بر اساس آمارهای وزارت بهداشت شمار افراد مبتلا به بیماری ایدز در کشور بیش از ۹۰ هزار نفر برآورد شده است و این تنها مختص به افرادی است که از بیماری خود اطلاع دارند و بسیاری از مبتلایان به ایدز اصلا از بیماری خود آگاه نیستند چرا که این بیماری دارای دوره نهفتگی است وهیچ‌گونه علائم خاصی در شخص مبتلا بروز نمی‌کند.

کاهش سن ابتلا به ایدز/ زنگ خطر به صدا درآمد
سلامت نیوز: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نسبت به کاهش سن ابتلا به ایدز در کشور هشدار داد.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با پانا در خصوص آمار و وضعیت ایدز در کشور بیان کرد: بر اساس آمارهای وزارت بهداشت شمار افراد مبتلا به  بیماری ایدز در کشور بیش از ۹۰ هزار نفر برآورد شده است و این تنها مختص به افرادی است که از بیماری خود اطلاع دارند و بسیاری از مبتلایان به ایدز اصلا از بیماری خود آگاه نیستند چرا که این بیماری دارای دوره نهفتگی است وهیچ‌گونه علائم خاصی در شخص مبتلا بروز نمی‌کند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت بهداشت در سال های اخیر اقدامات خوبی به منظور آگاهی بخشی به جامعه صورت داده است و طی سال های گذشته تلاش شده است  تا به جوانان و خانواده‌ها هشدارهای لازم در مورد راه‌های انتقال این بیماری داده شود، اما متاسفانه برخی از افراد جامعه بدون توجه به این هشدارها هیچ مراقبتی برای پیشگیری از ابتلا ندارند.

رئیس کمیسیون بهداشت خاطر نشان کرد: آمارها نشان می دهد که سن ابتلا به ایدز در کشور کاهش یافته است که این مسئله باید مورد توجه جدی قرار گیرد. بنا به گزارش ها ابتلا به بیماری ایدز در سنین ۱۱ تا ۱۳ سال نیز دیده شده است که زنگ خطر برای جوانان و نوجوانان در جامعه به شمار می رود و تا زمانی که آموزش‌ها جدی گرفته نشود، خطر کاهش سن ابتلا به این بیماری همچنان وجود دارد.

وی  ادامه داد: اعتیاد تزریقی یکی از راه‌های انتقال بیماری ایدز است اما متاسفانه طی سال های اخیر رفتارهای جنسی نیز به عوامل انتقال بیماری ایدز نیز افزوده شده است.

شهریاری با اشاره به هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در مورد شیوه‌های انتقال بیماری ایدز، یادآور شد: با وجود این هشدارها همواره خطر وجود دارد و باید آموزش‌های مربوط به بیماری ایدز از سنین پایین آغاز شود.

به گزارش پانا، بر اساس آمار جمع آوری شده از دانشگاه های علوم پزشكی و خدمات بهداشتی،‌ درمانی تا تاریخ اول فروردین ماه سال 91، مجموعاً 24290 نفر افراد مبتلا به ایدز در كشور شناسایی شده اند كه 90.8 درصد آنان را مردان و 9.2 درصد را زنان تشكیل می دهند.

تاكنون 3455 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و 4722 نفر از افراد مبتلا، فوت كرده اند. 4.46 درصد از مبتلایان به ایدز در زمان ابتلا در گروه سنی 34-25 سال قرار داشته اند كه بالاترین نسبت در بین گروه های سنی را به خود اختصاص می دهند.

این گزارش می افزاید؛ علل ابتلاء به ایدز (HIV) در بین كل مواردی كه از سال 1365 تاكنون در كشور به ثبت رسیده اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترك در مصرف كنندگان مواد مخدر (6.69 درصد)، رابطه جنسی (10.5 درصد)، دریافت خون و فرآورده های خونی (یك درصد) و انتقال از مادر به كودك (یك درصد) بوده است. راه انتقال در 17.9 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

گفتنی است؛ در مقایسه این آمار با مواردی كه ابتلای آنان در سال 1390 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 62.5 درصد، برقراری روابط جنسی 21.2 درصد و انتقال از مادر مبتلا به كودك 3.9 را تشكیل داده است. در 12.4 درصد از موارد شناسایی شده در سال گذشته راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده های خونی گزارش نشده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha