به گفته یک متخصص مغز و اعصاب، با وجود آن که بارداری به خصوص در ماه دوم و سوم برای بیماران مبتلا به ام اس درمان طبیعت است اما حمله‌های ام اس پس از زایمان بسیار بیشتر خواهد شد.

بایدها و نبایدهای بارداری در بیماران ام‌ اسی
سلامت نیوز: به گفته یک متخصص مغز و اعصاب، با وجود آن که بارداری به خصوص در ماه دوم و سوم برای بیماران مبتلا به ام اس درمان طبیعت است اما حمله‌های ام اس پس از زایمان بسیار بیشتر خواهد شد.

دکتر علیرضا میناگر در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه اظهار کرد: به دلیل تشدید حملات، بیمار باید پس از زایمان تحت نظر پزشک قرار بگیرد تا بتوانیم جلوی حملات بعدی را بگیریم.

این نورولوژیست‌ با بیان اینکه تاثیر حاملگی بر شدت و کاهش حملات ام اس به نقش هورمون‌ها بازمی‌گردد، افزود: با وجود تمام پیشرفت‌هایی که علم پزشکی داشته، نمی‌توانیم تاثیر این هورمون‌ها را با استفاده از دارو بر روی بیماران تقلید کنیم زیرا این هورمون‌ها عوارض جانبی بسیاری داشته و زمینه ابتلا به برخی سرطان‌ها همچون سرطان پستان و تخمدان را فراهم می‌کنند.

به گفته دکتر میناگر، درمان با هورمون زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که مسیر صحیح آن مشخص باشد.

استاد دانشگاه لوئیزیانای آمریکا در ادامه افزود: حاملگی در بیماران ام اسی دو جنبه دارد که یک جنبه آن طبی بوده و به تاثیر حاملگی در میزان حملات ام اس مربوط است و جنبه دیگر آن که به زندگی شخصی فرد بازمی‌گردد و بسیار مهم‌تر از جنبه طبی است به علاقه بیمار برای بچه‌دار شدن بازمی‌گردد.

این نورولوژیست ادامه داد: با این وجود بیشتر پزشکان با آگاهی دادن به بیمار از میزان احتمال ابتلای فرزندشان به ام اس و افزایش حملات پس از زایمان به خانواده‌ها توصیه می‌کنند که بچه دار شوند.

وی در پایان افزود: متاسفانه بسیاری از افراد بدون آن که به نظرات پزشکان توجه داشته باشند، باردار می‌شوند و این در حالی است که حاملگی باید حتما زیر نظر پزشک متخصص صورت گیرد تا بیمار در زمانی که دارو مصرف می‌کند بچه‌دار نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha