مطالعات نشان می دهد که مصرف بی رویه داروی آسپرین نه تنها مانع از بروز سکته های قلبی و عروقی نمی شود بلکه موجب خونریزی جدی داخلی نیز می شود.

سلامت نیوز: مطالعات نشان می دهد که مصرف بی رویه داروی آسپرین نه تنها مانع از بروز سکته های قلبی و عروقی نمی شود بلکه موجب خونریزی جدی داخلی نیز می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، استفاده از آسپرین با دوز پایین در کسانی که دارای بیماری های قلبی و عروقی هستند و دچار سکته قلبی یا مغزی شده اند برای جلوگیری از تشدید این بیماری ها توصیه می شود.

براساس این گزارش، آسپرین از داروهای مصرفی سرپایی است که با تجمع پلاکت ها در خون تداخل ایجاد کرده و از بروز لخته جلوگیری می کند. از طرفی بر واکنش های التهابی اثر داشته و مانع پیشرفت التهاب و بروز تب می شود.

به دلیل همین اثرات آن را برای کنترل تب و دردهای خفیف تا متوسط همچون بسیاری از دردهای مفصلی ناشی از روماتیسم مفصلی استفاده می کنند، از طرفی به دلیل ویژگی ممانعت از بروز لخته، در پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی یکی از موثرترین داروها است که البته از تشدید بیماری جلوگیری کرده و مانع از بروز سکته های قلبی و عروقی نمی شود.

بسیاری از افراد بدون اینکه دچار بیماری قلبی و عروقی باشند به گمان اینکه مصرف این دارو از بروز سکته ها جلوگیری می کند به صورت خودسرانه اقدام به مصرف این دارو آن هم بدون تجویز پزشک می کنند غافل از آن که همین دارو در مواردی می تواند باعث پارگی مویرگ ها بخصوص در ناحیه مغز و عواقب خطرناکی شود.

براساس این گزارش، تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه آسپرین ممکن است افراد را به بیماری های عروقی مبتلا کند و استفاده منظم از آسپرین حداقل دو بار در هفته در طول یک سال، در مردان، 12 درصد خطر ابتلا به ناشنوایی را افزایش می دهد.

متخصصان می گویند، در دوران بارداری برای درمان با آسپرین حتما باید با پزشک متخصص زایمان مشورت شود چرا که تحقیقات منتشر شده در سال 2007 نشان می دهد که مصرف آسپرین احتمال ابتلا به فشار خون بالا و عوارض جدی برای مادر در طول دوره بارداری را افزایش می دهد.

بسیاری از افراد بخصوص کسانی که پا به میانسالی می گذارند خودسرانه اقدام به مصرف این دارو می کنند در حالی که مصرف کنندگان آسپرین بیشتر در معرض خطر خونریزی معده، روده و زخم معده هستند.

آسپرین خون را رقیق تر می کند، پلاکت خون قابلیت منعقد شدن کمتری پیدا می کند بنابراین در صورت بروز خونریزی این موضوع می تواند کشنده باشد.

متخصصان می گویند؛ افرادی که بیماری های جدی قلبی و عروقی ندارند، نباید برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی آسپرین مصرف کنند.

دکتر سارا خوش سرور یکی از کارشناسان دارویی در این زمینه می گوید: اصلی ترین عارضه جانبی آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، ایجاد مشکلات گوارشی است که این مشکلات می تواند از یک ناراحتی ساده معده تا خونریزی های گوارشی باشد که مورد خونریزی های گوارشی بیشتر در سنین بالاتر بروز می کند.

به گفته وی؛ هرچه مقدار مصرف این داروها و طول دوره درمان با این داروها بیشتر باشد احتمال بروز خونریزی های گوارشی بیشتر است.

وی یکی دیگر از عوارض جانبی این دارو را آسیب های کلیوی برشمرده و می گوید: بالا رفتن فشار خون بخصوص در کسانی است که از داروی فشار خون استفاده می کنند، از دیگر عوارض آسپرین و سایر مسکن های ضد التهاب غیر استروئیدی است.

ˈولی فولادوندˈ یکی از پزشکان داروساز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: از مهم ترین عوارض ناشی از مصرف آسپرین، زخم های گوارشی است هر چند این دارو از داروهای مطمئنی به شمار می رود که بسیاری از افراد به راحتی از آن استفاده می کنند.

وی با اشاره به مصرف خودسرانه این دارو، اضافه می کند: هیچ دارویی نباید به صورت خودسرانه استفاده شود چرا که داروهایی که عموما خودسرانه مصرف می شوند، عوارض جبران ناپذیری برجای می گذارند.

فولادوند می گوید: افراد در حالی بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف این دارو می کنند که مصرف بیش از اندازه آن سبب خونریزی های زیر پوستی می شود.

این دکترای داروساز با بیان اینکه شکل جدیدی از این دارو وارد بازار شده است، می گوید: مدل ˈای سیˈ شکل جدیدی از این دارو است که دارای روکش و محافظی است که وقتی وارد معده می شود از یکدیگر باز نشده و در محیط اسیدی معده باقی می ماند.

فولاوند با بیان اینکه قدیمی ها قرص آسپرین قدیمی را استفاده می کنند، می گوید: شکل جدید این دارو نسبت به شکل قدیمی آن مضرات کمتری دارد و نسل های جدید بیشتر از این دارو استفاده می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha