نتایج تحقیقاتی كه توسط پژوهشگران دانشگاه آریزونا انجام شد، نشان دادكه افراد مطلقه نسبت به افراد متاهل در خطر مرگ زودرس هستند.

آیا با طلاق مرگ زودتر به سراغمان می آید!
سلامت نیوز: افزایش آمار طلاق در كشور ما را براین داشت تا به بررسی طلاق برجسم وروح انسان و كاهش طول عمر افراد بپردازیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران این روزها صحبت از طلاق زیاد شده. اگر به آمار طلاق در كشور نگاهی بیندازیم، دلیلش را می فهمیم. تقریبا همه مردم از اینكه طلاق چه پیامدی را برای فرد و اجتماع به دنبال دارد، كم وبیش با خبرند، اما در این گزارش می خواهیم از پنجره ای دیگر به این معضل اجتماعی نگاه كرده و ببینیم كه آیا طلاق بركاهش طول عمر افراد تاثیر گذار است یا خیر؟

در همین راستا گفتگویی انجام دادیم با دكتر فردوسی رواشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و نظر اورا جویا شدیم.

او گفت: طلاق مشكلاتی مانند تنهایی، استرس وتنش، تغییر در فرم زندگی ودیدگاه اجتماعی و كمبودهای اقتصادی را به همراه داشته و زوجهایی كه دارای فرزند هستند بعد از طلاق و علاوه بر مواردذكر شده با مشكلات فرزندانشان هم دست به گریبانند.

وی اینگونه ادامه داد: افراد مطلقه وبه طور كلی آدمهای تنها، وقتی با مشكلات مختلف مواجه می شوند ودر استرس و تنش های روانی قرار می گیرند، چون فاقد حمایت های عاطفی و ارتباطی هستند وبه مرور زمان سیستم ایمنی روانی آن ها ضعیف شده و حساس و رنجور می شوند و در مقابل كوچكترین مشكلات واكنش های روانی تندی را از خود نشان می دهند این ضعف روانی درصد ابتلا به بیماری های روحی و روانی والبته جسمی را در آن ها افزایش داده اگر این افراد در طولانی مدت در معرض این فشارها قرار داشته باشند در اثر ضعف شدید سیستم ایمنی احتمال ابتلا به بیماری های خطرناك در آن ها افزایش می یابد.

از طرفی نتایج تحقیقاتی كه توسط پژوهشگران دانشگاه آریزونا انجام شد، نشان دادكه افراد مطلقه نسبت به افراد متاهل در خطر مرگ زودرس هستند.

وقتی نظر دكتر فردوسی را در این باره خواستیم گفت: نمی توان گفت كه طلاق به طور مستقیم باعث مرگ زودرس در افراد می شود، اما با توجه به توضیحاتی كه داده شد، طلاق به دلیل مشكلات و تنشهایی كه برای انسان به همراه دارد برسلامت جسم و روح او روحی در انسان شود ،بنابراین می توان گفت كه طلاق در این زمینه تاثیری غیر مستقیم دارد.

البته توجه به این نكته هم ضروری است كه درست است طلاق امروزه به یكی از بزرگترین معضلات اجتماعی تبدیل شده اما پایان زندگی نیست ،هیچ كس طلاق را توصیه نمی كند ولی باید به این نكته توجه داشت كه گاهی زندگی زناشویی برای مردو زن آنقدر سخت و غیر قابل تحمل می شود كه آسیب های ناشی از طلاق بسیار كمتر از زمانی است كه در زندگی مشترك بسر می برند، بنابراین طلاق را تنها راه افراد می یابند. به هرحال امیدواریم در آینده شاهد كاهش آمار طلاق و آسیب های ناشی از آن باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha