شنبه ۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 61136

ناگهان درد شدیدی در ناحیه كمر و ستون فقرات به سراغت می‌آید، بخصوص وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوی یا كار سنگینی انجام می‌دهی، كمرت بشدت درد می‌گیرد. با كمی استراحت، این درد آزاردهنده تخفیف می‌یابد، اما بسرعت با نشستن یا كار كردن دوباره به سراغت می‌آید.

در باره دیسك كمر چه میدانید ؟
سلامت نیوز : ناگهان درد شدیدی در ناحیه كمر و ستون فقرات به سراغت می‌آید، بخصوص وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوی یا كار سنگینی انجام می‌دهی، كمرت بشدت درد می‌گیرد. با كمی استراحت، این درد آزاردهنده تخفیف می‌یابد، اما بسرعت با نشستن یا كار كردن دوباره به سراغت می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اینها نشانه‌هایی آشنا برای تمام كسانی است كه ابتلا به دیسك كمر را تجربه كرده‌اند؛ دیسك كمر یا ضایعه‌ای كه بهترین درمان آن در اصلاح الگوی زندگی، بهره‌گیری از رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش‌های تقویت‌كننده عضلات پشت و كمر خلاصه می‌شود.

دكتر بهروز توانا، مدیر گروه طب فیزیكی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی ارتش در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: تشخیص دیسك كمر از طریق معاینه بالینی و روش‌های كم‌هزینه‌ای چون نوار عضله و آزمایش خون برای اطمینان از مبتلانبودن بیمار به تب مالت (زیرا بیماری تب مالت نیز با درد شدید در ناحیه كمر همراه است) ممكن بوده و نیازی به انجام ام‌آرآی ندارد، مگر در زمانی كه درمان جراحی به بیمار توصیه شود كه در اغلب موارد، جراحی نیز توصیه نمی‌شود.

دیسك كمر چیست ؟

دیسك غضروفی است كه بین دو مهره قرار گرفته است و همچون فنری از فشار مهره بالایی كمر به مهره پایینی جلوگیری به عمل می‌آورد، اما زمانی دچار دیسك كمر می‌شویم كه به دلیل ورزش سنگین، چاقی، تصادفات، موارد مادرزادی، جابه‌جایی مهره‌ها، آرتروز و بالابودن سن، دیسك دچار ضایعه شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و محتویات داخل آن بیرون می‌زند.

البته جالب است بدانید این ساختار باعث جلوگیری از افتادن دیسك در نخاع و فشار روی اعصاب و در نهایت جلوگیری از اختلال اعصاب و فلج قسمتی از عصب می‌شود.دكتر توانا با تاكید بر این‌كه بیرون‌زدن دیسك به واردشدن فشار به ریشه‌های عصبی ناحیه كمر و درد شدید در قسمت فوقانی یا تحتانی كمر منجر می‌شود، می‌افزاید: البته شغل‌های سنگین، برخی ورزش‌ها چون وزنه‌برداری، خم و راست‌شدن زیاد، بلندكردن اجسام سنگین، نشستن طولانی‌مدت و به‌دنبال آن ضعف عضلات، زایمان‌های مكرر و افزایش وزن می‌تواند در ابتلا به دیسك كمر بسیار موثر باشد.

نشستن و راه رفتن، همراه با درد

دیسك كمر از دردهای مزمنی است كه بیش از 60 درصد افراد جامعه و بخصوص زنان شاغلی را كه پشت‌میزنشین هستند، گرفتار می‌كند.این بیماری سن خاصی ندارد و می‌توان زمان شروع آن را از هجده سالگی ذكر كرد. جالب است بدانید در میان ورزشكاران؛ اسب‌سواران، بازیكنان فوتبال، ژیمناستیك‌كاران، كشتی‌گیران و وزنه‌برداران بیش از دیگران گرفتار این بیماری می‌شوند.

دكتر توانا با تاكید بر این‌كه گرفتن شرح حال و موقعیت شغلی فردی كه با درد كمر به متخصص مراجعه می‌كند، در تشخیص دیسك بسیار تعیین‌كننده است، می‌گوید: تغییر موقعیت و جابه‌جایی ناگهانی هنگام بلندشدن از خواب، راه‌رفتن و نشستن طولانی با درد بسیار زیاد در مبتلایان به دیسك كمر همراه است.از سوی دیگر با استراحت و دراز كشیدن، درد ناشی از دیسك تا اندازه‌ای تخفیف پیدا می‌كند، اما از بین نمی‌رود. همچنین این افراد در اندام‌های تحتانی چون پا احساس سوزش دارند.

اصلاح الگوی زندگی،موثرترین درمان

به گفته دكتر توانا، درصد زیادی از مبتلایان به دیسك كمر احتیاجی به عمل جراحی ندارند و با تغییر الگوی زندگی و انجام تمرینات ورزشی و به كارگیری دستگاه‌ها و وسایل كمكی و روش‌های موجود در حیطه تخصصی طب فیزیكی بهبود می‌یابند.

مدیر گروه طب فیزیكی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی ارتش با تاكید بر این‌كه درد كمر، گردن و زانو از شایع‌ترین مشكلات عصبی ـ عضلانی در كشور است، اضافه می‌كند: از یك كودك دچار فلج مغزی تا افراد مسنی كه دچار ناراحتی‌های عصبی ـ عضلانی می‌شوند، همگی در ردیف دریافت‌كنندگان خدمات طب فیزیكی و توانبخشی قرار می‌گیرند.آموزش‌های شغلی و جلوگیری از نشستن مداوم و طولانی و تقویت عضلات كمر از طریق انجام ورزش‌های خاص به از بین رفتن دردهای ناشی از دیسك و ترمیم آن بسیار كمك می‌كند.

وی در ارتباط با خودداری مبتلایان به دیسك از مصرف مواد غذایی كه طبع سردی دارد، می‌گوید: بر این اساس مصرف گوشت گاو و لبنیات تهیه‌شده از شیر گاو و سایر مواد غذایی كه طبع سرد دارد، مثل بادمجان و گوجه‌فرنگی به مبتلایان به دیسك كمر توصیه نمی‌شود، چرا كه این دسته از خوراكی​ها باعث تحریك درد می‌شود.

به جراحی فكر نكنید

درمان ضایعات دیسك با كمك لیزر به عنوان روشی درمانی در حوزه طب فیزیكی مطرح است، اما جراحی در حیطه تخصص طب فیزیكی و توانبخشی قرار نمی‌گیرد.دكتر توانا با تاكید بر این‌كه ترمیم دیسك با اصلاح الگوی زندگی و تغذیه تا چهل سالگی امكان‌پذیر است و نیازی به جراحی ندارد، تاكید می‌كند: به بیان دیگر درصد زیادی از موارد ابتلا به دیسك نیازمند به‌كارگیری جراحی نیست و با انجام اعمال تقویتی، دستگاه‌های كمكی و روش‌های موجود در حیطه تخصصی طب فیزیكی بهبود پیدا می‌كند. البته تشخیص صحیح ضایعات دیسك بسیار حائز اهمیت است، چراكه متاسفانه به علت شباهت علامت‌های ضایعات دیسك با دیگر دردها، شاهد تشخیص‌های اشتباه در این خصوص هستیم.

این متخصص طب فیزیكی می‌افزاید: در بسیاری موارد شاهد آن هستیم كه اصلاح نوع نشستن، خوابیدن، برداشتن اجسام از روی زمین، جلوگیری از خم‌‌شدن و انجام ورزش‌های تقویت‌كننده عضلات پشت و كمر، همچنین ورزش‌های مختلف آب‌درمانی در كنار انجام فیزیوتراپی و الكتروتراپی در درمان دیسك، جلوگیری از پیشرفت و كنترل درد‌های شدید آن بسیار موثر است، اما اگر بیماری به دلیل تشخیص دیرهنگام در مراحل بسیار پیشرفته باشد، درمان جراحی توصیه می‌شود. فراموش نكنید كه برخلاف باور غلط موجود در میان مردم، تزریق یك تا سه نوبت آمپول كورتن كه با تركیبات ضدالتهابی همراه است، برای كمك به درمان دیسك كمر و كاهش درد ناشی از آن با عارضه منفی (كمك به پوكی استخوان) برای بیمار همراه نیست.

متخصصان طب فیزیكی تاكید می‌كنند كه در صورت درمان‌نشدن بموقع دیسك كمر، به مرور زمان آب دیسك كمتر می‌شود و در معرض پارگی قرار می‌گیرد، اما با به‌كار‌گیری تكنیك‌های درمانی طب فیزیكی و اصلاح روش زندگی، این بیماری در بسیاری موارد قابل درمان خواهد بود. فراموش نكنید آمارها نشان می‌دهد پس از عمل جراحی دیسك كمر، بسیاری از بیماران به‌طور مجدد دچار درد كمر می‌شوند. پس باید بدانید جراحی ایستگاه پایانی دیسك كمر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha