شنبه ۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 61146

شاید باورش سخت باشد، اما چنانچه دارویی كه برای درمان بیماری شما از سوی پزشك متخصص تجویز شده است تا مدت زمان مشخص و به میزان تعیین‌شده مصرف شود، می‌تواند یك راه‌حل درمانی موثر تلقی گردد و خارج از این چارچوب هم می‌تواند اثرات مخربی را بر بدنتان به جا گذارد.

آنچه باید درباره دارو بدانید
سلامت نیوز : شاید باورش سخت باشد، اما چنانچه دارویی كه برای درمان بیماری شما از سوی پزشك متخصص تجویز شده است تا مدت زمان مشخص و به میزان تعیین‌شده مصرف شود، می‌تواند یك راه‌حل درمانی موثر تلقی گردد و خارج از این چارچوب هم می‌تواند اثرات مخربی را بر بدنتان به جا گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ با وجود آن‌كه بارها توصیه شده است كه قبل از مصرف هر دارو به نام دارو و مطالب توصیه شده روی بسته‌بندی آن و بروشور داخل جعبه توجه كنید و پزشك یا داروساز را از موارد و بیماری‌های خاص خود یا مصرف داروهای دیگر، برای جلوگیری از تداخلات دارویی و كاهش اثرات مثبت درمانی آن آگاه كنید، اما در بسیاری اوقات نسبت به این موارد بی‌توجه هستیم.بی‌شك آگاهی از روش صحیح مصرف و نگهداری دارو و جلوگیری از مصرف خودسرانه و ناآگاهانه آن می‌تواند باورهای غلط مبنی بر بی‌تاثیربودن برخی داروها را از بین‌ببرد.

دكتر مهنوش محمدی، داروساز و كارشناس امور دارویی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: دارو اگر به‌اندازه و صحیح مصرف شود، موثر خواهد بود و هرتوصیه‌ای برای زمان و نوع مصرف دارو لزوما برای دیگر داروها یكسان نیست، اما یك توصیه كلی وجود دارد ‌كه براساس آن بجز بیماران كلیوی همه افراد باید داروهایشان را با مقادیر زیادی آب مصرف كنند، چراكه آب فراوان می‌تواند به دفع ضایعات و سموم بدن كمك كند.

نگهداری دارو در یخچال ممنوع

خیلی‌ها تصور می‌كنند كه یخچال محیط مناسبی برای نگهداری داروهاست، در حالی كه داروها را باید در جای خشك و خنك و دور از نور مستقیم نگهداری كرد، مگر این‌كه روی بسته‌بندی دارو شرایط خاصی برای نگهداری آن توصیه شده باشد.

دكتر محمدی در ارتباط با شرایط نگهداری دارو می‌گوید: قبل از مصرف هر دارویی باید به تاریخ انقضای دارو توجه كرد و پس از اتمام دوره انقضا نباید آن را در كنار دیگر داروها نگه‌داشت، بخصوص در مورد قطره‌های چشمی پس از بازشدن، تا مدت ذكر شده روی جعبه یا بروشور قابل نگهداری است. همچنین داروهای یخچالی در صورتی كه بیشتر از  ۲۴ ساعت خارج از یخچال مانده باشد، غیرقابل مصرف است.

فراموش‌كردن زمان مصرف دارو

بارها برای همه ما پیش آمده كه مصرف یك دز دارو بخصوص داروهای بیماری‌های عفونی (آنتی‌بیوتیك) را كه باید در زمان‌های مشخصی مصرف شود، فراموش می‌كنیم. در چنین شرایطی برخی می‌گویند كه به محض یادآوری بلافاصله دارو را مصرف كنید، اما برخی دیگر معتقدند كه اگر زمان اندكی تا مصرف دز بعدی مانده باشد، باید از دوبرابر‌كردن مقدار آن خودداری كرد.

دكتر محمدی در این ارتباط می‌گوید: زمان مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها در اثربخشی آن بسیار موثر است، اما در ارتباط با نحوه عملكرد هنگام از یاد بردن یك دز دارو توصیه یكسانی وجود ندارد و تنها پزشك متخصص می‌تواند به بیمار بگوید كه چگونه عمل كند، چراكه در برخی موارد مصرف دو دز از دارو در فاصله زمانی نزدیك به هم می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

این داروساز با تاكید بر دقت والدین بر انجام روش صحیح درست‌كردن شربت آنتی‌بیوتیك برای كودكان ادامه می‌دهد: برای این منظور ابتدا باید شیشه حاوی پودر دارو را خوب تكان داد و آن را با آب جوشیده سرد شده تا حدی كمتر از خط تعیین شده روی شیشه پر كرد و پس از حل شدن كامل پودر در آب، شیشه را تا میزان روی شیشه پر كرد.

نكته مهم‌تر آن‌كه حتی اگر محتوای دارو تا پایان دوره درمان، كه باید به طور كامل طی شود به اتمام نرسید، باید آن را دور انداخت، چرا كه شربت‌هایی كه با افزودن آب تهیه می‌شود فقط تا هفت روز در دمای اتاق و دو هفته در یخچال قابل نگهداری است.

مصرف داروها؛ نه همراه با تركیبات كلسیمی

یكی از توصیه‌های مهم در ارتباط با نحوه مصرف دارو آن است كه دارو را نباید همراه چای، قهوه یا نوشابه حاوی كولا و شیر مصرف كرد، زیرا باعث كاهش اثرات دارو می‌شود حتی باید برای از بین بردن طعم نامطبوع داروها سعی كنید از آب خنك یا از یخ برای كودكان كه چند ثانیه‌ای روی زبان آنها گذاشته شود، استفاده كرد.

دكتر محمدی با تاكید بر این‌كه داروهای جامد مانند قرص و كپسول را باید با یك تا دو لیوان آب خورد، می‌گوید: در غیر این صورت ممكن است دارو حین عبور از مری باعث خراشیدگی و زخم شود. همچنین باید بعد از مصرف قرص یا كپسول به مدت نیم‌ساعت دراز كشید. اما این‌كه خوردن چه دارویی همراه با غذا خوب است یا به صورت ناشتا، فقط پزشك متخصص می‌تواند نظر بدهد.

این داروساز می‌افزاید: اما غذاهای كلسیمی چون لبنیات، روند جذب دارو را در سیستم گوارش مختل می‌كند. در نتیجه باید مصرف لبنیات را حداقل تا یك ساعت پس از مصرف دارو به تعویق انداخت. این نكته در مورد آبمیوه‌ها هم به دلیل اسیدی بودنشان صدق می‌كند البته در مورد مكمل‌های مفید چون آهن، روی و كلسیم، فقط خوردن قرص آهن به صورت ناشتا توصیه می‌شود و دو مورد دیگر را بهتر است در صورت پربودن معده مصرف كرد.

دارو را خودسرانه قطع نکنید

پزشكان بارها تاكید كرده‌اند كه برای مشاهده اثرات درمانی دارو لازم است دوره درمان توصیه شده را حتی با وجود از بین رفتن نشانه‌های ظاهری بیماری كامل كرده و از قطع مصرف خودسرانه دارویی كه برایتان تجویز شده خودداری كنید.

دكتر محمدی در این ارتباط به نكته مهمی بخصوص در ارتباط با داروهای اختلالات روانی اشاره كرده و می‌گوید: بیماران مبتلا به اختلالات روانی نباید انتظار اثربخشی دارو را پیش از گذشت دو تا سه هفته از مصرف دارو داشته باشند. به بیان دیگر این داروها پس از گذشت حداقل سه هفته از مصرف، اثرات خود را نشان می‌دهد. همچنین این داروها را نباید سرخود و یكدفعه قطع كرد، بلكه قطع آن باید به طور تدریجی صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha