شنبه ۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 61138

واكسن سرماخوردگی شامل چند ویروس شناخته شده و ضعیف است كه از طریق تزریق عضلانی می‌تواند حدودی بیمار را در برابر بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی محافظت كند.

ابهاماتی درباره واكسن سرماخوردگی
سلامت نیوز : واكسن سرماخوردگی شامل چند ویروس شناخته شده و ضعیف است كه از طریق تزریق عضلانی می‌تواند حدودی بیمار را در برابر بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی محافظت كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ دامنه تاثیر این واكسن‌ها را بیشتر از 50 درصد تخمین می‌زنند، اما درباره آنها شایعاتی هم وجود دارد كه در ذیل به برخی از آنها به صورت علمی‌تر پرداخته خواهد شد.با فرارسیدن فصل سرما و سرماخوردگی، بیشتر شركت‌های داروسازی خودشان را برای تولید و ساخت واكسن‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی آماده می‌كنند.

امسال هم مثل گذشته احتمالا میلیون‌ها واكسن مختلف آنفلوآنزا تولید می‌شود، آن هم برای فصلی كه پیش‌بینی‌ها آن را بسیار پرالتهاب توصیف كرده‌اند، اما بسیاری از افراد، افسانه‌هایی را كه درباره واكسن‌های سرماخوردگی شنیده‌اند، باور كرده‌اند.

برخی از این افسانه‌ها مثبت و برخی منفی‌اند. درست است كه واكسن‌ها معجزه نمی‌كنند و ویروس‌های هر منطقه با منطقه جغرافیایی دیگر تفاوت‌هایی دارند، اما به هر حال نادیده گرفتن واكسن‌ها باعث می‌شود شخص از مزایای آنها هم غفلت نماید. برخی از این افسانه‌ها عبارت است از:

افسانه اول:

واكسن می‌تواند شما را به بیماری آنفلوآنزا مبتلا كند.

این معمول‌ترین شایعه‌ای است كه در مورد واكسن‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی شنیده می‌شود، اما به سادگی می‌توان اقرار كرد كه این امر واقعیت ندارد. واكسن تنها می‌تواند یك سری عوارض خفیف را در بدن ایجاد كند. در زمان تزریق ممكن است كمی احساس درد یا سوزش داشته باشید، اما این مساله معمولا موقتی است.

از طرف دیگر همین مساله گواه آن است كه واكسن در حال انجام كاری است كه برای آن برنامه‌ریزی شده است. همین نشانه‌های ساده، پزشك را آگاه می‌كند كه بدن شخص نسبت به دارو از خود واكنش مناسبی نشان داده است. البته نباید نشانه‌های ساده و خفیف را با بیماری اشتباه گرفت.

ممكن است پس از تزریق واكسن، شخص تصور كند بدنش كمی گرم‌تر شده یا حتی برای یك یا دو روز بدن درد داشته باشد، اما توجه داشته باشید كه آنفلوآنزای واقعی باعث می‌شود فرد مدت یك هفته بستری شود یا این كه حتی تب داشته باشد.

تزریق واكسن‌های سرماخوردگی برای كودكان توصیه می‌شود. علت این امر نزدیكی كودكان به اقشار مختلف است، از همسالانشان گرفته تا معلمان حتی خواهر و برادرها، بزرگسالان و پدربزرگ و مادربزرگ نیز از این قاعده مستثنی نیستند. كودكان بزرگ‌ترین ناقلان بیماری آنفلوآنزا هستند و به همین سبب تزریق واكسن به آنها می‌تواند دامنه وسیعی از افراد را از خطر ابتلا به بیماری مصون نگه دارد.

افسانه دوم:

باید آنقدر صبر كنید تا هوا سرد شود، آنگاه برای تزریق واكسن سرماخوردگی اقدام كنید.

برخی از مردم نگران هستند كه اگر زودتر از موقع واكسن را تزریق كنند، زمانی كه هوا در زمستان به اوج سردی می‌رسد دیگر اثری از دارو در بدنشان باقی نمانده باشد. واقعیت این است كه تزریق واكسن حتی در مرداد هم می‌تواند در تمام طول فصل سرما از بدن محافظت كند. افراد مسن اغلب نگران همین مساله هستند، اما توجه داشته باشید كه این قاعده در مورد آنها نیز صدق می‌كند.

افسانه سوم:

آنفلوآنزا تنها با عطسه منتقل می‌شود!

میكروب‌ها به راحتی منتقل می‌شوند و آنفلوآنزا یك بیماری مسری است. یك كودك می‌تواند به راحتی بیماری را به كودك دیگر انتقال دهد و عاقبت هم پای بیماری به منزل باز شود. به همین دلیل است كه متخصصان توصیه می‌كنند در طول فصل سرماخوردگی دست‌های خود را بیشتر بشویید و ضدعفونی كنید.

 اهمیت این مساله در كودكان چند برابر است. ساده‌ترین كار این كه از ژل‌های پاك‌كننده استفاده شود، اما حتما توجه داشته باشید كه آنها باید حداقل 65 تا 95 درصد الكل ضدعفونی داشته باشند. اگر آب و صابون در دسترس باشد كه چه بهتر در این صورت می‌توانید بسادگی خودتان را از شر میكروب‌ها راحت كنید، اما حتما دست‌هایتان را خوب آبكشی كنید.

افسانه چهارم:

واكسن‌های آنفلوآنزا از شما در برابر ویروس‌های جدید محافظت نمی‌كنند.

از زمان شیوع ویروس N1، H1 در سال 1388 تا شیوع آنفلوآنزای خوكی و مرغی به نظر می‌رسد كه همیشه یك ویروس جدید وجود دارد تا خبرساز شود، اما محققان، میكروب‌ها و ویروس‌های جدید را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهند؛ از انواع خطرناك گرفته تا انواع عادی.

در هر حال محققان توانسته‌اند قدم‌های مثبتی برای مهار آنها بردارند. سازمان بهداشت جهانی، مراكز كنترل و پیشگیری از بیماری‌ها همه انواع میكروب‌ها و ویروس‌هایی را كه به نظرشان می‌توانند در ماه‌های آینده مشكل‌ساز شوند، جمع‌آوری كرده و تحقیقات گسترده‌ای روی آنها انجام می‌دهند.

هر ساله واكسن‌ها براساس همین تحقیقات تغییر می‌كنند. ویروس‌های آنفلوآنزا چند نوع هستند كه از مهم‌ترین آنها ویروس آنفلوآنزای نوع الف است. ویروس نوع الف، سه پروتئین غشایی (HA,NA,M2) دارد. تشخیص ویروس آنفلوآنزای نوع الف از نوع ب سخت است، اما آنها به هر حال تفاوت‌هایی با هم دارند.

به عنوان مثال ویروس آنفلوآنزای نوع ب،چهار پروتئین دارد. هر ساله دو نوع از ویروس‌های آنفلوآنزای نوع الف و یك نوع از ویروس‌های نوع ب به واكسن‌ها اضافه می‌شود، اما همچنان تلاش محققان در این عرصه ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha