در این ایام، سلامت نذری‌ها باید بیش از هر چیز دیگر مد نظر قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha