گروهی از دانشمندان ایتالیایی با بررسی 9 بیمار مبتلا به بیماری تخریب نورونی آمیوتروفیک‌لاترال‌ اسکلروز نشان دادند که در درمان این بیماری پیوند سلولهای بنیادی گرفته شده از مغز قرمز استخوان سمی نیست.

درمان بیماری "ای ال اس" با سلولهای بنیادی بی خطر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، درمان بیماری های تخریب نورونی با سلولهای بنیادی هنوز برای دنیای پزشکی تردیدهایی را بر جای می گذارد. یکی از محدودیت هایی که در این روش درمانی وجود دارد، عدم آگاهی از مسمویت زا بودن این درمان ها است.

اکنون دانشمندان دانشگاه نووارا در بررسی های خود نشان دادند که برخلاف تصور، درمان بیماری آمیوتروفیک‌ لاترال‌ اسکلروز (ای ال اس) پیوند سلولهای بنیادی گرفته شده از مغز قرمز استخوان سمی نیست.

نتایج تحقیقات این دانشمندان که در مجله Journal of the Neurological Sciences منتشر شده است، می تواند راه جدیدی به روی آزمایشات بالینی گسترده تر در این عرصه بگشاید.

آمیوتروفیک‌ لاترال‌ اسکلروز به سبب تخریب گسترده و غیرقابل ترمیم نورون های حرکتی است. این تخریب در مدت زمان دو تا پنج سال تمام نورون های حرکتی را نابود می کند.

دلایل اصلی این بیماری ناشناخته است، اما به نظر می رسد که فرایندهای التهابی که در این نورون ها اتفاق می افتد، دلیل بروز آن باشد.

بنابراین گزارش، سلولهای بنیادی استفاده شده در این پیوند، توانایی تولید موادی را دارند که به رشد نورون ها و رگ های خونی جدید کمک می کنند.

این سلولهای بنیادی از مغز قرمز استخوان بیمار گرفته، در آزمایشگاه کشت داده شده و پس از آن مستقیما به نخاع تزریق می شوند.

نتایج آزمایش بالینی این پیوند که با حضور نه داوطلبی که در مراحل وخیم بیماری بودند انجام شد، فقدان مواد سمی یا رشد غیر طبیعی سلولها را پس از دریافت پیوند، تائید کرد.

در این آزمایش احتمال بهبود برخی از بیماران مشاهده شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha