عضو تیم تحقیقاتی تولید "چسب بافتی هوشمند" با اشاره به کاربردهایی متعدد این چسب در علوم پزشکی گفت: مهمترین کاربردهای این چسب بافتی، امکان پذیر شدن پیوند عروق، اعصاب و استخوان است.

پیوند عروق، عصب و استخوان به کمک چسب بافتی هوشمند امکان پذیر می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر مهدی راستی دستیار تخصصی ترمیمی امروز در نشست خبری معرفی این دستاورد علمی کشور در تشریح کاربردهای این چسب بافتی خاطرنشان کرد: بیشترین فشار در زمان پیوند عروق در جدار عروقی به دلیل وجود عضله وجود دارد و همین امر پیوند را به سختی امکان پذیر می کند اما به کمک این چسب ضمن اینکه شریان می چسبد خوشخبتانه آزمایشات نشان داد که جریان خون ادامه پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در مورد پیوند عصب های قطع شده نیز هنوز علم به آن دست نیافته که بتواند کاملاً عصب را بهم پیوند بزند اما ترمیم اعصاب با استفاده از این چسب بر اساس نتایج آزمایشات به بهترین شکل انجام شده است.

عضو تیم تحقیقاتی تولید "چسب بافتی هوشمند"خاطرنشان کرد: پیوند استخوانی هم می تواند به کمک این چسب امکان پذیر شود و در این راه قطعه استخوانی جدا شده به خوبی در جای خود با این چسب ثابت می شود. نکته مثبت در این پیوند این است که چسب بافتی به دلیل اتولوگ بودن فرآیند القای ترمیم را نیز تسریع می کند.

وی در تشریح فرآیند ساخت آن یادآور شد: چسب های بافتی که به صورت تجاری در دنیا عرضه می شوند علاوه بر قیمت بالا، از حدود 10 واحد پلاسما استخراج می شوند که این 10 واحد 3 سی سی چسب بافتی تولید می کند که این چسب ها به دلیل اینکه از غیر فرد تهیه می شود می تواند منشاء انتقال بیماری های ویروسی باشد. ضمن اینکه به دلیل اینکه ترکیبی خارجی است بدن به آن واکنش نشان می دهد و برای آن آنتی بادی می سازد.

دستیار تخصصی ترمیمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: چسب های کنونی که به صورت بافتی در دنیا وجود دارند، خاصیت ترمیمی ندارند و تنها دو سر عضو را بهم نزدیک می کنند. چسب های بافتی خودی (اتولوگ) نیز که در دنیا تولید شده است تنها مصارف بند آوردن خون را داشته است و توانایی نگهداری دو بخش عضو را ندارند.

راستی با اشاره به خاصیت مثبت و توانایی نگهداشتن دو قطعه عضو به کمک چسب بافتی که در ایران تولید شده است، گفت: از نظر بیولوژیکی چسب بافتی خوب عمل می کند که بتواند فشار را تحمل کند . تمام تلاش ما این بود که چسبی را تولید کنیم که بر خلاف چسب های فعلی بتوانیم خاصیت تحمل فشار را به آن اضافه کنیم. در این راستا به 11 عنصر دست پیدا کردیم که به کمک آن می توانست فشار را تحمل کند.

وی در خصوص آزمایشات متعددی که بر روی حیوانات در این پروژه تحقیقاتی صورت گرفته است، نیز توضیحاتی ارائه داد.

عضو تیم تحقیقاتی تولید "چسب بافتی هوشمند" با اشاره به چگونگی بدست آوردن این چسب از خون افراد گفت: چسب بافتی اتولوگ از 75 سی سی پلاسما که از میزان 150 سی سی خون فرد بدست می آید و پس از استحصال ماده فیبروژن غلیظ شده و ترومبین می توان گلبول های قرمز را به خون فرد برگشت داد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha