یک عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ، دیشب در برنامه "نبض" شبکه خبر ضمن نقد عملکرد سازمان نظام پزشکی از تبدیل شدن سازمان نظام پزشکی از ارگان پزشکان به ارگان دکتر صدر خبر داد و تاکید کرد: لیدرشیپ نظام پزشکی به کارهای دیگری سرش گرم است و سرش به این کار اصلی که حفظ قانون و عمل به قانون است نبوده است.

مجلات نظام پزشکی آلبوم عکس های دکتر صدر! / لیدرشیپ نظام پزشکی سرش به کارهای دیگری گرم است/عملکرد وزارت بهداشت عامل بیکاری پزشکان
سلامت نیوز: یک عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ، جمعه در برنامه "نبض" شبکه خبر ضمن نقد عملکرد سازمان نظام پزشکی از تبدیل شدن سازمان نظام پزشکی از ارگان پزشکان به ارگان دکتر صدر خبر داد و تاکید کرد: لیدرشیپ نظام پزشکی به کارهای دیگری سرش گرم است و سرش به این کار اصلی که حفظ  و عمل به قانون است نبوده است.
دکتر خلیل علیزاده عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ دیشب در برنامه نبض شبکه خبر سیما، ضمن نقد عملکرد سازمان نظام پزشکی از تبدیل شدن سازمان نظام پزشکی به عنوان ارگان پزشکان به ارگان دکتر صدر خبر داد.
وی گفت در یک بازبینی از 33 مجله نظام پزشکی از سال 1384 تا پایان سال 1389 مشاهده کردیم 453 عکس از رئیس کل نظام پزشکی در این مجلات وجود دارد که 97 عکس رنگی و 356 عکس دسته جمعی رنگی که در کل در 453 عکس قابل مشاهده است که در حقیقت نشان دهنده حضور ایشان در جاهای مختلف و در گروه های مختلف بوده است و متاسفانه این ارگان پزشکان به ارگان یک نفر تبدیل شده است و مرتبا سخنرانی ها و سمینارها و سایر مسائل وی در این مجلات منعکس می شود.
متاسفانه هم و غم نظام پزشکی مسائلی غیر از مسائل پزشکان شده است مثل چاپ عکس و دیگر مسائلی که نمی خواهیم درباره آن صحبت کنیم در حالی که تعداد بیشماری پزشک بیکار در کشور داریم.
زمانی که دو هزار پزشک در کشور نیاز داریم و پنج هزار دانشجوی پزشکی پذیرش می شوند از این تعداد سه هزار دانشجو مازاد بر نیاز است که جذب نمی شوند.
در قانون نظام پزشکی گفته شده در تدوین برنامه آموزشی، نظام پزشکی باید فعالانه شرکت کند. دوستان به ما بگویند که در کدام مورد فعالانه شرکت کرده اند؟ حداقل جلوی این روند را بگیرند و بگویند در آینده ما تعداد مشخصی پزشک نیاز داریم و بیش از نیاز پزشک تربیت نکنند و باید در زمینه هایی نیروی انسانی تربیت کنیم که قادر به جذب آنها باشیم.
من می گویم لیدرشیپ نظام پزشکی به کارهای دیگری سرش گرم است و سرش به این کار اصلی که حفظ قانون و عمل به قانون است نبوده است.
در جواب دکتر علیزاده، دکتر طاهرخانی عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور با نقد فراوان از عملکرد وزارت بهداشت، تمام مشکلات بیکاری پزشکان را به گردن این وزارتخانه انداخت و از توضیح در خصوص استفاده دکتر صدر از مجلات نظام پزشکی طفره رفت و گفت ما نباید افراد را نقد کنیم.!
وی گفت: بیکاری پزشکان دردی است که در سازمان نظام پزشکی زیاد با آن برخورد می کنیم پزشکانی که بیکارند و یا پزشکانی که به دلیل برخی طرح های کارشناسی نشده نظام سلامت ممکن است امنیت شغلی اشان به خطر بیفتد. ولی وزارت بهداشت باید طوری ظرفیت های پذیرش دانشجو را تنظیم می کرد که امروز این معضل وجود نداشته باشد.
در کمیته مربوطه سازمان یک عضو دارد و همیشه نظرات خود را در آنجا دارد که مکتوبات آن نیز است اما وزارت بهداشت به عنوان سیاستگذار، سیاستی در پیش گرفته است که نه تنها یک پزشک بلکه ماما و داروسازان نیز امنیت شغلی ندارند.
اشتباه نکنید خود شخص متضرر نشده، وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت در سرمایه گذاری درازمدتش که تربیت نیروی انسانی بوده است شکست خورده است اگر یک دانش آموخته علم پزشکی به کاری غیر از پزشکی بپردازد متضرر اول آن وزارت بهداشت است.
سازمان نظام پزشکی در این خصوص کارشناسی خود را کرده و در غالب این کارشناسی هایی که انجام داده به این نتیجه رسیده بود که اگر ظرفیت هرکدام از رشته ها در حد خاصی قرار گیرد در چند سال آینده وضعیت کشور چه خواهد شد این برای امروز و دیروز نیست.
وی در خصوص مجلات گفت شرط هر تحقیق امانتداری است و هر دوره ای را با دوره دیگری مقایسه می کنند. ای کاش دکتر علیزاده دیاگرام مجلات سال 80 تا 84 را می آورند. اگر امروز یکسری پزشک و ماما بیکار هستند مربوط به سال 80 هستند که در آن دوره تحصیل می کرده اند و الان بیکارند.
خیلی از اختلالاتی که امروز در نظام سلامت وجود دارد و متاثر از کم کاری نظام پزشکی است به سال های 80 تا 84 برمی گردد و بازده کاری نظام پزشکی فعلی را در سال 90 تا 94 باید ببینیم.
دکتر محمدرضا خردمند به عنوان معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی کشور نیز در پاسخ دکتر علیزاده گفت من مطمئنم اگر عکس های دکتر علیزاده را در مجله جامعه پزشکی تهران بشمارند کمتر از 40، 50 تا عکس نخواهد بود. باید پرسید آیا مشکلات نظام پزشکی تهیه عکس است؟ کجاست راه حل ها؟ کجاست برنامه ها. صحبت عملی کنید. راجع به عکس صحبت کردن مشکلات پزشکان عمومی را حل نمی کند.
لازم به ذکراست برنامه "نبض" در قالب برنامه‌های کارشناسی و تحلیل‌های تخصصی، موضوع‌های مبتنی بر نظام سلامت کشور را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و روزهای جمعه ساعت 22:30 از شبکه خبر پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha