شنبه ۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 61139

خیلی‌ها لثه‌ را فراموش می‌كنند؛ گویا اصلاً آن را نمی‌بینند و براحتی از كنارش می‌گذرند؛ از نظر این افراد بیماری‌های لثه یا مهم نیست یا اگر مشكلی ایجاد شود، چنان شدید و وحشتناك است كه كاری از دست ما برنمی‌آید.

وقتی خون جلوی لثه‌ها را می‌گیرد
سلامت نیوز : بسیاری از ما بعضی از اعضای بدن را براحتی نادیده می‌گیریم و اهمیت آنها را فراموش می‌كنیم. البته این فراموشی و غفلت بیشتر در مورد بخش‌هایی از بدن است كه چندان با آنها درگیر نیستیم و خیلی كاری به آنها نداریم؛ مثلاً كمتر پیش می‌آید كسی از اهمیت دست و پاهایش غافل شود یا یادش برود چشم‌ها و گوش‌هایش چه نعمت بزرگی به حساب می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اما خیلی‌ها لثه‌ را فراموش می‌كنند؛ گویا اصلاً آن را نمی‌بینند و براحتی از كنارش می‌گذرند؛ از نظر این افراد بیماری‌های لثه یا مهم نیست یا اگر مشكلی ایجاد شود، چنان شدید و وحشتناك است كه كاری از دست ما برنمی‌آید.

این در حالی است كه متخصصان و دندانپزشكان تاكید می‌كنند یكی از شایع‌ترین علت‌های بروز مشكلات لثه رعایت نكردن بهداشت است؛ یعنی براحتی و بدون كمترین دردسر و هزینه‌ای می‌توان بسیاری از این مشكلات را برطرف كرد.

دكتر داریوش حمیدزاده، جراح و دندانپزشك با بیان این كه لثه در شرایط عادی قوامی محكم و انعطاف‌پذیر دارد و به رنگ صورتی كمرنگ است، به جام‌جم می‌گوید: خونریزی‌های لثه بر اثر پرخون شدن، التهاب و تورم عروق آن نواحی ایجاد می‌شود كه این التهاب‌ها می‌تواند به صورت اولیه بروز كند یا این‌كه ثانویه باشد.

وی می‌افزاید: یكی از شایع‌ترین علت‌های خونریزی لثه به صورت اولیه، رعایت نكردن بهداشت و استفاده نكردن از مسواك و نخ دندان است. در چنین شرایطی تجمع مواد غذایی و میكروب‌ها پس از مدتی باعث ایجاد پلاك میكروبی شده و در نتیجه به التهاب لثه و پرخون‌شدن آن منجر می‌شود كه با كوچك‌ترین تماس خارجی لثه خونریزی خواهد كرد.

دكتر حمیدزاده درباره عوامل موثر در بروز خونریزی‌های ثانویه نیز چنین توضیح می‌دهد: خونریزی ثانویه بر اثر عوامل مختلفی از جمله بیماری‌های خونی مانند تالاسمی یا انواع سرطان‌ها مثل سرطان خون ایجاد خواهد شد. این مساله همچنین می‌تواند به عنوان عوارض جانبی برخی داروها نیز پس از مصرفشان بروز كند.

به گفته این دندانپزشك، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی كه برای درمان تومورهای ناحیه سر و گردن به كار می‌رود نیز باعث از بین رفتن غدد بزاقی و در نتیجه خشكی دهان‌شده و انعطاف‌پذیری لثه را كاهش می‌دهد. بنابراین در این مواقع شاهد آسیب‌پذیری بیشتری در این نواحی هستیم.

خانم‌های باردار بیشتر مراقب باشند

خانم‌های باردار معمولاً به تغذیه خود بیشتر از قبل اهمیت می‌دهند، سعی می‌كنند سرما نخورند و به هیچ بیماری‌ای‌ مبتلا نشوند و در كل 9 ماه مراقب هستند تا بدون هیچ مشكلی دوران بارداری به پایان برسد و نوزادی سالم و سرحال به دنیا بیاورند.

سلام اما در این زمان هم خیلی‌ها فراموش می‌كنند بیشتر از قبل به دندان‌ها و لثه‌هایشان رسیدگی كنند. شاید آنها نمی‌دانند تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث التهاب، تورم و پرخون‌شدن لثه‌ها می‌شود.

دكتر حمیدزاده ضمن بیان مطلب فوق یادآور می‌شود: خانم‌های باردار باید بهداشت دهان و دندان را بخوبی رعایت كنند و به این موضوع توجهی جدی داشته باشند. در برخی موارد، افزایش حجم لثه در این گروه از افراد به صورت شبه‌تومور نمایان می‌شود كه به آن تومور حاملگی (Pregnancy Tumor) می‌گویند. البته پس از گذشت زمانی حدود دو ماه پس از تولد نوزاد، این مساله كاهش یافته و طی یك‌سال لثه بتدریج به وضع قبل از بارداری برمی‌گردد.به گفته وی، چنین شرایطی در اثر افزایش هورمون پروژسترون در خون ایجاد می‌شود كه باعث انبساط مویرگ‌های لثه و در نتیجه پرخونی و تحریك‌پذیری بیشتر آنها خواهد شد.

با توجه به آنچه گفته شد، انتظار می‌رود در دوران یائسگی نیز چنین تغییراتی در دهان ایجاد شود. آن‌طور كه دكتر حمیدزاده می‌گوید در دوران یائسگی بر اثر كاهش سطح هورمون‌های زنانه و بخصوص استروژن، مخاط دهان خشك و شكننده‌ شده و بسیار آسیب‌پذیرتر از قبل خواهد شد.وی می‌افزاید: اختلال در متابولیسم، نقص سیستم ایمنی یا كمبود برخی ویتامین‌ها نیز از جمله عواملی به حساب می‌آید كه باعث تضعیف لثه و در نتیجه خونریزی آن می‌شود.

افتادن شیری‌ها، رویش دائمی‌ها

گاهی لثه كودكان هم دچار خونریزی می‌شود و پدر و مادر را حسابی نگران می‌كند، اما باید بدانیم همزمان با رویش دندان‌های دائم و هنگامی كه دندان‌های شیری یكی‌یكی می‌افتد، لثه كودكان هم بسیار پرخون‌تر از قبل خواهد شد.

دكتر حمیدزاده در این زمینه خاطرنشان می‌كند: هنگامی كه دندان‌های دائم در حال رویش است، لثه پرخون‌تر از قبل می‌شود و در نتیجه ممكن است شاهد خونریزی لثه باشیم؛ ولی پس از استقرار دندان‌های دائم و تكامل آنها، لثه هم استحكام خود را بازمی‌یابد و چنین خونریزی‌هایی كمتر می‌شود. البته در صورتی كه خونریزی لثه‌ها تكرار شود یا هنگام افتادن دندان‌ها شیری نباشد، حتماً باید برای بررسی‌های بیشتر به متخصص مراجعه كرد و نظر او را جویا شد.

رعایت بهداشت، بهترین راه پیشگیری

خونریزی لثه برای هیچ فردی خوشایند نیست و هیچ كس دوست ندارد دائم چنین وضعی برایش تكرار شود، اما متأسفانه خیلی‌ها تصور می‌كنند باید با مشكل خونریزی لثه بسازند و می‌گویند كاری از دست‌شان ساخته نیست. در حالی كه به توصیه دكتر حمیدزاده برای پیشگیری از بروز خونریزی لثه و ایجاد چنین مشكلاتی باید بهداشت دهان و دندان را به صورت دقیق و منظم رعایت كنید.

این دندانپزشك تاكید می‌كند: مسواك زدن به شیوه مناسب و استفاده از نخ دندان ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین شیوه‌ها برای كاهش چنین مشكلاتی به حساب می‌آید. همچنین در مواردی كه پزشك تجویز می‌كند باید از دهانشویه‌هایی برای كاهش خونریزی لثه استفاده كنید.به گفته وی، مراجعه دوره‌ای و منظم به دندانپزشك كه باید هر شش ماه یك بار انجام شود نیز می‌تواند به طرز چشمگیری خونریزی لثه را كاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha